۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۶۵۷۵۰۱
حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی:

دولتمردان در فرصت باقی مانده به جای خیال پردازی به مردم خدمت کنند

دولتمردان در فرصت باقی مانده به جای خیال پردازی به مردم خدمت کنند
استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر لزوم توجه به وضعیت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مردم، از دولتمردان خواست به جای خیال پردازی در فرصت باقی مانده به مردم خدمت کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی استاد سطح عالی حوزه علمیه قم امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با اشاره به فرمایشی از امام راحل گفت: امام در جنود عقل و جهل فرمودند که حیا، عفت و حجاب از جنود عقل و از فطریات تمام بشر است و بشریت نسبت به این امور حکم به حسن دارد.

وی با اشاره به مفهوم حیا افزود: در تعریف حیا و عفاف تعابیری مانند بازدارندگی، کنترل از درون و غلبه بر شهوات مطرح شده است، عفاف یعنی انسان کنترل شهوت را در دست بگیرد، اگر کسی بخواهد بی حیایی کند و از وادی حیا خارج شود عقل مستقلا حکم به قبح می کند.

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: روایت می فرماید دین و حیا در کنار عقل هستند، اگر کسی ژست عاقلانه بگیرد اما رفتاری دیگر انجام دهد انسانی عاقل نیست اگر چه خود را در ظاهر عاقل معرفی می کند، اگر عملکرد ما بر خلاف دستورات دین باشد نمی توانیم در مدار اسلام و جامعه دینی قدم برداریم.

وی ادامه داد: امام صادق(ع) می فرماید 4 امر سبب تکامل اسلام می شود، امر اول صدق در گفتار و رفتار است، اگر کسی اهل راست گفتن باشد نجات پیدا می کند و شیطان نمی تواند بر او مسلط شود، یکی از آسیب های جدی افراد این است که اهل کذب و دروغ هستند.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی ابراز داشت: برخی بی کفایتی خود را با کذب و دروغ به سمت دیگری می برند، غافل از این که درک و شعور مردم بالاست و نباید به شعور مردم توهین کنند، مسؤولان باید با صداقت باشند و بدانند که مردم ظرفیت صداقت را دارند.

وی همچنین حیا، حسن خلق و شکر را از دیگر عوامل تکامل اسلام دانست و عنوان کرد: دشمن به صورت همه جانبه در مسائل اقتصادی و عقیدتی هجمه کرده است و قم نباید پایگاهی برای اغیار شود و دشمنان بتوانند در قم فعالیت کنند تا فرهنگ قم را بر هم بزنند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: درباره کدام شهر جز قم تعبیر حرم و شهر اهل بیت(ع) داریم؟ این تعابیر برای هیچ خاک و مردمی بیان نشده است، مسؤولان قم باید به خود بیایند و مردم مطالبات جدی دارند.

وی اضافه کرد: بر اساس روایت اگر خدا بخواهد بنده ای را به دلیل نافرمانی نابود حیا را از او می گیرد، در ذیل گرفته شدن حیا چه آسیب هایی متوجه انسان خواهد شد؟ اگر حیا نباشد انسان خائن خواهد شد و در نتیجه ایمان از او گرفته می شود.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی گفت: در مقابل ویروس کرونا می گویند حتما باید از ماسک و دستکش استفاده شود اما چرا مسؤولان ویروس بی حیایی را می بینند و کوتاهی می کنند؟ مسؤولان فرهنگی در قم باید لجنه ای تشکیل دهند و چاره اندیشی فرهنگی کنند، قرار نیست کسی برخوردی انجام دهند.

وی افزود: در قم نباید افراد از چارچوب حیا و عفاف خارج شوند، کسی مخالف حضور بانوان در جامعه و کار کردن زنان نیست اما حریم قم باید رعایت شود، دشمن سرمایه گذاری کرده است؛ مسؤولان فرهنگی قم به داد این شهر برسید و برنامه های فرهنگی را تقویت کنید که دست ما در اسلام پر است.

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: همانگونه که حرکت فرهنگی بزرگ کمک مؤمنانه به صورت فراگیر دنبال شد باید در مقابل هجمه های فرهنگی بایستیم و دنیا باید از فرهنگ قم سیراب شود.

وی فقر را از عوامل از بین برنده حیا دانست و ادامه داد: مسؤولان به داد مردم برسند، کسانی که صاحب تریبون هستند باید از دولت مطالبه کنند، چرا کاری می کنید که پدر خجالت زده خانواده خود شود؟ چرا جوانان تحصیل کرده جایی برای کار ندارند، دولتمردان در زمان باقیمانده تدبیر کنند و اینقدر در خیال پردازی نباشند.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی ابراز داشت: متأسفانه فردی نسبت به طلاب مطلبی را مطرح کرده که طلاب به حرم و جمکران می روند و چاه پرستی راه انداخته اند، نمی دانیم این فرد چند سال است در قم راه نرفته اما باید در ادبیات خود نسبت به طلاب مراقب باشد.

وی عنوان کرد: امروز طلاب با حداقل ها زندگی می کنند و قانع هستند، همین طلاب، دانشجویان و گروه های بسیجی بودند که در مقابله با کرونا افتخار آفرینی کردند و در سنگرهای مختلف مؤثر واقع می شوند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: برخی مسؤولان مدام دم از مردم می زنند اما دروغ می گویند چرا که به فکر مردم نیستند، مدعی هستند که در عرصه اقتصاد کار کرده ایم اما باید به کف جامعه بیایند و وضعیت مردم را ببینند.

وی اضافه کرد: مطالبه مردم قم از ائمه جمعه قم و مسؤولان استان این است که کار فرهنگی جدی در قم انجام شود، مردم قم کاملا همراه هستند؛ مطالبه مردم این است که مسؤولان نسبت به فرهنگ قم اهتمام داشته باشند و اجازه تاخت و تاز و ترویج بی حیایی به برخی ندهند.

محمد قمین
ارسال نظرات