۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۵
کد خبر: ۶۵۷۳۵۱

نگاهی به کتاب "و خدایی که در این نزدیکی است"

نگاهی به کتاب
کتاب «و خدایی که در این نزدیکی است» با زبانی ساده و کودکانه با استفاده از شعر کوشیده است معارف الهی را به مخاطبان هدف خود که کودکان و نوجوانان است انتقال دهد.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا،به مناسبت 18 تیرماه روز ادبیات کودک به بررسی یک کتاب در باب خدا شناسی برای کودکان و نوجوانان می‌پردازیم.

برای آموزش خداشناسی به کودکان روش های متعددی وجود دارد که می توان از آنها در راه معرفی صحیح خداوند و صفات او به کودکان بهره گرفت. برای آموزش درس های بزرگ زندگی به فرزند خود، از داستان استفاده کرده و از هر گونه موعظه و سخنرانی اجتناب کنید. برای کودکان بزرگ تر، خدا را به نوری تشبیه کنید که بر همه چیز می تابد و آنها را روشن می کند و همه جا حضور دارد. - اگر فرزندتان در سن نوجوانی قرار دارد، قادر به درک معانی توصیه های شما خواهد بود، زیرا ذهن منطقی او شکل گرفته است. - برای آموزش یک اصل، از داستان های مختلفی استفاده کرده، در نهایت با طرح سؤالاتی او را راهنمایی کنید تا قادر به درک اصول مورد نظر از متن داستان ها باشد. - تلاش برای آموختن درباره خدا: فرزندتان باید مشاهده کند که شما درباره خدا می اندیشید، به مطالعه کتاب هایی در این زمینه علاقه دارید و خدا را عبادت می کنید. با اعتقاد به این روش، سؤالات کودکان برای ما ارزش پیدا می کنند و به آنها اهمیت خواهیم داد و خود نیز با طرح سؤالات آموزنده به فرزندان مان آموزش می دهیم.  وقتی که فرزندتان قادر به نوشتن شد، حتی اگر انشای خوبی ندارد یا کلمات را اشتباه می نویسد، یکی از مفیدترین کارها این است که از او بخواهید تا درباره فعالیت های روزانه اش یادداشتی تهیه کرده، دفتر خاطراتی برای خود درست کند.

ساختار کتاب

کتاب "و خدایی که در نزدیکی است" دارای دو بخش است:

بخش اول: عنوان این بخش شعر نوجوان و برخی از عناوین این بخش عبارت است از: صدای پای آب/ سهراب سپهری، سلام/ شاهین رهنما، نامه/ محمد عزیزی، برگ درختان سبز/ محمود کیانوش، صبح/ محمد عزیزی، چرخ بزرگ/ وحید نیک‌خواه آزاد، لحظه سبز دعا/ قیصر امین‌پور، شعر خداوند / جعفر ابراهیمی (شاهد)، آبی جهان/ محسن ربانی جویباری، راز/ شاهین رهنما، صبح/ محمد عزیزی، صاحب امتیاز / یحیی علوی‌فرد.

بخش دوم: عنوان این بخش، شعر کودک و برخی از عناوین این بخش عبارت است از: نسیم دعا/ محمود پوروهاب، مثل آفتاب/ علی باباجانی، راز/ داوود لطف‌اللّه، پاک مثل آب / سید سعید هاشمی، به رنگ یاس/ نوشین نوری، ستارگان/ اسداللّه شعبانی، خدای ستاره‌ها/ علی موسوی گرمارودی، مانند پروانه/ افسانه شعبان‌نژاد، هدیه خوب خدا/ مصطفی رحماندوست، رازهای سربسته/ قیصر امین‌پور،  گل دست‌ها/ محمود پوروهاب، رازهای زندگی/ جعفر ابراهیمی (شاهد)، مناجات/ مصطفی رحماندوست، قبله آبی/ ملیحه مهرپرور، به نام خدا / مجید ملامحمدی، پر از آفتاب/ ناصر کشاورز.

ویژگی های اثر

1. شناساندن خدا به زبا ساده به کودکان و نوجوانان؛

2. استفاده از زبان شعر برای بیان مفاهیم الهی؛

3. انتخاب اشعار با معنای مناسب برای شناساندن باری تعالی؛

4. استفاده از شعرهای شعرای نامی کشور،

جمع بندی

کتاب «و خدایی که در این نزدیکی است» کتابی است که با زبانی ساده و کودکانه با استفاده از شعر کوشیده است معارف الهی را به مخاطبان هدف خود که همانا کودکان و نوجوانان است انتقال دهد.

برشی از کتاب

در صفحات 5 و 6 کتاب در باب شناخت خداوند قطعه شعر زیر از سهراب سپهری آورده شده است:

صدای پای آب / سهراب سپهری: ... و خدایی که در این نزدیکی است

لای این شب بوها

پای آن کاج بلند

روی آگاهی آب

روی قانون گیاه

من مسلمانم

قبله ام، یک گل سرخ

جانمازم، چشمه

مُهرم، نور

دشت، سجاده من

... من نمازم را وقتی می خوانم

که اذانش را باد، گفته باشد سر گل دسته سرو

من نمازم را

پی «تکبیره الاحرام» علف می خوانم

پی «قد قامت» موج

کعبه ام بر لب آب

کعبه ام زیر اقاقی هاست

کعبه ام مثل نسیم، می رود باغ به باغ،

می رود شهر به شهر

«حجرالاسودِ» من روشنیِ باغچه است...

انتشارات مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران کتاب « و خدایی که در این نزدیکی است»، نوشته مریم سقلاطونی را در قطع وزیری و98  صفحه به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به آدرس: قم، بلوار محمد امین، جنب صدا و سیمای مرکز قم، مرکز پژوهش‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنند./826/ن601/ق

ارسال نظرات