۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۶۵۹۳۳۳
پژوهشگر حوزوی مطرح کرد؛

غفلت حوزویان از پژوهش پیرامون انقلاب و حکومت اسلامی

غفلت حوزویان از پژوهش پیرامون انقلاب و حکومت اسلامی
حجت الاسلام پور نیازی گفت: موضوعات مهم پژوهشی مانند انقلاب و حکومت اسلامی بر زمین مانده است در حالی که بحث‌هایی که اهمیت کمتری دارند دائماً مورد توجه قرار می‌گیرند. 

حجت الاسلام اسماعیل پور نیازی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، گفت: نقاط مثبت پژوهشی در حوزه علمیه بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه در کنار برجستگی‌های پژوهشی، آسیب هایی نیز وجود دارد که رفع آنها موجب ارتقاء امر پژوهش در حوزه می شود، عنوان کرد: با وجود روحیه بالای پژوهشی، طلاب از ابتدای ورود به حوزه علمیه با فنون پژوهش آشنا نمی شوند.

این پژوهشگر حوزوی مهارت هایی مانند نویسندگی، مراجعه به کتب، فهم متون تخصصی، تلخیص متون و غیره را به مثابه ابزار و پیش‌نیازهای پژوهش دانست و افزود: این مهارت‌ها در میان دانش پژوهان حوزوی کمرنگ است و باید در طول زمان تحصیل به مرور به آن ها آموزش داده شود.

حجت الاسلام پور نیازی عدم تتبع کامل در جوانب موضوعات پژوهشی را آسیب دیگر این عرصه معرفی کرد و اظهار داشت: نتیجه تتبع ناقص، محصول ناقص پژوهشی است که باید از آن دوری کرد.

وی با بیان اینکه ماهیت پژوهش همراه با یک ابداع و نوآوری است، ابراز کرد: تکرار و تاکید بر حقیقت لازم است اما نوآوری از طریق مقایسه مطالب ناظر به حقیقت به دست می آید؛ این مقایسه ها باید عمیق باشد و در پژوهش‌های حوزوی کم‌رنگ است.

این پژوهشگر حوزوی اهمیت تعمیق و تامل در مسأله پژوهشی را یادآور شد و خاطرنشان کرد: فرق میان پژوهشگر با دیگران در مواجه با مسأله مورد تعمیق و تامل قرار دادن مسأله است.

وی به اهمیت هم‌فکری میان پژوهشگران برای باز شدن افق‌های جدید در پیش روی آنان اشاره کرد و افزود: هم‌فکری میان پژوهشگران سبب تولید راهکارهای جدید برای حل مسأله می شود اما این تعاملات جمعی در حال حاضر اندک است.

حجت الاسلام پور نیازی زمین ماندن بسیاری از موضوعات مهم پژوهشی را از دیگر آسیب های موجود در عرصه دانست و گفت: موضوعات مهم پژوهشی مانند انقلاب و حکومت اسلامی بر زمین مانده است در حالی که موضوعاتی که اهمیت بسیار کمتری دارند دائماً مورد توجه و پژوهش قرار می گیرند. 

این پژوهشگر حوزوی به ضرورت حمایت از پژوهش های صورت گرفته اشاره کرد و بیان داشت: بسیاری از پژوهش ها توسط مراکز پژوهشی، مورد تشویق قرار می‌گیرند اما در مراحل بعدی مانند انتشار، پیگیری خاصی صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: در حال حاضر انقلاب اسلامی به عنوان رقیب در برابر نظام های موجود عرض اندام کرده و توجه جوانان و صاحب نظران را به خود جلب کرده است؛ در این شرایط باید پژوهشگران به صورت جدی پایه‌های فکری نظام اسلامی را در برابر نظام لیبرال دموکراسی تبیین کنند./1350/ت302/ف

ارسال نظرات