۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
کد خبر: ۶۵۶۷۲۰
حاجی دلیگانی:

رییس جمهور و وزیران باید پاسخگوی عملکرد خود در صحن مجلس باشند

رییس جمهور و وزیران باید پاسخگوی عملکرد خود در صحن مجلس باشند
عضو هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه مشکلات اقتصادی اولویت طرح سؤال از رییس جمهور است، گفت: امروز نظرسنجی از نمایندگان برای طرح سؤال یا استیضاح رییس جمهور انجام می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی، صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، با بیان اینکه مجلس نمی تواند جایگزین قوه مجریه باشد، گفت: مجلس یازدهم در شرایط خاصی قرار دارد و مردم هم مطالبات زیادی از این مجلس دارند، امام باید بدانیم که انتظارات مردمی باید در حیطه اختیارات مجلس باشد.

وی ادامه داد: در مجلس های گذشته، اعضای کمیسیون ها بر اساس تقاضایی که داشتند و بررسی سوابق و رایزنی هیأت رئیسه تعیین می شدند، اما در مجلس فعلی کار بهتری صورت گرفته و تخصص های افراد بررسی می شود و به همین دلیل هم زمان بیشتری صرف این کار شد.

حاجی دلیگانی افزود: طرح مسکن و اجاره بها یکی از طرح های کنونی مهم مجلس است و تا هفته آینده به عنوان طرح دو فوریتی به مجلس ارائه خواهد شد، محور اصلی این طرح بر قیمت زمین به عنوان عامل مهم گرانی مسکن متمرکز شده است.

رییس جمهور و وزیران باید پاسخگوی عملکرد خود در صحن مجلس باشند

عضو هیأت رئیسه مجلس با اشاره به طرح شفافیت آراء، اظهار داشت: ماده های 235 تا 238 آیین نامه مجلس می گوید که رییس جمهور و وزیران دولت باید راجع به عملکرد خود توضیح دهند و پاسخ ها به کمیسیون ها ارجاع می شود و سپس در صحن رأی گیری خواهد شد و اگر رأی مثبت دریافت کنند، می توانند ادامه فعالیت دهند و در غیر این صورت برنامه استیضاح را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه امروز حق کارگران و بازنشستگان کارگری تضییع می شود، ابراز داشت: ما در مجلس به دنبال این کار بودیم و به زودی سهام 16 شرکت دولتی به تأمین اجتماعی واگذار می شود و بر اساس قانون متناسب سازی، حقوق بازنشستگان اصلاح خواهد شد.

حاجی دلیگانی صیانت مجلس از خود و در رأس امور بودن مجلس را بسیار مهم ارزیابی کرد و بیان داشت: در این زمینه کارهای خوبی در مجلس در دست اقدام است و امیدواریم بتوانیم گام مهمی در این زمینه برداریم.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار با اشاره به طرح حمایت از افشاکنندگان مفاسد اقتصادی، تصریح کرد: در گذشته هم مجلس برای این کار برنامه داشته است و امیدواریم که طرح پیش رو بتواند از مفاسد اقتصادی جلوگیری کند.

وی نظارت بر شورای شهر را بر عهده مردم دانست و گفت: اگر کسی جرمی از اعضای شورای شهر ببیند، این موضوع در کمیسیونی با حضور برخی مسئولان از جمله دو نفر از نمایندگان مجلس و رییس شورای اسلامی استان بررسی خواهد شد، اما مردم بیشتر باید در زمان رأی دادن مراقب باشند که چه کسانی را انتخاب می کنند.

رأی نمایندگان و قانون تکلیف تاجگردون را مشخص می‌کند

حاجی دلیگانی در پاسخ به سؤالی درباره بررسی اعتبارنامه آقای تاجگردون و برخی اخبار مبنی بر دخالت های خارج از ضوابط در این زمینه، اظهار کرد: مجلس مطابق با قانون در این زمینه عمل می کند و مراحل در حال اجرا است و رأی نمایندگان و قانون در این زمینه تعیین کننده است و هیچ کس نمی تواند از مسیر غیر عادی و غیر قانونی در این زمینه دخالت داشته باشد و یا خللی ایجاد کند.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار درباره سؤال از رییس جمهور، تصریح کرد: گاهی به خاطر فشارهایی که به مردم می آید خوابم نمی‌برد و آشفته می شوم و مشکلات اقتصادی مردم بسیار برای ما سخت و گران می آید و به همین دلیل روز دهم تیر ساعت 3 بامداد از خواب بیدار شدم و به شدت برای معیشت و زندگی مردم نگران هستم و ما می خواهیم تا پاسخ اعتماد مردم در انتخابات مجلس را بدهیم.

سؤال یا استیضاح رییس جمهور در مجلس کلید خواهد خورد

وی افزود: قانون اساسی همه چیز را برای ما مشخص کرده است و با مراجعه به قانون اساسی به این نتیجه رسیدم که یا باید از رییس جمهور سؤال کنیم یا اینکه استیضاح را کلید بزنیم و الان نامه بر روی سایت ما بارگذاری شده و متن آن را برای همه نمایندگان می فرستیم و نظر آنان را خواهیم گرفت که کدام را می پسندند و تا روز شنبه ان شاء الله نتیجه این نظرسنجی معلوم خواهد شد.

