۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۴
کد خبر: ۶۶۰۱۸۳
کتاب فرهنگ اخلاق؛

عوامل رکود اخلاق در جامعه چیست؟

عوامل رکود اخلاق در جامعه چیست؟
اخلاق از برکات و نعمات بی بدیل خداوند سبحان به بندگان خود می‌باشد که با بهره گیری کامل و صحیح از دستور‌های اخلاقی پیامبران و امامان معصوم (ع) انسان خاکی ملکوتی می‌شود.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، انتشارات مسجد مقدس جمکران کتاب فرهنگ اخلاق نوشته عباس اسماعیل یزدی را به چاپ رسانده است.

اخلاق از برکات و نعمات بی بدیل خداوند سبحان به بندگان خود می باشد که با بهره گیری کامل و صحیح از دستورهای اخلاقی پیامبران و امامان معصوم علیهم السلام انسان خاکی ملکوتی می شود و به مراتب عالی و درجات متعالی اخلاق الهی نایل می آید.

ارزش اخلاق را نبی مکرم اسلام محمد مصطفی صلی الله علیه وآله وسلم چه زیبا با بیان «تخلّفوا بأخلاق اللَّه» و «إنّی بعثت لأتمّم مکارم الأخلاق» برای تکامل ره پویان، راه را نمایان فرموده تا خاستگاه واقعی انسانیت مشخص شود.

تکامل و رشد معنوی در پرتو اخلاق اسلامی، برگرفته از دستورهای امامان معصوم علیهم السلام که توسط فقیهان راستین و وارسته به ما رسیده است، در بوستان انقلاب اسلامی ایران به ثمر نشست و محصول بی بدیل آن، ایثارگران و شاهدان صحنه علم و دفاع مقدس بودند که یک شب راه صدساله را پیمودند و به مدارج عالی بندگی ذات اقدس الهی را کسب نمودند.

ساختار کتاب

کتاب فرهنگ اخلاق دارای بخش بندی نیست، بلکه بر اساس عناوین آن، می توان چهار بخش برای آن تعریف کرد:

بخش اول این کتاب با عنوان مبادی علم اخلاق مشخص شده است و زیر این عنوان این عناوین دیده می شود: مفهوم اخلاق‌، قلمرو اخلاق‌، مطلق بودن اصول و ارزش‌های اخلاقی‌، اهمیّت تهذیب اخلاق‌، جایگاه علم اخلاق‌، معیارها و روش‌ها.

درآمدی بر مسائل علم اخلاق بخش دوم این کتاب را تشکیل داده است. در این بخش نیز این عناوین به چشم می خورد: نفس انسانی‌ و آزمایش‌.

در بخش سوم با عنوان مسائل علم اخلاق (سلوک) مهم به اصول راهبردی‌ و راه کارها پرداخته شده است.

در آخرین بخش کتاب با عنوان رکود نیز عوامل درونی رکود، عوامل بیرونی رکود، عوامل بازدارنده‌، و حکایاتی از ره یافتگان‌ به چشم می خورد.

ویژگی های اثر

1. پرداختن به مسئله اخلاق و بررسی علمی آن؛

2. شناساندن معیارها و روش های اخلاقی در جامعه؛

3. پرداختن به مسئله مهم سلوک در بحث های اخلاقی؛

4. پرداختن به مسئله رکود اخلاق در جامعه؛

5. معرفی عوامل درونی و بیرونی رکود اخلاق در جامعه؛

6. آوردن حکایات اخلاقی از کسانی که مسیر اخلاق را طی کرده اند.

برشی از کتاب

در صفحه 23 این کتاب درباره قلمرو اخلاق این مطالب آمده است:

قوانین، طرح ها و برنامه هایی که از سوی مکتب های تربیتی ارائه می شود - به تناسب محدودیت و وسعت قلمرو بینش آنها - از نظر عمق، محتوا و ارزش علمی، دارای سطوح و درجات متفاوتی می باشد. هر اندازه که شناخت یک مکتب نسبت به دامنه توانایی ها، استعدادها و قابلیت های معنوی و جسمانی انسان، عمق بیشتری یابد، برنامه ها و قوانینِ عرضه شده از سوی آن نیز فراگیرتر گشته، از جامعیت و استحکام بیشتری برخوردار خواهد شد.

مکتب تربیتی اسلام که فرهنگ پر بار آن از منبع فیّاض وحی نشأت می گیرد و به اقتضای همین خصیصه، نسبت به ابعاد وجودی، استعدادهای فطری و نیازهای طبیعی انسان از اِشراف کامل برخوردار است، با توجّه به همه جنبه ها، ابعاد و نیازهای او، جامع ترین و کامل ترین قوانین و برنامه ها را برای تکامل و سعادت آدمی ارائه فرموده، و طبیعتاً این برنامه ها از نظر جامعیت و وسعتِ قلمرو، از عالی ترین سطح ممکن برخوردار می باشد.

از سوی دیگر، نظرات تربیتی اسلام محدود به رفتار شخصی انسان در زندگی نیست، بلکه از دیدگاه اسلام، انسان موجودی است اجتماعی و نیازمند همکاری و ارتباط با سایر همنوعان خویش. برآوردن بخش عظیمی از نیازهای معنوی و قسمت قابل توجهی از مایحتاج زندگی مادی او در سایه همبستگی، و در پرتو ارتباط با دیگران امکان پذیر می باشد.

بارورشدن بسیاری از استعدادها، ارضای کثیری از گرایش های ذاتی، ظهور و بروز بسیاری از احساسات درونی و عواطف انسانی، فراهم آمدن زمینه مبارزه با صفات مذموم و ناپسند، و استقرار ملکات پسندیده در نفس، و بالاخره مقابله با بسیاری از مشکلات بزرگ زندگی، تنها در پرتو حیات گروهی و در سایه تلاش های دسته جمعی امکان پذیر می گردد.

انتشارات کتاب جمکران، کتاب «فرهنگ اخلاق» را در در قطع رقعی و 520 صفحه به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات کتاب جمکران به آدرس: قم، خیابان شهید فاطمی، کوچه 28، پلاک 6، ساختمان مؤسسه پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران مراجعه نمایند./826/ن602/ق

م/کتابی برای شناخت فرهنگ اخلاق

ارسال نظرات