۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۴:۰۷
کد خبر: ۶۵۷۵۰۶
حجت الاسلام بابائی:

مذهبی‌ها هم در حجاب فرزندانشان موفق نبوده‌اند

مذهبی‌ها هم در حجاب فرزندانشان موفق نبوده‌اند
حجت الاسلام بابایی گفت: در خانواده، مادر محجبه و نمازخوان توانسته زیبایی نماز و روزه را به فرزند خود منتقل کند، اما در زمینه حجاب نتوانسته به فرزندش بگوید که داشتن حجاب نشانه عقب‌ماندگی نیست.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسن بابایی با اشاره بر جایگاه حجاب در دین مبین اسلام، گفت: جلب و جذب جوانان، نیازمند صبوری و بردباری ماست و مهمتر اینکه در توصیه آنان به رعایت موازین اسلامی و حجاب از تندخویی پرهیز کنیم.

وی  ادامه داد: چرا در کشور ما که حدود 300 هزار شهید تقدیم انقلاب کرده است، هنوز تبیین زیبایی فرهنگ حجاب از سوی حتی مذهبیون هم مشکل است.

رئیس مجمع رهروان امربه معروف و نهی از منکر شاهین شهر و میمه تاکید کرد: در خانواده، مادر محجبه و نمازخوان توانسته زیبایی نماز و روزه را به فرزند خود منتقل کند، اما در زمینه حجاب نتوانسته به فرزندش بگوید که داشتن حجاب نشانه عقب‌ماندگی نیست.

حجت الاسلام بابایی بیان داشت: اینکه ما نتوانستیم زیبایی و خوبی حجاب را به نحوی مطلوب معرفی و تفهیم کنیم ناشی از آن است که در برخی از مواقع انتظار و توقعی که در زمینه جذب و جلب جوانان داریم، برآورده نمی شود.

وی افزود: به نظر می رسد یکی از دلایل بروز این پدیده اجتماعی، تلاش برخی برای تنزل «امر دینی» حجاب به یک «امر اخلاقی» و فردی است، این مسئله ریشه در بحث رابطه «امر دینی» با «امر اخلاقی» دارد که البته در فلسفه اخلاق مطرح می شود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شاهین شهر خاطرنشان کرد: این بحث، بطور خاص از زمانی آغاز شد که جهان غرب سه مفهوم «خدا»، «انسان» و «جهان» را با نگاه بشرانگارانه مورد بررسی قرار داد و فیلسوفان مدرنیته بالاخص کانت تلاش کردند تا نگرش انسان‌گرایانه و سکولاریستی را به حوزه رابطه اخلاق و دین نیز تسری دهند که نتیجه آن تقلیل «امر دینی» به «امر اخلاقی» بود.

وی ابراز کرد: در اسلام،«فقه» و «اخلاق» رقیب یکدیگر نیستند، بلکه اخلاق جزئی از دین است؛ یکی از انتقادات جدی به این رویکرد، تفکیک میان «امر دینی» با «امر اخلاقی» و در نهایت تضعیف «امر دینی» بود.

حجت الاسلام بابایی عنوان کرد: البته وقوع چنین مسئله ای در جهان غرب قابل درک است، زیرا کلیسا و کتاب مقدس قادر نبودند نیازهای بشر را برآورده سازند، اما در جهان اسلام اینگونه نیست، زیرا در نگاه اسلامی، «فقه» و «اخلاق» رقیب یکدیگر نیستند، بلکه اخلاق جزئی از دین است و به عبارتی رابطه دین و اخلاق رابطه‌ای ارگانیکی، همچون رابطه تنه درخت با کل درخت است.

رئیس مجمع رهروان امربه معروف و نهی از منکر شاهین شهر ومیمه  اذعان داشت: دین مانند درختی است که ریشه آن عقاید، تنه‌اش اخلاق و شاخ و برگش احکام است، بنابراین هیچ «امر اخلاقی» و فردی از «امردینی» جدا نیست؛ چنانکه عکس این نیز صادق است.

