۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۶۵۸۶۵۲
عضو مجمع عالی حکمت اسلامی مطرح کرد؛

نمره قبولی حوزه در عرصه پژوهش با وجود کمبودها

نمره قبولی حوزه در عرصه پژوهش با وجود کمبودها
حجت الاسلام احمدی میانجی با بیان اینکه حوزه علمیه با وجود کمبودها دستاوردهای زیادی در زمینه پژوهش داشته است، گفت: باید دید امکانات و انتظارت از حوزه با یکدیگر همخوانی دارند یا نه؟

حجت الاسلام محمود احمدی میانجی عضو مجمع عالی حکمت اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با بیان اینکه باید در نقد هر عملکردی به صورت متوازن و عادلانه، جنبه های مثبت و منفی در نظر گرفته شود، عنوان کرد: باید در نقد عملکرد پژوهشی حوزه ملاک های لازم مشخص شده و روشن شود که این نقد با توجه به مقایسه حوزه علمیه با نهادهای مشابه مانند الازهر مصر و المدینه عربستان صورت می‌گیرد و یا دانشگاه های داخل کشور مد نظر است.

حجت الاسلام احمدی میانجی ارزیابی عملکرد پژوهشی حوزه علمیه را نیازمند شناخت جایگاه حوزه دانست و بیان داشت: جایگاه هر نهاد با توجه به خروجی های آن قابل تشخیص است و از آنجا که بر اساس قانون اساسی ولی فقیه، اعضای مجلس خبرگان، بخشی از اعضای شورای نگهبان، نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه فارغ التحصیل حوزه علمیه هستند، این نهاد در نظام جمهوری اسلامی، جایگاه مهمی دارد.

عضو مجمع عالی حکمت اسلامی با اشاره به اینکه حوزه علمیه نمی‌تواند خودش را منفک از نظام اسلامی بداند، گفت: انتظارات از حوزه علمیه یک مسأله است اما مسأله دیگر اختیارات و امکاناتی که در اختیار این نهاد قرار می‌گیرد و باید دید این دو با یکدیگر همخوانی دارند یا نه؟

حجت الاسلام احمدی میانجی افزود: در سال های اخیر مراکز پژوهشی حوزوی از نظر پشتوانه مالی به شدت در مضیقه بوده‌اند و با کمبود امکانات موجود نمی‌توان گفت که کوتاهی کرده اند.

وی با اشاره به فعالیت های مرکز تحقیقات کامپیوتری نور، اظهار داشت: این مرکز توانسته است مجموعه منابع اسلامی را به صورت نرم افزار در اختیار دانش پژوهان قرار دهد در حالی که با وجود امکانات وسیع، چنین کاری در وزارت علوم برای رشته های دانشگاهی صورت نگرفته است.

عضو مجمع عالی حکمت اسلامی افزود: فارغ التحصیلان حوزوی در رشته های تربیت و روانشناسی حرف های زیادی برای گفتن دارند و با توجه به امکانات تخصیص یافته پیشرفت های خوبی را رقم زدنده اند.

حجت الاسلام احمدی میانجی با بیان اینکه در مجموع پژوهش در حوزه علمیه در سال‌های اخیر نمره قابل قبولی را کسب کرده است، گفت: تمام بودجه حوزه علمیه در حد یک دانشگاه نیست و بودجه‌های پژوهشی از زمان دولت دهم قطع شده است با این حال حوزه علمیه با قناعت و زاهدانه وارد عرصه پژوهش شده و تاکنون دستاوردهای زیادی را به دست آورده است./1350/ت302/ف

ارسال نظرات