۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۶۵۷۸۲۸
آسیب شناسی مشکلات عرصه تبلیغ (۱۱)

مطالبه جدی حوزویان؛ حضور فعال و روشنگرانه دفتر تبلیغات در بزنگاه‌ها

مطالبه جدی حوزویان؛ حضور فعال و روشنگرانه دفتر تبلیغات در بزنگاه‌ها
حجت الاسلام گرجی با بیان این‌که دفتر تبلیغات از ظرفیت و سرمایه‌ای که در اختیار دارد به درستی استفاده نکرده است، گفت: نیروها و دلسوزان انقلاب انتظار دارند دفتر حضور تشکیلاتی، فعال و روشنگرانه در بزنگاه‌ها داشته باشد.

حجت الاسلام علی‌اصغر گرجی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، ارزیابی منصفانه عملکرد سازمان ها و نهادها را نیازمند معیار دانست و اظهار کرد: به دلیل فاصله نگرفتن از انصاف در زمینه عملکرد دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم معیارهای لازم را بیان می کنم.

عضو مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم ادامه داد: از معیارهای مورد نیاز برای ارزیابی سازمان ها، انتظارات واقعی از آنها است؛ به عنوان مثال رهبر معظم انقلاب چه انتظاراتی از دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم دارند؟ نهادها و سازمان ها به ویژه مجموعه های انقلابی همانند دفتر تبلیغات اسلامی برای برآورده کردن نیازهای جامعه و نیازهای انقلاب شکل گرفته اند در نتیجه باید بررسی کرد به این نیازها پاسخ داده است یا خیر؟

وی با بیان این که برای ارزیابی باید ظرفیت و سرمایه در اختیار سازمان یا نهاد را در نظر گرفت، گفت: آیا دفتر تبلیغات اسلامی توانسته است از این ظرفیت به درستی استفاده کند یا خیر؟ البته در ارزیابی مجموعه ها نباید از زحمات کشیده شده غافل شد و این نکته سومین معیار ارزیابی نیز به شمار می رود.

حجت الاسلام گرجی خاطرنشان کرد: هیچ انسان منصفی نمی تواند منکر زحمات دفتر تبلیغات اسلامی شود؛ اعضای این دفتر به صورت شبانه روزی در حال تلاش هستند و بنده نیز به سهم خود از زحمات این عزیزان تشکر می کنم.

نمی‌توان به عملکرد دفتر تبلیغات نمره خوبی داد

وی با اشاره به ظرفیت ها و سرمایه هایی که در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی قرار دارد، بیان کرد: دفتر تبلیغات اسلامی با در اختیار داشتن ظرفیت ها و بودجه، همچنین سرمایه معنوی مبلغان با اخلاص، نمره بالایی کسب نمی کند به عبارت دیگر گرچه منفی نیست اما نمره مورد انتظار را به دست نمی آورد؛ این نهاد مبلغان و ظرفیت پژوهشی و علمی بسیار بالایی را در اختیار دارد اما به نظر می رسد به نحو احسن از این ظرفیت استفاده نکرده است.

عضو مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با اشاره به مطالبات رهبر معظم انقلاب از دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: تشکیل چند کارگروه یا کارهای روتین دیگر را همه می توانند انجام دهند؛ نقش و انتظار از نهادهای انقلابی، حضور برای روشنگری و گره گشایی در بزنگاه ها که همه نفس‌ها در سینه‌ها حبس شده، است.

وی نقص اطلاعات و آمار جامع را از مشکلات بسیاری از سازمان ها خواند و افزود: علاوه بر وجود اطلاعات و آمار باید بتوان در موارد نیاز از این اطلاعات به صورت راهگشا استفاده کرد؛ دفتر تبلیغات اسلامی گرچه در تشکیل گروه های تبلیغی و مصاحبه از مبلغان و تشکیل پرونده برای آنها توفیقاتی داشته اما با توجه به گذشت چهل سال از تاریخ تأسیس این دفتر، انتظار می رود به صورت سازماندهی و تشکیلاتی منظم رسالت تبیین مبانی انقلاب را برای آحاد مردم به عهده داشته باشد.

نایب رییس کمیسیون اخلاق و امور تربیت مجمع نمایندگان طلاب اضافه کرد: این نقص تشکیلاتی و عدم وجود بانک اطلاعاتی گاهی خود را به صورت پررنگ در فعالیت های تبلیغی نشان می دهد؛ به عنوان مثال از نظر بنده که هم کار تبلیغی در دفتر تبلیغات انجام داده‌ام و هم گروه داری کرده‌ام و هم رابط دفتر تبلیغات بوده‌ام، شناسنامه دار نبودن محل های تبلیغی از نقص های اطلاعاتی دفتر تبلیغات به شمار می رود و اطلاعاتی که دفتر تبلیغات در پایان موسم تبلیغی از مبلغ خود می گیرد، سؤال‌های تکراری و بدون تغییر است یا این که سؤالاتی که از من مبلغ پرسیده را در اختیار مبلغ بعدی که به آن منطقه می رود، قرار نمی دهد تا از شرایط منطقه آگاه شود.

برخی اقدامات زیبنده دفتر تبلیغات اسلامی نیست

وی تصریح کرد: در برخی موارد احساس می شود دفتر تبلیغات، ابزاری برای تکریم و تجلیل از شخصیت های معلوم الحال شده به عنوان مثال برای شخصی که حالش برای همه مشخص است، در فتنه سکوت کرده و در بزنگاه ها میدان را خالی گذاشته همایش تجلیل برگزار می کند، که چنین موردی در شأن دفتر تبلیغات اسلامی نیست.

عضو مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم اضافه کرد: حضرت زهرا(س) به ما آموخته، افتخار ما سربازی برای ولایت و نظام اسلامی و فدا شدن در این راه است، اما چنین موردی را در مسؤولان دفتر تبلیغات مشاهده نمی کنیم؛ مسؤولان دفتر تبلیغات برای ما عزیز هستند اما طلاب و اساتید انقلابی و حوزویان انتظار دارند دفتر تبلیغات که از بیت‌المال اداره می شود، سینه چاک این نظام و انقلاب و ولایت باشد و اولین شخص برای دفاع وارد میدان شود، در حالی که در برخی موارد، در بزنگاه ها حضور تشکیلاتی و روشنگرانه ای ندارد ضمن این که نسبت به برخی از مسؤولان، انتقادات جدی نسبت به مواضع آنها یا موضع نگرفتن آنها در برخی مقاطع وجود دارد./1324/ت301/ف

مصطفی رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
نقد دفتر تبلیغات توسط رسا با آغازی آرام انجام شد که واکنشهایی به همراه داشت.
0
0
زمان ظهور نزدیک است
Iran, Islamic Republic of
۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
تشکیل گروه های تبلیغی در اولویت دفتر تبلیغات نبوده است.
معیار انقلابی بودن سینه چاک بودن یعنی چیست؟
جند تا از اقدامات ناب اقلابی رفتر تبلیغات رو نام ببرید.
0
0
سرباز ولایت
Iran, Islamic Republic of
۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱
بابا ول کنین دست از سر دفتر تبلیغات بردارین.
مگه مرکز دیگه ای دیوارش کوتاه تر از اینا نیس؟ مگه مراکز دیگه چه اقدام مهمی در انقلابی گری حوزوی داشتند؟
البته نقد نشانه عملکرد خوبشونه
قطاری که حرکت نمیکنه سنگ هم نمی خوره.
0
0
کل کل
Iran, Islamic Republic of
۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳
مگر در بزنگاه ها دفتر تبلیغات حضور ندارد؟
0
0