وی افزود: نمی توان با فردی و اخلاقی دانستن یک مسئله مانند حجاب آن را به حاشیه راند، بلکه همه دستورات دینی، از جمله حجاب و عفاف که جزء بدنه اصلی اسلام است، یک «امر واحد» هستند و نمی توان با نگاه گزینشی به آن بخشی از دین را به بهانه فردی بودن کنار بگذاریم زیرا کمال انسان حاصل تعبد به تقید همزمان به همه ارکان و اجزاء «فقه» و «اخلاق» است.

حجت الاسلام بابایی اضافه کرد: همه این کاستی ها ناشی از تبلیغات دشمنان علیه حجاب نیست، بلکه باید توجه داشت که ما نیز خود در این زمینه کاستی هایی داریم و بعضا منطقی در پس اعمال شیوه های ما وجود ندارد.

کارشناس فرهنگی با موفق ارزیابی کردن شیوه های تبلیغ حجاب از سوی خواهران مبلغه، گفت: در این میان نیز برخی از مبلغین متوجه این امر نیستند که روش و شیوه آنان جاذبه لازم را ندارد و نیاز است که ما در بکارگیری شیوه های مناسب دقت کافی اعمال و خطرات ناشی از این پدیده را بیشتر احساس کنیم و در این راستا نیز خانواده ها بیشتر و بهتر جوانب این امر را مد نظر قرار دهند.

وی ادامه داد: حجاب و عفاف لازم و ملزوم یکدیگرند و به همین سبب ما باید در پی حجابی باشیم که میوه و ثمره آن حیا، شرم و پاکدامنی است.

حجت الاسلام بابایی با اشاره به اینکه حجاب در تقسیم بندی شامل حجاب عادت، قانونی و حجاب فرهنگ است، بیان داشت: بنا به آسیب شناسی که در خصوص حجاب صورت گرفته است، مشکلی که در حجاب عادت وجود دارد این است که اینگونه حجاب ممکن است با تغییر فضا و محیط تغییر کند و به همین سبب اینگونه حجاب ریشه دار نیست.

وی اظهار کرد: حجاب قانونی نیز با ضعیف شدن نظارت و مدیریت، رها می شود، ولی حجاب فرهنگ، حجابی است که منطق و دلیل در نهاد آن نهفته است و مایه افتخارماست و یقینا اگر چنین حجابی درزندگی مانهادینه شداین حجاب آگاهانه، آبرومند و مستدل است.

رئیس مجمع رهروان امربه معروف و نهی از منکر شاهین شهر و میمه  خاطرنشان کرد: 40 سال از استقرار نظام جمهوری اسلامی سپری شده و اگرچه ظرف این مدت اقدامات فرهنگی زیادی به انجام رسیده، ولی ماهنوز آنگونه که شایسته است نتوانسته ایم به عنوان وظیفه زینب گونه خود و نیز به عنوان پیام رسان خون شهدا و امام شهدا، پیام و مفاهمه ای که قابل درک وفهم  والگوگیری برای نسل جوان و نوجوانمان باشد، ارایه کنیم.

حجت الاسلام بابایی افزود: دختران جوان و افرادی که با پوشش های ناهنجار در سطح جامعه حاضر می شوند، علت اصلی آن عناد نیست، بلکه غفلت و ناآگاهی است و بعضا اگر لجبازی درخصوص رعایت نکردن حجاب از سوی آنان صورت می گیرد، ناشی از جهل آنان است.

وی بیان کرد: در امر ترغیب و تشویق به رعایت حجاب نباید صرفا به تذکر لسانی در حد چند ثانیه اکتفا کنیم، بلکه باید توجه داشت که این امر نیازمند برنامه ریزی دراز مدت و تاثیر گذار است.

