۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۶۵۶۹۷۷
امام جمعه گلپایگان:

وظیفه ولی فقیه ورود مستقیم به مسائل اقتصادی نیست

وظیفه ولی فقیه ورود مستقیم به مسائل اقتصادی نیست
حجت الاسلام کرامتی با انتقاد از فرار به جلوی مقصرین شرایط کنونی کشور، گفت: قانونی اساسی اختیار ورود مستقیم به مسائل اقتصادی را به رهبری نداده است.

حجت الاسلام محمدتقی کرامتی امام جمعه گلپایگان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، با اشاره به بند 8 قانون اساسی مبنی بر دایره اختیارات ولی فقیه در رابطه با  مشکلات اقتصادی و حل و فصل آن، گفت: ولی فقیه می تواند برای حل و فصل مشکلات سیاسی، اجتماعی و مسائل مهم کشور تنها از طریق مجمع مصلحت نظام ورود پیدا کند.

وظیفه ولی فقیه ورود مستقیم به مسائل اقتصادی نیست

وی با اشاره به اینکه وظیفه ولی فقیه، حل و فصل مشکلات اقتصادی به صورت مستقیم نیست، اظهار کرد: نه قانون اساسی چنین اختیاری را به ولی فقیه داده است و نه دأب رهبر معظم انقلاب و امام راحل بر این بوده است که در این مسایل ورود مستقیم پیدا کنند.

حجت الاسلام کرامتی با یادآوری اینکه در قضیه بنی صدر و بحران هایی که در کشور ایجاد کرده بود، افرادی چون آیت الله خامنه ای و رفسنجانی و اردبیلی و همچنان شهید والا مقام بهشتی از امام خواستار ورود مستقیم را داشتند، عنوان کرد: امام ورود نکرد و معتقد بود قانون راه را مشخص کرده است و اگر شخصی که اکنون مسؤولیت ریاست جمهوری را دارد با قانون سرکار آمده است پس قانون راه به زیر کشاندن آن را نیز نشان داده است.

امام جمعه گلپایگان خاطرنشان کرد: قانون گفته است که اگر مجلس شورای اسلامی عدم کفایت سیاسی بنی صدر یا هر رییس جمهوری را اگر به اجماع برسد و اگر نمایندگان به آن رأی دهند این فرد خود به خود معزول و از درجه اعتبار ساقط است و این راه قانونی است.

وی در ادامه با اشاره به اصل 75 قانون اساسی، تصریح کرد: اصول قانون اساسی که ناظر بر تفکیک قواست، تکلیف را مشخص و صریحا اعلام کرده است که کارها و امورات کشوری به واسطه سه قوه مستقل از یکدیگر یعنی قوه قضاییه، مجریه و مقننه اداره می شود و تمام امور کشور ذیل این سه قوه اداره می شوند.

حجت الاسلام کرامتی همچنان به اختیارات رهبری در اصل 110 قانون اساسی اشاره کرد و گفت: وظایف ولی فقیه در این اصل به روشنی بیان شده است.

هدف از این نامه نگاری ها جز سوار شدن بر امواج مشکلات موجود و سوء استفاده نیست

امام جمعه گلپایگان با اشاره به باب شدن نامه هایی سرگشاده به رهبر معظم انقلاب در چند سال اخیر و اهداف آنان، اظهار کرد: هدف این نامه نگاری ها جز سوار شدن بر امواج مشکلات موجود برای سوء استفاده نیست.

حجت الاسلام کرامتی با بیان اینکه آشوب های سال گذشته نیز از پیامدهای همین نامه ها است، گفت: جریانات سیاسی کشور که در حکم اپوزیسیون فعالیت می کنند با هدف کشاندن بازیگران خارج از مرزها به میدان و نوشتن چنین نامه هایی توسط اشخاص سیاسی مطرح در کشور با تغذیه از بسترهای موجود سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به دنبال رسیدن به اهداف نادرست خود هستند.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از این نامه ها اصولا رمز اغتشاش و آشوب است، اظهار کرد: این موضوع بستری می شود برای جرقه در فضای مشکلات موجود و به وجود آوردن مشکلات بیشتر برای کشور در شرایط حساس کنونی.

امام جمعه گلپایگان با اشاره به وضعیت اقتصاد کشور و گرانی های لجام گسیخته موجود، تصریح کرد: در این شرایط باید انسان های دلسوز و مسؤولان دست به دست هم دهند تا مشکلات را حل کنند.

حجت الاسلام کرامتی با بیان نقش اثرگذار سه قوه در این شرایط، عنوان کرد: قوه قضاییه با مبارزه با فساد اقتصادی و جریانات سوداگر موجود در بازار، قوه مقننه با پرسشگری و به میدان کشاندن دستگاه مجریه برای عمل به وظایف خود و همچنین وضع قوانینی برای اصلاح وضع موجود، قوه مجریه نیز با اختیارات وسیع و تصمیمات موثر و سیاست های درست می توانند با هم فکری و هم دلی مشکلات را حل کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: در چنین فضایی که باید فضای وحدت و هم دلی برای حل مشکلات و گره های فروبسته جامعه باشد، مطمئنا هر اقدامی که حاشیه ساز باشد و جریانات سیاسی را به جان هم بیاندازد شک نکنید این اقدام یک اقدام خیانت کارانه است.

