۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۶۵۹۵۸۸
انتشار خاطراتی از جنگ؛

از بازجویی اسرای عراقی تا یک قدمی دستگیری صدام

از بازجویی اسرای عراقی تا یک قدمی دستگیری صدام
«الفرار»، نوشته سیدحسن حسینی ارسنجانی، داستان زندگی یکی از رزمندگان ایرانی را روایت می‌کند.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، سید حسن حسینی ارسنجانی، نویسنده، از انتشار اثر جدیدش با عنوان «الفرار» خبر داد و گفت: این کتاب دربردارنده خاطرات دفاع مقدس سردار ناصر ربیعه، از فرماندهان برجسته سپاه سوسنگرد است. او از سال 52 در زمان شاه در جنگ حضور داشته و بعد از پیروزی انقلاب نیز در غائله کردستان و برای دفع توطئه‌های دولت عراق نیز در خارج از مرز حضور داشته است.

وی با بیان اینکه خاطرات راوی به دو بخش پیش از انقلاب و پس از پیروزی آن تقسیم شده است، ادامه داد: در هر دو بخش خاطرات خواندنی و جالب بسیاری به چشم می‌خورد. ربیعه به همراه برادرش شاهد برخی از اتفاقات مهم در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب بودند که از این موارد می‌توان به واقعه 17 شهریور یا سینما رکس اشاره کرد. اما بخش جالب کتاب به خاطرات راوی درباره جنگ اختصاص دارد. او در این مدت با بسیاری از بزرگان مانند آیت‌الله خامنه‌ای و شهید چمران همراه بود.

ارسنجانی افزود: ربیعه به زبان عربی تسلط داشت؛ از این جهت او را به بخش بازجویی از اسرای عراقی مأمور کردند. یک روز قرار شد که یک سرلشکر عراقی را بازجویی کند. سرلشکر عراقی در ابتدا از صحبت کردن امتناع می‌کرد اما در نهایت شروع به حرف زدن می‌کند و می‌گوید اگر شما ایرانی‌ها پنج دقیقه زودتر می‌آمدید، می‌توانستید صدام را هم دستگیر کنید. صدام به مرکز فرماندهی من آمده بود و داشت با فرماندهان صحبت می‌کرد، ناگهان صدای الله اکبر را از بی‌سیم شنید. پرسید این صدای چیست؟ فرماندهان عراقی هم گفتند که قربان این صدای ایرانی‌ها است که نزدیک است مقر را هم تصرف کنند. صدام هم تا این را می‌شنود، با محافظانش فرار می‌کند. 

این نویسنده که تاکنون آثاری را نیز در حوزه ادبیات نوجوان منتشر کرده است، از چاپ دو عنوان جدید در این زمینه خبر داد و اضافه کرد: «روز شب عید» با درونمایه اجتماعی و با زبان طنز و «کلاه اشرفی» با موضوع دفاع مقدس عنوان دو اثری است که قرار است از سوی انتشارات شهرستان ادب منتشر شود./826/د102/ق

منبع: تسنیم
ارسال نظرات