حاجی دلیگانی ادامه داد: اگر استیضاح مورد قبول واقع شود باید محورها مشخص شود و محدودیتی هم ندارد، اما در سؤال تنها تعداد محدودی سؤال می تواند مطرح شود.

عضو هیأت رئیسه مجلس بیان داشت: اولویت سؤالات از رییس جمهور مربوط به عدم کنترل نقدینگی و خلق پول بدون پشتوانه، عدم اقدام کارساز برای مهار تورم افسارگسیخته، عدم پیش بینی و اتخاذ تصمیم در تخصیص زمین ارزان برای ساخت خانه با وجود اینکه بیشتر زمین های کشور در اختیار مسکن و شهرسازی یا منابع طبیعی است، عدم مدیریت صحیح منابع ارزی کشور در طول هفت سال گذشته، رشد فساد اقتصادی و موارد دیگر است.

وی درباره محدود کردن یارانه نقدی نوزادان در مخالفت با سیاست های کلان جمعیتی نظام، اظهار داشت: بنده نامه ای در 25 خرداد ماه به رییس جمهور نوشتم و خواستار ابطال این مصوبه غیر قانونی دولت شدم، همچنین مصوبه ای هم درباره عدم پرداخت وام ازدواج به افراد زیر هجده سال و بالای چهل سال در دولت وجود دارد که این هم مورد اعتراض ما قرار دارد که دولت باید قانون را برای اصلاح به مجلس بفرستد و نمی تواند خودش در این زمینه وارد شود.

عزم مجلس برای صیانت از مجلس و جلوگیری از فساد نمایندگان

حاجی با اشاره به مصوبه قوه قضاییه درباره آب اصفهان، اظهار داشت: هنوز در این باره اقدام عملی صوررت نگرفته است.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار با بیان اینکه تغییرات خوب و بی نظیری در حوزه ریاست مجلس نسبت به گذشته صورت گرفته است، گفت: برای جلوگیری از فساد و آلوده شدن نمایندگان مجلس، جلساتی در مجلس برگزار می شود و همه دام هایی که ممکن است بر سر راه نمایندگان پهن شود، بررسی می شود و برای پیشگیری از فساد، پیش بینی هایی صورت گرفته است و این جلسات ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: همچنین قرار شد تا علل رد صلاحیت نمایندگان مجلس در دوره های قبلی بررسی شود و بدون ذکر نام افراد در صحن غیر علنی مجلس مطرح شود تا در این خصوص هشدارها و پیش بینی هایی از سوی مجلس در نظر گرفته شود تا مجلس فعلی و مجلس های آینده دچار فساد نشوند و باید بدانیم که بسیاری از نمایندگانی که دچار تخلفاتی شده بودند، افراد به صلاح و خوبی بودند، اما قرار گرفتن در جایگاه نمایندگی مجلس پیامدهایی برای افراد دارد و گاهی دام هایی هست که افراد را گرفتار می کند و فریب می دهد.

حاجی دلیگانی در خصوص اقدام های عملی صورت گرفته در مجلس جدید برای مبارزه با فساد، اظهار داشت: برای اولین بار در این مجلس، حکم تمام دبیران کمیسیون های مجلس لغو شد و به تعداد چهار برابر افرادی که برای دبیری کمیسیون ها نیاز است برای امتحان کتبی تخصصی تعیین شدند و استعلامات و مصاحبه هایی انجام شده است تا افراد دارای صلاحیت لازم در این منصب ها که نقش مهمی هم در تعیین هیأت رئیسه کمیسیون ها دارند، انتخاب شوند.

عضو هیأت رئیسه مجلس با اشاره به ددیگاه لیبرالی در سیاست های اقتصادی دولت، گفت: در مجلس قبلی از وزارت جهاد کشاورزی سؤال داشتیم و امروز هم به دنبال واقعی شدن قیمت خریداری گندم دولت از کشاورزان و حمایت از گندم کاران هستیم تا این موضوع به نتیجه برسد. /1304/پ202/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Sweden
۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶
شب دراز است قلتدر بیدار جوجه اخر ماییز نیشنرتد ..امریکا واسراییل وسعودی ..افراطی استیضاح ریس جمهور یعنی استیضاح ملت و رای دهندگان مجلس چهل درصدی نمیتواند مشارکت هشتاد درصدی ریاست جماوزی استیضاح کند جز مفتضح کردن خودش
مگر مقام معظم رهبری اجازه میدهند
برو مکر دگر کن ..افراطی
0
2
ناشناس
|
۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۴
لطفا با منطق و با رعایت ادب نقد کنید.
امیری
Iran, Islamic Republic of
۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۱
بسیار از این سطح بینش متاسفم
0
1