کارشناس فرهنگی افزود: نظام آموزش و پرورش که 12 سال از عمر مفید فرزندان ما در آن سپری می شود می تواند در نهادینه کردن و فرهنگ سازی در خصوص پدیده حجاب نقش موثر و مثمری ایفا کند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شاهین شهر ادامه داد: تعمیق آموزش حجاب و درخواست در این خصوص باید از سنین کم و طفولیت که مقاومت در برابر ارزش ها و پذیرش ها، کمتر است و نیز با رویکرد بر اصولی علمی آموزش اعم از تشویق و تنبیه و نیزآموزش غیرمستقیم صورت پذیرد.

حجت الاسلام بابایی گفت: توجه به امر حجاب و عفاف مختص دستگاههای مذهبی و فرهنگی نیست، بلکه باید همه نهادها اعم از دولتی و غیردولتی در این زمینه فعالیت همه جانبه داشته باشند و همچنین مبلغین ما در زمینه حضورعفیفانه و محجبانه زنان و مردان در عرصه های مختلف جامعه تلاش کنند.

وی اظهار کرد: تفاوت نظام اسلامی با سایر نظام ها، پاسداشت ارزشهاست، بنابراین وظیفه دولت، همه افراد و آحاد جامعه است که در راستای حفظ ، حراست وترویج این ارزشها حرکت کنند.

کارشناس فرهنگی اضافه کرد: مسئولیت مبلغین بسیار سنگین و دشوار است، زیرا ما موظفیم به لحاظ روحی خود را هر چه بیشتر به جوانان نزدیک کنیم، چرا که اگر ما با زبان جوانان و متناسب با روحیه لطیفشان با آنان برخورد کنیم، یقینا به نتایج مثبتی دست خواهیم یافت.

وی افزود: اگر چه تلاش هایی که تاکنون در ارتباط با جوانان و شناخت آنان صورت گرفته خوب بوده است ولی در مقابل سعی و فعالیت های شیطانی که دشمنان ما در این زمینه بکار گرفته اند، بسیار اندک است.

حجت الاسلام بابایی اظهار کرد: هرگز نباید اقداماتی که تا کنون در حوزه جوانان انجام داده ایم راکافی بدانیم و به آن راضی باشیم، زیرا دشمنان ما پیوسته از حربه دین ما علیه ما استفاده و بهره برداری می کنند؛ گرایش روز افزون به اسلام و آموزه های اسلامی که مطابق با فطرت پاک انسان است و به ویژه علاقه و گرایش زنان در کشورهای غربی به بحث حجاب سبب شده تا دشمنان، نسبت به گسترش حجاب در کشورهای خود احساس خطر نمایند و در صدد برآیند تا این آموزه را در کشورهای اسلامی تضعیف و تخریب نمایند تا نتواند به عنوان یک الگوی ایده آل برای زنان غربی مطرح شود.

وی ادامه داد: تمایل به بی حجابی یک مسأله شناختی ـ روانی است، مطالعه افراد مبتلا به بی حجابی نشان می دهد که بیشتر این افراد از یک سو، شناخت درستی از حجاب و عفاف ندارند و به عنوان نمونه حجاب، که سمبل آزادی معنوی است، را ضد آزادی می دانند و از سوی دیگر، این مسأله در برخی از زنان بی حجاب یک بحث روانی است که درمان آن نیازمند مشاوره های روانشانسی است.

کارشناس فرهنگی در پایان گفت: طبیعتاً تنها برخورد قهری و خشونت آمیز با مسأله بدحجابی نمی تواند پاسخگو باشد، بلکه این مسأله نیازمند همیاری و همفکری همه دست اندرکاران عرصه های فرهنگی کشور است تا با هم اندیشی عاجل ضمن بررسی علل تقلیل مفاهیم دینی در جامعه بویژه حجاب، راهکارهای عملی و نتیجه بخش را برای حل آن ارائه دهند و از لاک نظریه پردازی صرف بیرون بیایند.

ارسال نظرات