۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۳
کد خبر: ۶۵۶۹۰۲

نگاهی به کتاب کاک احمد؛ شرح حالی از زندگی حاج احمد متوسلیان

نگاهی به کتاب کاک احمد؛ شرح حالی از زندگی حاج احمد متوسلیان
انتشارات کتاب مسافر، کتاب کاک احمد: خاطراتی از جاویدالاثر احمد متوسلیان نوشته علی پاک را در قطع رقعی و ۴۸ صفحه به چاپ رسانده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، به مناسبت سی و هشتمین سالگرد ربایش حاج احمد متوسلیان  فرمانده لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله(ص) در جنگ هشت ساله ایران و عراق به معرفی کتابی درباره این شخصیت والا مقام می‌پردازیم.

شهادت از جمله مفاهیم والایی است که ویژه قیامها و انقلابهای مکتبی و الهی است.‏‎ ‎‏انقلاب ما نیز از این قاعده مستثنا نبوده، بلکه با بهره گیری از فرهنگ غنی و متعالی‏‎ ‎‏اسلام، شهادت را که می رفت به دست فراموشی سپرده شود، روح و حیاتی تازه بخشید. شهادت فدا کردن جان خویش در راه ارزشهای الهی و دستیابی به‏‎ ‎‏حیاتی ابدی است؛ به همین دلیل اگر کسی فاقد مایه‌های معنوی باشد، شهادت طلبی او‏‎ ‎‏معنایی نخواهد داشت. این خداباوری و معاداندیشی است که به شهادت معنا می‌دهد و‏‎ ‎‏از آنجا که در این نوع جهان بینی، شهید به حیاتی بالاتر و لایزال دست می یابد،‏‎ ‎‏جان نثاری اش معقول است؛ وگرنه عاقلانه نیست که کسی برای دستیابی به رفاه و زندگی‏‎ ‎‏دنیایی خود یا دیگران، از جان خویش درگذرد. شهادت و شهادت طلبی، میوۀ شجرۀ‏‎ ‎‏طیبۀ اعتقاد به «احدی الحسنیین» است که یکی از دو پیروزی را برای مجاهدان در راه‏ ‏خدا نوید می‌دهد.‏ ‏‏به فرمودۀ حضرت امام خمینی(س) مقام شهادت، اوج بندگی و سیر و سلوک در‏‎ ‎‏عالم معناست و نهایت ایمان، همانا ایمان عاشقانه است شهادت ارثی است که از اولیا به‏‎ ‎‏ما می رسد. شهید خورشیدی است که بر انقلاب پرتو می افکند و شهادت چراغ هدایت‏‎ ‎‏ملتهاست. این ملت با عشق به شهادت، پیش رفت و این نهضت را به پیروزی رساند.‏‎ ‎‏اینکه ملت شهادت را خواست و گرایش به زندگی دنیوی را کنار گذاشت، تحولی بود‏‎ ‎‏فرخنده که همواره باید آن را پاس داشت و نگذاشت با سرد و کمرنگ شدن شعله‏‎ ‎‏فروزان عشق و شهادت، علایق دنیوی و مادی آنها را مسخ کرده، از این سستی و فتور،‏‎ ‎‏خونهای پاک شهدا هدر رود.

ساختار کتاب

کتاب کاک احمد : خاطراتی از جاویدالاثر احمد متوسلیان دارای دو بخش است:

بخش اول: خاطرات این شهید آن هم به روایت دیگران؛ در این بخش خانواده و دوستانی که با او در جبهه‌ها حضور داشته اند به نقل خاطراتی زیبا از این شهید می‌پردازند.

بخش دوم: زندگی‌نامه؛ در بخش زندگی نامه داستان زندگی او در کودکی و دوران قبل از انقلاب و همچنین در ادامه به بعد از انقلاب و دوران دفاع مقدس پرداخته شده است.

ویژگی‌های اثر

1. شرح زندگی پر فراز و نشیب حاج احمد متوسلیان؛

2. نقل خاطرات خانواده و دوستان و نزدیکان این شهید که باعث شناخت هر چه بیشتر از او می‌شود؛

3. مدربرداشتن مجموعه ای از خاطرات که کمتر درباره این شهید شنیده شده است.

برشی از کتاب

در این کتاب درباره رفتار و منش شهید حاج احمد متوسلیان در صفحه 19 و 20 این مطالب به رشته تحریر درآمده است:

با حاج احمد داشتیم از منطقه برمی گشتیم. سر راه، رزمنده ای برای مان دست بلند کرد. حاجی اشاره کرد راننده ماشین را نگه دارد. ماشین که ایستاد، حاجی پیاده شد. رزمنده را سوار کرد جلو و خودش رفت نشست عقب! رفتیم به یکی از مقرهای بالای کوه که آب نداشت. بچه ها برای یک گالن بیست لیتری باید کلی راه می آمدند پائین و بعد هم با کلی زحمت دوباره برمی گشتند. راه هم نسبتاً طولانی بود، تقریباً سه ساعت. تا رسیدیم، یکی از بچه ها برای مان شربت آورد. همه برداشتیم الّا حاجی. در برابر اصرار بچه ها، گفت: ما دوباره می رویم پائین و هر چقدر خواستیم می توانیم آب بخوریم؛ اما این جا اوضاع فرق می کند. شما برای ذخیره ی این آب زحمت زیادی کشیده اید!

انتشارات کتاب مسافر، کتاب کاک احمد: خاطراتی از جاویدالاثر احمد متوسلیان نوشته علی پاک را در قطع رقعی و 48 صفحه به چاپ رسانده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات کتاب مسافر به آدرس: تهران، خیابان انقلاب، خیابان وصال، کوچه شهید نایبی، پلاک 23، باشگاه اندیشه تلفن:66958720 مراجعه کنند./826/ن602/ق

ارسال نظرات