۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۶
کد خبر: ۶۵۷۷۱۶
حجت الاسلام والمسلمین روحانی:

حفظ استقلال و پرهیز از وابستگی شاخصه حوزه های علمیه است

حفظ استقلال و پرهیز از وابستگی شاخصه حوزه های علمیه است
امام جمعه بابل با اشاره به این که حوزه های علمیه در طول تاریخ بدون وابستگی اداره شده اند، گفت: این رویکرد حوزه همواره مورد تأکید علما و فقهای دینی بوده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، امام جمعه بابل عصر امروز در جلسه ستاد احیای موقوفات حوزوی این شهرستان با اشاره به این که به همت علمای دین بسیاری از مدارس علمیه ما دارای موقوفاتی هستند، گفت: متأسفانه این موقوفات در طول زمان به فراموشی سپرده شده اند که نیازمند احیاء هستند.
 
وی با بیان این که شناسایی و احیاء موقوفات حوزه های علمیه در دستور کار مسؤولان حوزه و اوقاف قرار گرفته است، افزود: باید این نشست ها و تعامل دو سویه میان حوزه و مجموعه اوقاف تا احیاء کامل موقوفات مدارس علمیه ادامه داشته باشد.
 
حجت الاسلام والمسلمین روحانی با اشاره به این که حوزه های علمیه در طول تاریخ بدون وابستگی به نهادهای دولتی اداره شده اند، خاطرنشان کرد: این رویکرد حوزه همواره مورد تأکید علما و فقهای دینی بوده است.
 
استاد حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که حوزه هیچ کاه به دنبال وابستگی نبوده و نخواهد بود، تصریح کرد: متأسفانه برخی ها مغرضانه در سال های اخیر هجمه هایی را علیه حوزه های علمیه برنامه ریزی کردند.
 
امام جمعه بابل با اشاره به این که میزان کمک دولت ها در طول سال به حوزه های علمیه حتی از اعتبار یک دانشگاه نیز کمتر است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که رسالت مهم نشر و گسترش معارف دین بر عهده این مراکز مهم دینی است.
 
حجت الاسلام والمسلمین روحانی با بیان این که امروز حوزه های علمیه بیش از هر زمان دیگری نیازمند تقویت و حمایت هستند، تصریح کرد: در شرایطی که دشمن شبانه روزی علیه دین و اعتقادات مردم می تازد وجود حوزه های علمیه به عنوان مهم ترین مراکز نشر دین در جامعه یک نعمت بزرگ است.
 
وی با اشاره به این که احیاء موقوفات حوزه های علمیه ظرفیت مناسبی برای تقویت این مراکز مهم دینی است، ادامه داد: وقف به عنوان یک پشتوانه مناسب و پایدار برای حوزه های علمیه باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
 
امام جمعه بابل با بیان این که اگر موقوفات حوزه های علمیه احیاء شود بسیاری از مشکلات این مراکز مهم دینی رفع خواهد شد، افزود: به طور حتم استمرار تعامل و ارتباط دوسویه اوقاف و حوزه علمیه می تواند در تحقق این امر راهشگا باشد./950/پ310/ب1
ارسال نظرات