۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۱
کد خبر: ۶۵۷۹۲۷

نگاهی به کتاب ظرافت‌های اخلاقی شهدا

نگاهی به کتاب ظرافت‌های اخلاقی شهدا
انتشارات مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران کتاب «کتاب ظرافت‌های اخلاقی شهدا» را در قطع رقعی و ۸۱ صفحه به چاپ رسانده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، سبک زندگي شيوه‌هاي رفتار، لباس پوشیدن، سخن گفتن، اندیشیدن و نگرش‌هایی است که مشخص کننده گروه‌های منزلتي متفاوت است. در دنياي مدرن ثروت و مصرف مهم‌ترین عامل کسب منزلت است. شهدا ورزمندگان با افتخار به گمنامي و خدمت بي‌منت و با تأسي به سيد و سالار شهيدان سبکي متفاوت از زندگي را فراروي بشر قرار دادند. دفاع مقدس چشمه‌ای است که از قله کربلا جاری شد و فرهنگ عاشورايي عنصر کانوني سبک زندگي شهدا و رزمندگان است. بصیرت‌بخشی، عدالت‌طلبی، دنياگريزي و ساده‌زيستي، مسئوليت و ولايت‌پذيري، استقلال‌گرايي، شهادت‌طلبي، پاسداری از نظام و امر به معروف و نهی از منکر برخي از مولفه‌هاي سبک زندگي شهدا و رزمندگان دفاع مقدس است. مرد خدا بودن، به حرف و ادعا نیست، بلکه باید ایمان را به صدق عمل آراست که این کاری بس دشوار است. شهیدان توانستند در زندگی پربار خود، راستی گفتار را در عمل خویش به نمایش بگذارند و شایستگی رسیدن به این مقام ارزشمند را به دست آورند. آنان اخلاص، تواضع، مبارزه با هوای نفس، پای بندی به اصول دین و احکام شرعی و بسیاری از فضیلت های انسانی را در عمل، به دیگران نشان دادند. ازاین رو، خداوند نیز آنان را در حضرت قدس خود پذیرا شد.

در این نوشته به معرفی کتاب «ظرافت های اخلاقی شهدا» نوشته رضا آبیار می پردازیم که انتشارات مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به چاپ رسانده است.

ساختار کتاب

کتاب دارای بخش بندی مشخصی نیست بلکه با استفاده از عناوین اخلاقی به نقل سخنان شهدا پرداخته شده است. عناوین اخلاقی آن عبارت است از: اخلاص، تواضع، امر به معروف و نهی از منکر، مبارزه با هوای نفس و دوری از گناه، شب زنده داری، توجه به مسئله بیت المال، نماز اول وقت، توجه به حق الناس، مردم داری، شجاعت و دلیری، ولایت پذیری، یک رنگی و بی تکلفی در مدیریت و فرماندهی، پشتکار در دانش اندوزی.

ویژگی‌های اثر

1. زنده نگاه داشتن مقام شهدا؛

2. توجه به اصول و ارزش‌های اخلاقی شهدا؛

3. انتخاب سخنان و افعال خاص اخلاقی شهدا؛

4. ارائه الگوهای مناسب برای نسل جوان.

جمع بندی

دوستداران کتاب به خصوص کسانی که به دنبال سیره اخلاقی شهدا هستند می‌توانند از این کتاب بهره مند شوند.

برشی از کتاب

در صفحه 67  در مورد شجاعت و جسارت فرمانده شهید حاج حسین خرازی این مطالب دیده می شود:

«زمین گیر شده بودیم. دشت صاف بود، بی هیچ پستی و بلندی. حتی بوته ای هم نبود که بشود پشت آن پناه گرفت. همه درازکش به زمین چسبیده بودیم. شب بود و تاریکی آن، حداقل محافظ ما در برابر آتش سنگین عراقی ها. اگر سر بلند می کردیم، ترکش روی پیشانی مان می خورد. صورتم را روی خاک ها چسبانده بودم. یک عراقی پشت دوشکا نشسته بود و آتش می ریخت. چندتا از بچه ها هم رفتند خاموشش کنند، فایده ای نداشت. صبح داشت نزدیک می شد. می دانستم اگر هوا روشن شود، همه بچه ها قتل عام می شوند. در همین حال، ماشینی جلو آمد و آرام آرام به ما نزدیک شد و بعد ایستاد. خودی بود، اما چه کسی این همه پردل بود! راننده اش سریع و چابک از پشت فرمان پرید پایین. پشت سرش کسی که برآمدگی بی سیمش معلوم بود، شروع کرد با بی سیم چی به حرف زدن. در یک چشم به هم زدن، دیدم روی کاپوت ماشین ایستاده، فضایی که همه دراز کشیدند از ترس گلوله، او زیر تیربار ایستاد و دوربین دید در شب را جلوی صورت خود گرفت و شروع کرد به گِرا دادن به بی سیم چی. طوری روی ماشین با دست به مواضع و نقاط حساس دشمن اشاره می کرد که انگار در سنگر ایستاده و فرمان می دهد. او ایستاده بود و گویی تیرها و ترکش ها از او واهمه داشتند. آری حاج حسین خرازی بود که با یک دست، این چنین نیروها را هدایت می کرد.»

انتشارات مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران «کتاب ظرافت های اخلاقی شهدا » را در قطع رقعی و 81 صفحه به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به آدرس: قم، بلوار محمد امین، جنب صدا و سیمای مرکز قم، مرکز پژوهش‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنند./826/ن602/ق

ارسال نظرات