۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۶۵۶۸۲۱
حجت الاسلام والمسلمین علم الهدی:

خدمت به مردم از نشانه های عقل است

خدمت به مردم از نشانه های عقل است
تولیت موسسه آموزش عالی حوزوی قاسم بن الحسن(ع) خدمت به مردم را از نشانه های انسان عاقل دانست و گفت: انسان عاقل خود را ژن برتر و دیگران را پست نمی بیند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدباقر علم الهدی تولیت موسسه آموزش عالی حوزوی قاسم بن الحسن(ع)، پنجشنبه‌شب در مراسم جشنی که به مناسبت میلاد باسعادت امام رضا(ع) به‌صورت مجازی برای طلاب این مدرسه علمیه برگزار شد، گفت: انسان هرگز نباید خود را عاقل‌تر از دیگری بداند.

وی افزود: خداوند متعال همه نعمات غیر از معرفت و عقل را به‌صورت کمال‌یافته در اختیار انسان قرارداد تا از این طریق آدمی کمال عقل و معرفت را از خداوند تمنا کند.

حجت الاسلام والمسلمین علم الهدی با استناد به کلام امام رضا(ع) به بیان ویژگی و شاخصه‌های انسان عاقل پرداخت و ابراز کرد: معیار انسان عاقل کلاه‌برداری و اجرای سناریوهای دروغ و کذب نیست و حضرت ملاک عاقل بودن انسان‌ها را با ده ویژگی بیان می‌فرمایند.

تولیت موسسه آموزش عالی حوزوی قاسم بن الحسن(ع) ادامه داد: حضرت فرمودند انسان‌های عاقل کسانی هستند که دیگران از او انتظار خیر دارند و خودمحور نیستند، همچنین کسی از انسان عاقل شر نمی‌بیند زیرا می‌داند که او غارتگر و سارق نان سفره دیگران نبوده و همواره تلاش می‌کند نان بر سر سفره دیگران بگذارد.

وی افزود: کسانی که چشم موفقیت دیگران را ندارند و شرایط را به‌گونه‌ای تغییر می‌دهند تا آبروی افراد موفق برود چنین انسانی را نمی‌توان عاقل دانست.

حجت الاسلام والمسلمین علم الهدی به تبیین سومین ویژگی انسان عاقل پرداخت و گفت: انسان عاقل عمل خیر و اندک دیگران را بزرگ و ماندگار معرفی می‌کند و عمل نیکوی خویش را ناچیز و کم می‌داند، همچنین حضرت فرمودند: انسان عاقل هرگز از پاسخگویی به نیازهای مردم خسته و درمانده نمی‌شود و همواره با سعی و تلاش به تحصیل علم و معرفت مشغول بوده و در این مسیر هرگز خسته نمی‌شود.

تولیت موسسه آموزش عالی حوزوی قاسم بن الحسن(ع) بیان داشت: از دیگر ویژگی‌های انسان عاقل آن است که همواره در خانه خدا را میزند و برای رفع نیازش تنها از حضرت حق استمداد و یاری می‌طلبد، انسان عاقل پشت درب خانه الهی گدایی می‌کند اما هرگز دست تمنا به‌سوی کاخ پادشاهان مستکبر و طاغوتی دراز نمی‌کند.

وی افزود: انسان چاپلوسی که برای رسیدن به پست و کانون قدرت دست به هر ظلم و جنایتی می‌زند در زمره عقلا قرار نمی‌گیرد؛ انسان عاقل ذلت حاکمان جور را به خاطر رفع نیاز و رسیدن به آمال و آرزویش نمی‌پذیرد.

حجت الاسلام والمسلمین علم الهدی در پایان خاطرنشان کرد: انسان عاقل در گمنامی خدمت گذار مردم است و این‌گونه نیست که خود را ژن برتر ببیند و مردم را درجه‌بندی کند زیرا می‌داند ملاک تقوا و بهتر بودن را تنها خدا می‌داند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات