۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۱
کد خبر: ۶۵۷۶۱۱

معرفی کتاب «چرا مرا آفریدند؟»

معرفی کتاب «چرا مرا آفریدند؟»
انتشارات زائر آستان مقدس حضرت معصومه(س) کتاب «چرا مرا آفریدند؟»، نوشته حسن میلانی را در قطع وزیری و ۱۱۸ صفحه به چاپ رسانده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، علم خداوند به سرنوشت و چگونگی تعاملات و رفتارهای موجودات، موجب جبر آنها بر خطاکاری نمی‌شود. مثلا: اگر شما با استفاده از موقعیتی مانند ساختمان یا مکانی مرتفع، شاهد رانندگی دوست خود باشید و ببینید که با این طرز رانندگی، حتما سقوط می‌کند و نسبت به عاقبت ناخوشایند رفتار خارج از ضابطه و عقلانیت او، علم و آگاهی کامل داشته باشید، و پس از دقایقی هم وی به اثر طبیعی کار خود برسد، آیا شما مقصرید؟ آیا شما باعث سقوطش به دره شده‌اید؟ آیا علم شما به سرنوشت انتخاب نادرست وی در شیوه‌ی رانندگی او را مجبور به سقوط کرده؟ آیا دولت‌ها و مهندسان راه و سازندگان اتومبیل که یقیناً می‌دانند، بسیاری از تصادفات به دلیل سوارکاری، اتومبیل رانی و استفاده نادرست و نابجا از ماشین و جاده است، عامل جبری سوانح جاده‌ای‌اند؟ خداوند هرگز تقدیر و سرنوشت کسی را به گناه و معصیت ثبت و ضبط نکرد. این حدیث را بسیاری از دانشمندان اسلام از پیامبر بزرگوار(ص) روایت کرده‌اند: «کسانی که دم از تقدیر زده و می‌پندارند آن معصیت‌هاشان همه ناشی از تقدیر و سرنوشتی است که خدا مقدر و مجبور کرده و در نتیجه عذابشان به دلیل آن بی‌اختیاری در عدم خویشتن‌داری است، بدانند که فکر غلطی دارند و جمع کثیری از انبیا هم از آنان ناراضی بوده و لعنت‌شان می‌نمایند».

کتاب چرا مرا آفریدند؟، نوشته حسن میلانی، به همت انتشارت زائر آستان مقدس حضرت معصومه علیها السلام منتشر شده و در اختیار خوانندگان قرار گرفته است.

ساختار کتاب

کتاب چرا مرا آفریدند؟، دارای شش بخش است:

بخش اول: عنوان بخش نخست این کتاب شناخت بهترین است و در آن موضوعات: معنای کمال، و شناخت برترین لذت و سرور، تجلی اوج هدایت در رساترین کلام، چرا اراده و اختیار؟!، چرا عبادت و بندگی؟!، و چرا عبادت و بندگی؟! بررسی شده است.

بخش دوم: پاسخ‏گوی مهربان، عنوان بخش دوم این کتاب است و بی ‏توجهی به مالک حقیقی، نگرانی و تشویش چرا؟!، چرا پاسخ نمی‏ دهد؟، چگونه خدا را بخوانیم؟! و در آن واکاوی شده است.

بخش سوم: عنوان آن، کدام مهربان‏تر است و حکیم‏تر؟ است و نویسنده در آن: تو همانی که می‏ خواهم!، این‏گونه حل می‏ شود، راه را گم نکنیم، بندگی شیاطین و انجام امور شگفت، وقتی امام معصوم را کنار می‏ زنند و ... را بررسی کرده است.

بخش چهارم: در این بخش با عنوان چرا همه را یکسان نیافریدند موضوعات: لطف است نه عدل، روز قیامت معلوم خواهد شد، عمل ناقص و ثواب کامل توضیح داده شده است.

بخش پنجم: سؤالات شیطان، عنوان این بخش است و خواننده در آن پاسخ پرسش هایی همچون: با اینکه معلوم بود چه خواهم کرد چرا مرا آفریدند؟، چرا مرا به معرفت و طاعت تکلیف نمودند؟، چرا مرا به سجود بر آدم امر کردند؟، چرا مرا لعنت کرده، از بهشت راندند؟، چرا مرا به بهشت راه دادند؟!، چرا مرا بر فرزندان آدم مسلط کردند؟! و .و.. را دریافت می کند.

بخش ششم: در آخرین بخش این کتاب با عنوان آخرت نه دنیا نویسنده خواننده را به توجه داشتن نسبت به آخرت تذکر می دهد.

ویژگی‌ها اثر

1. توجه دادن به علت آفرینش انسان؛

2. آوردن آیات و روایاتی که متناسب با بحث آفرینش انسان است؛

3. مطرح کردن شبهات موجود در باب انسان و خلقت آن؛

4. پاسخ دادن به شبهاتی که درباره خلقت انسان مطرح می‌شود.

برشی از کتاب

در صفحه 96 درباره زندگی در آخرت این مطالب به رشته تحریر درآمده است:

زندگی در آخرت است نه دنیا، زیبایی در آخرت است نه دنیا، آسایش در آخرت است نه دنیا، امیدها و آرزوها در بهشتند نه دنیا، همان بهشتی که تمامی اولیا و انبیای الهی به سوی آن فرا خوانده اند و خداوند متعال سفره کرامت و ضیافت مادی و معنوی خود را در آن گسترده است. آری آن چه بخواهی و فراتر از آن چه در اندیشه ات بگذرد در آن جاست نه در مادیات دنیا یا معنویت خیالی ای که مدعیان وصل و عرفان در پی آنند و برای فرار از زحمت و طاعت و عبادت و قبول مسؤولیت به تحقیر بهشت موعود انبیا می پردازند و با شعر و خطابه و غزل با کمال جسارت از آن اظهار استغنا و بی نیازی می کنند، و نه در دنیای پلیدی که غایت فکر و اندیشه بوالهوسان کوتاه بین است که چه طاقت فرسا و مرگ بار است غفلت و فراموشی ما از یاد پروردگار مهربان و اولیای دل سوز او، و بی تفاوتی ما نسبت به غیبت و غربت و تنهایی ولی زمین و زمان، و دور ماندنمان از آستان قدس آن حضرت، و پرداختنمان به زندگی هایی که تمامی جهات آن منحصر است به امور مادی و دنیوی؛ و چه پست است اندیشه هایی که دائما محدود است به گرد آوردن مال و ثروت، و فزون طلبی در منازل و مقامات دنیوی به گونه ای که اصلا فراتر از آن نمی بیند و هرگز از اولیا و صاحبان نعمت خود یاد نمی کند!!

انتشارات زائر آستان مقدس حضرت معصومه علیها السلام کتاب «چرا مرا آفریدند؟»، نوشته حسن میلانی را در قطع وزیری و 118 صفحه به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات زائر آستان مقدس حضرت معصومه علیها السلام با شماره 37175566 025 انتشارات زائر آستانه مقدسه قم تماس حاصل نمایند./826/ن601/ق

 

م/ کتابی برای شناخت هدفه از خلقت انسان

ارسال نظرات