۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۹
کد خبر: ۶۵۷۴۳۸
تولیت مدرسه علمیه مروی:

توبه سبب تحول روحی و اعتقادی انسان می شود

توبه سبب تحول روحی و اعتقادی انسان می شود
آیت الله تحریری با بیان اینکه توبه سبب تحول روحی و اعتقادی انسان به رحمت الهی می‌شود، گفت: توبه آثار باطنی و تربیتی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، امروز در جلسه تشریح کتاب شریف چهل حدیث امام خمینی(ره) که به‌صورت مجازی برگزار شد، گفت: انسان در عالم دنیا می‌تواند در یک حد باقی نماند و همواره از ضعف‌ها و هواهای نفسانی عبور کرده و به کمال مطلوب دست یابد.

وی با بیان اینکه انسان تائب محبوب خداوند متعال است، ادامه داد: حقیقت توبه در مرحله نخست نوعی تطهیر روحی است و این تطهیر با عمل و اخلاق حاصل می‌شود.

آیت‌الله تحریری بیان داشت: کسی که می‌خواهد توبه نصوح داشته باشد به‌نوعی با اقدام به توبه شروع به تطهیر روح می‌کند و وقتی توبه محقق می‌شود آن تطهیر فعلیت پیدا می‌کند منتهی انسان همواره باید اهل مراقبه باشد تا مبادا به آن آلودگی بازگردد.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: همان‌گونه که محال نیست شخص از آلودگی به طهارت برگردد عکس آن نیز محال نیست ازاین‌جهت مسأله توبه باید به‌صورت مستمر برای انسان مؤمن وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه انسان با توبه نه‌تنها تحول روحی بلکه تحول دیدگاه نسبت به سعه رحمت الهی پیدا می‌کند، عنوان کرد: کسی که نمی‌خواهد در وادی توبه قرار گیرد نه‌تنها دیدگاه ایمانی و توحیدی او ضعیف می‌شود بلکه در آن آلودگی عملی و اخلاقی مانده و بیشتر فرو می‌رود.

آیت‌الله تحریری با اشاره به اینکه در برخی آیات مسأله توبه با استغفار همراه است، گفت: این همراهی بیانگر آن است که توبه و استغفار باهم ارتباط دارند حتی ممکن است استغفار جنبه لفظی و توبه جنبه عملی و اخلاقی داشته باشد.

تولیت مدرسه علمیه مروی در پایان خاطرنشان کرد: لذا ملاحظه می‌شود خداوند برای استغفار آثار مختلف باطنی و ظاهری بیان می‌کند که همه این آثار بیانگر غفران الهی و دوری از عذاب است./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات