۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۱
کد خبر: ۶۵۷۷۸۴
منتخبان بصیر؛

بررسی و پاسخ‌ به شبهات پیرامون خبرگان در یک اثر

بررسی و پاسخ‌ به شبهات پیرامون خبرگان در یک اثر
انتشارات مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا وسیما کتاب «منتخبان بصیر: بررسی و پاسخ به شبهه‌های موجود درباره مجلس خبرگان رهبری» را در قطع رقعی و ۱۱۴ صفحه به چاپ رسانده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، رهبری، رکن اساسی و محور اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران است و در قانون اساسی به عنوان ضامن پیش گیری از انحراف سازمان های گوناگون شناخته شده است. حوزه وسیع و مسئولیت های سنگین رهبری و نقش بنیادین آن در سلامت نظام سیاسی از یک سو و کشف بهره مندی رهبری از صلاحیت های علمی، اخلاقی و توانایی های گوناگون از سوی دیگر، نشان دهنده وظیفه خطیر و حساس مجلس خبرگان رهبری به عنوان نهادی است که عهده دار انتخاب و نظارت بر رهبری گشته است. همین امر سبب شده است تا افراد ناآگاه یا مغرض و معاند همواره درباره کارکرد این مجلس به شبهه افکنی دست یازند تا از این راه، زمینه تضعیف رهبری و اساس نظام اسلامی فراهم آید. ازاین رو، ترسیم جایگاه واقعی مجلس خبرگان، شرح عملکرد و پاسخ به ایرادها و شبهه های مربوط به آن از امور بایسته ای است که باید مورد اهتمام فرهیختگان و اندیشمندان حوزه و دانشگاه قرار گیرد.

کتاب منتخبان بصیر: بررسی و پاسخ به شبهه های موجود درباره مجلس خبرگان رهبری، نوشته رضا حاج احمدی را انتشارات مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما به چاپ رسانده است.

ساختار کتاب

کتاب منتخبان بصیر: بررسی و پاسخ به شبهه های موجود درباره مجلس خبرگان رهبری، دارای دو بخش است:

بخش اول: طرح و پاسخ‌گویی به شبهه‌ها؛ در این بخش در سه فصل به مطالب: شکل انتخاب رهبری (مستقیم یا غیر مستقیم)، ترکیب و ویژگی‌های اعضای مجلس خبرگان رهبری، و نظارت بر رهبری پرداخته شده است.

بخش دوم: عنوان همراه با برنامه‌سازان، عنوان این بخش است و نویسنده در زیر این عنوان به موضوعات: پیشنهادهای کلی، پیشنهادهای برنامه‌ای، پرسش‌های مسابقه‌ای، پرسش‌های مردمی، و پرسش‌های کارشناسی پرداخته است.

ویژگی‌های اثر

1. پرداختن به یکی از ارکان مهم انقلاب اسلامی؛

2. شناساندن درست مجلس خبرگان رهبری؛

3. پاسخ به سؤالات و شبهات در مورد این مجلس؛

4. مشخص نمودن انتخاب رهبر با استفاده از مجلس خبرگان؛غ

5. ترکیب و ویژگی‌های اعضای مجلس خبرگان رهبری؛

6. چگونگی نظارت بر عملکرد رهبری؛

7. طراحی برنامه های فرهنگی با محوریت مجلس خبرگان رهبری.

جمع‌بندی

کتاب منتخبان بصیر: بررسی و پاسخ به شبهه های موجود درباره مجلس خبرگان رهبری، کتابی مفید برای آگاهی بخشی به نسل جوان برای شناخت هرچه بیشتر یکی از مهم ترین ارکان نظام جمهوری اسلامی است. این کتاب از جهت دیگری هم مفیدا ست و آن هم برای فعالان فرهنگی و برنامه سازان است که می‌توانند برای فعالیت های فرهنگی خود از این کتاب بهره بگیرند.

برشی از کتاب

در صفحات 59 و 60 درباره نقش نظارتی مجلس خبرگان این مطالب به رشته تحریر درآمده است:

اگر فرآیند انتخاب رهبری نظام جمهوری اسلامی ایران، به صورت مستقیم و بدون واسطه (خبرگان) صورت پذیرد، امر نظارت بر آن که حوزه نفوذش به لحاظ شرع و قانون، افزون بر مسایل کلان و استراتژیک، همه مسایل اجتماعی را تحت تأثیر قرار می دهد، در عمل، منتفی می گردد. این امر، اگرچه در زمان حضرت امام (ره) به دلیل ویژگی های ممتاز ایشان و اکنون نیز با حضور آیت الله خامنه ای، مشکلی ایجاد نکرده است، ولی ممکن است در دراز مدّت با اشتباه خبرگان در تشخیص رهبری یا دور شدن رهبری از شرایط لازم؛ مشروعیت و مقبولیت نظام، مخدوش گردد و کشور را با چالش های گوناگون سیاسی _ اجتماعی روبه رو کند. اگر رهبری نظام به صورت مستقیم و بدون دخالت خبرگان تعیین گردد، به دلیل نبود قوه نظارتی «رسمی و مستقل»، رهبر منتخب به قدرتی «غیر قابل نظارت» و «مطلق العنان» مبدّل خواهد شد و بدین ترتیب، رهبری نظام و رأس هرم قدرت که در حالت فعلی، نماد عظمت، شوکت و صلابت نظام و موجب عزت و کرامت آن و آسایش و اطمینان آحاد جامعه است، در معرض فساد قرار می گیرد. در این حالت، پیشنهاد توقیت نیز وافی به مقصود (کنترل قدرت) نیست؛ زیرا افزون بر این که ابزارها و امکانات گوناگونی برای تحت تأثیر قرار دادن روند انتخابات، تعطیل و حتی نفی اصل انتخابات، در اختیار «حاکم بلامنازع» است، رهاسازی سرنوشت کشور تا رسیدن به دوره بعدی انتخابات برای تعویض «حاکم فاسد» نیز با اصول، ساختار و خاستگاه حکومت اسلامی در دوران غیبت (ولایت مطلقه فقیه) سنخیت ندارد و امری بدون پایه نظری متقن و به طور کلی، ناپذیرفتنی است. ازاین رو، انتخابات غیر مستقیم (دودرجه ای) و بودن «مجلس خبرگان»، امری لازم است تا تداوم نظام، اعتدال قوا، برقراری عدالت و رفع چالش های احتمالی در اصلی ترین و مؤثرترین نهاد قدرت در نظام اسلامی تضمین شود.

انتشارات مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران کتاب «منتخبان بصیر: بررسی و پاسخ به شبهه های موجود درباره مجلس خبرگان رهبری» را در قطع رقعی و 114 صفحه به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به آدرس: قم، بلوار محمد امین، جنب صدا و سیمای مرکز قم، مرکز پژوهش‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنند./826/ن601/ق

 

م/مجلس خبرگان را بهتر بشناسیم

ارسال نظرات