۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۶۵۸۳۸۳
مدیر گروه حکمت هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی:

مدیران رسانه‌ای تنها به دنبال پر کردن آنتن هستند

مدیران رسانه‌ای تنها به دنبال پر کردن آنتن هستند
سید حسین شهرستانی گفت: متأسفانه متولیان عرصه هنر در کشور فقط دنبال پر کردن آنتن هستند و کیفیت، عمق و تاثیرگذاری آثار برای‌شان اهمیت ندارد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، به همت دانشگاه امام صادق (ع) در راستای سلسله جلسات گرایش‌های مختلف در مدرسه معرفتی مهارتی اربعین، صبح امروز نشستی از سوی گروه هنر و تولیدات رسانه‌ای با موضوع «هنر حکمی در تراز تمدنی و باسته‌های تولیدات هنری و رسانه‌ای» با حضور سید حسین شهرستانی برگزار شد.

در بخشی از این جلسه، سید حسین شهرستانی، مدیر گروه حکمت هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با اشاره به مسأله کارگردانان بی‌دغدغه عنوان کرد: برای ساخت سریالی با موضوع مدافعان حرم، وقتی شما به محسن تنابنده می‌گویید که کارگردانی آن را به عهده بگیرد، میلیاردها هزینه می‌شود اما در آخر، به ریش شما هم می‌خندد؛ زیرا اصلا این مسأله برای او دغدغه نیست. 

وی ضمن ابراز امیدواری برای شرکت کنندگان دوره مدرسه معرفتی مهارتی اربعین در به دست آوردن تخصص جدی، گفت: امیدواریم حاضرین در دوره، یک رشته تخصصی را پیگیری کنند و به صورت جدی روی آن وقت بگذارند تا بتوانند از طرفی در آن رشته مطرح و سرشناس شوند و از طرف دیگر، آثار فاخری را تولید کنند.

شهرستانی با اشاره به خالی بودن عرصه هنر و نیازمندی این عرصه به متخصص متعهد خاطرنشان کرد: فقط پیام و محتوای انقلابی در اثر هنری موضوعیت ندارد؛ بلکه فرم و قالبی که برای انتقال پیام استفاده می‌شود هم مطرح است. متاسفانه کسانی هستند که بدون تخصص وارد این عرصه می‌شوند و با تولید یک اثر بی‌کیفیت و ضعیف با فرم‌ها و قالب‌های پیش پا افتاده، مفهوم عمیقی مانند اربعین را خدشه‌دار می‌کنند اما اگر حتی یک اثر فاخر هم درست شود، برای ما کافی است.

مدیر گروه حکمت هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با مطرح کردن اهمیت صبر و حوصله در عرصه هنر عنوان کرد: زمان و دقتی که باید برای یک اثر فاخر گذاشته شود بسیار زیاد است که این کار حوصله زیادی را طلب می‌کند. هنرمند باید صبور باشد تا بتواند یک اثر قابل و مطرح تولید کند. به تازگی یک کوهنورد بعد از 20 سال بالا رفتن از کوه دماوند و آگاهی یافتن از زوایای مختلف این کوه، تنها و تنها به 5 الی 10 عکس رسید و آن‌ها را منتشر کرد که توانست دماوند را به صورت جهانی معرفی و توجه همه را به خود جلب کند.

شهرستانی در بخش دیگر این جلسه ضمن اشاره به موضوع هنر موسیقی گفت: چرا نباید یک فرد انقلابی در عرصه‌ای مانند عرصه موسیقی وارد شود و به صورت تخصصی آن را پیگیری کند تا بتواند یک اثر فاخر را مثلا در حوزه موسیقی سنتی از خودش به جای بگذارد و توجه همگان را به خود جلب کند. با این کار باعث می‌شود تا هم محتوای غنی و عمیق در این عرصه تولید شود و هم استانداردهای عرصه موسیقی تکان بخورد.

وی با ابراز تأسف از رویکرد مدیران اجرایی کشور نسبت به مسأله هنر مطرح کرد: متاسفانه متولیان عرصه هنر در کشور می‌خواهند تولیدات به سرعت وافر منتشر شود؛ مدیریت هنری رسانه‌ای کشور در این چند سال فقط می‌خواست آنتن‌ها را پر کند و مشخص است که از دل تولیدات سریع، اثر عمیق و تاثیرگذار بیرون نمی‌آید. زیرا لازمه تولید مطلوب، تأمل کردن، صبوری، تیم سازی، پژوهش کافی، سناریو مناسب و... است؛ بدون بررسی و تأمل که نمی‌شود تولید فاخر داشت. شاید اقتضای یک دوره از ریاست متولیان این چنین باشد که تولیدات، زیاد باشد اما باید برای تولیدات زمان‌بر و تاثیرگذار نیز هزینه کرد و وقت گذاشت./پ202/ف

ارسال نظرات