فردی که این نامه را نوشته آدمی نیست که بی اطلاع نسبت به مشکلات کشور و قوانین باشد

امام جمعه گلپایگان با بیان اینکه فردی که این نامه را نوشته بی اطلاع نسبت به مشکلات کشور یا از عالم سیاست به دور نیست، گفت: این فرد در این دوران 40 ساله یا خودش در مسؤولیت های گوناگون بوده است یا اینکه جریاناتی که مدافع آن بوده است حکومت کشور را در دست داشتند و برای حاکم سازی این دولت ها تلاش گسترده داشته است.

حجت الاسلام کرامتی با یادآوری اینکه این فرد در جریان خبرگان اول یعنی تدوین قانون اساسی حضور داشته، خاطرنشان کرد: آقای خوئینی ها قانون اساسی و اصول آن را خوب می شناسد.

وی با بیان اینکه موسوی خوئینی‌ها حتی در جریان بازنگری قانون اساسی حضور داشته و به عنوان کسی بود که تأیید کننده کسانی بود که در گذشته (ریاست جمهوری بنی صدر) در کاندیدای ریاست جمهوری حضور پیدا می کردند، عنوان کرد: این یعنی با تایید صلاحیت آقای بنی صدر نقش اثرگذار در تحمیل شدن آن به ملت داشت.

امام جمعه گلپایگان اضافه کرد: جریانی که موسوی خوئینی ها از آن دفاع می کند حدود 30 سال اداره کشور را به عهده داشته است و باید پاسخگوی بسیاری مسائل باشد.

اعلام برائت برخی اصلاح طلبان تندرو از موسوی خوئینی‌ها

حجت الاسلام کرامتی در ادامه با اشاره به رادیکال و تندرو بودن آقای خویینی ها، در چشم تمام جریانات سیاسی، گفت: افرادی مثل عبدالله گنجی و زیباکلام و ... از این شخص برائت کرده و معتقدند اگر در چنین اوضاعی دادگاهی هم تشکیل شود اولین نفری که باید محاکمه شود همین آقا است.

وی اشاره به اینکه قصد دارند توپ را به زمین رهبری بیاندازند در صورتی که وضع موجود محصول تدبیر و تلاش همین مجموعه ای است که افرادی همچون موسوی خوئینی‌ها در راس آن است، عنوان کرد: آنچه که مربوط به رهبر معظم انقلاب است ارائه راهکار است که در طول این مدت ایشان بارها دولت را مورد شماتت قرار داده‌اند.

امام جمعه گلپایگان تصریح کرد: وضعیت موجود حاصل نوع نگاه و تفکری است که بر مدیریت جامعه حاکم شده است، رهبر انقلاب تذکرات بسیاری به دولت برای عمل به وظایف و بهبود وضعیت اقتصادی و سیاسی و معیشتی و تاکید بر عمل به اتکا به ظرفیت های داخلی داشتند که متاسفانه به خیلی از این راهکارها بی توجهی شده است./1304/ت302/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
محمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۵
مسئولان نظام باید بگونه ای عمل کنند که الگوی سایر کشورها باشند و باهم اندیشی در جهت پیشرفت و تعالی کشور گام بردارند و بی شک اینچنین شود ایران در همه ی زمینه ها در اقتصادش، در علمش، در فرهنگش، در امنیتش و...زیر پرچم مزین به نام خداوند یکتا به قله های تعالی خواهد رسید و انجا که احساس شود که حقوقی از ملت تضعیف می شود (که یک در صد باشد) ورود ولادت فقیه بعنوان مجتهد که اگاه به مسایل دنیا و اگاه به مسایل معرفتی و شناختی است واجب می شود، بفرض مثال همین مساله ی تولید هر ساله شعار سال است که جای تشکر دارد از مسیولینی که خداباورانه کار می کنند، تلاش می کنند که مبادا در اثر تعطیلی کارخانه ای کشور احساس کمبود کند، خانواده ای بیکار شود که در اثر فقر بیکاری، فرهنگ آسیب پذیر شود، و نقطه ی مقابل آن با تکیه به توان داخلی پیشرفت و تعالی همنوازی کنند چقدر اشتغال ایجاد می گردد، چقدر خودکفایی ایجاد می شود، چقدر ارزش پول ملی و عزت کشور بالا می رود، چقدر می تواند در زندگی مردم تحول افرینی کرد، چقدر در صادرات( که فرهنگ هم منتقل می کند) اثرگزار است و یا گرفتن جلوی خام فروشی چه تحول شگرفتی حاصل می آید که شکر نعمت خداوند سبب فزونی نعمت است و یا در مساله فرهنگ و حجاب که بنفع بنیان خانواده است و از خانواده ی سالم، جامعه ی سالم و کشور سالم و قدرتمند با معرفت الهی حاصل می آید و...و اراده الهی در تجمیع سلایق کل مسیولان نظام بر پایه ی بیانیه ی مردمی گام دوم انقلاب باشد و همه برای آن بکوشند و شب از روز نشناسند و اثار شگرفت آن برای کشور و ایندگان خواهد ماند
0
0