۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۶۵۸۶۳۷
تحلیلگر مسائل بین الملل:

روابط تهران ـ بغداد فراتر از پروتکل‌های مرسوم جهانی است

روابط تهران ـ بغداد فراتر از پروتکل‌های مرسوم جهانی است
هانی زاده با اشاره به اینکه روابط تهران ـ بغداد فراتر از پروتکل‌های مرسوم جهانی است، گفت: حضور و نفوذ معنوی ایران در عراق سبب شده تا هیچ دولتی روابط را نادیده نگیرد.
حسن هانی زاده، تحلیلگر مسائل بین الملل، در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا، با اشاره به سفر مصطفی الکاظمی به ایران عنوان داشت: دیدار نخست وزیر عراق با رهبرانقلاب نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران در پی ارتقای سطح روابط با دولت الکاظمی است.

تحلیلگر مسائل بین الملل با بیان اینکه ارتقای مناسبات دو کشور در سطح بسیار بالا یکی از اهداف سفر است، خاطرنشان کرد: در مذاکرات راهبردی اخیر عراق و آمریکا، آمریکا تقاضا داشت تا دولت الکاظمی سطح روابط اقتصادی و امنیتی و سیاسی را با تهران کاهش دهد، اما الکاظمی به دلیل فشار‌های مردمی و اینکه جمهوری اسلامی در عراق از پایگاه مردمی بسیار بالایی برخوردار است، از پذیرش تقاضای آمریکایی‌ها خودداری کرد.

هانی زاده با اشاره به اینکه روابط تهران ـ بغداد فراتر از پروتکل‌های مرسوم جهانی است، تصریح کرد: حضور و نفوذ معنوی ایران در میان ملت عراق سبب شده تا هیچ دولتی نتواند روابط ایران و عراق را نادیده بگیرد.

وی با بیان اینکه عراق نباید عرصه تقابل نیرو‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای باشد، اظهارداشت: حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق، سبب ناامنی کشور خواهد شد؛ از سوی دیگر ترور یک مقام بلندپایه ایرانی در خاک عراق به معنای نقض حاکمیت عراق از سوی آمریکا است.

تحلیلگر مسائل بین الملل با اشاره به اینکه افزایش حجم مبادلات تجاری دیگر موضوع مطرح شده در دیدار الکاظمی با رهبرانقلاب است، اضافه کرد: بسته شدن مرز‌ها بخاطر ویروس کرونا سبب شده تا مبادلات تجاری به پایین‌ترین حد ممکن برسد با این حال اراده مقامات دو کشور بر آن است تا حجم مبادلات تجاری در ۵ سال آینده به ۲۰ میلیارد دلار برسد.

هانی زاده با اشاره به اینکه الکاظمی در پی کاهش تنش‌های منطقه‌ای است، گفت: الکاظمی می‌خواهد که روابط تهران و ریاض به سطح قابل قبولی برسد چرا که تأثیر چنین رابطه‌ای بر عرصه‌های داخلی عراق و منطقه مشهود خواهد بود؛ از این رو پیشنهاد میانجی گری را مطرح کرد. /۹۴۵۶/
ارسال نظرات