۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۵
کد خبر: ۶۶۰۵۰۵
حجت الاسلام نعیمیان در گفت‌وگو با رسا مطرح کرد؛

اقبال جهان نسبت به اندیشه های امام و رهبر معظم انقلاب

اقبال جهان نسبت به اندیشه های امام و رهبر معظم انقلاب
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه اندیشه امام و رهبری در جهان مورد توجه گروه های مختلف قرار گرفته است، گفت: تعامل سازنده تفاوت چشمگیری با دخالت در کشورهای دوست دارد.

حجت الاسلام ذبیح الله نعیمیان عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با بیان اینکه ایران اسلامی هیچگونه دخالتی در امور سایر کشورها ندارد، گفت: امروز با توجه به فضایی که در آن به سر می بریم نیازمند همکاری های جدی در راستای تأسیس امت واحده در سطوح مختلف هستیم.

وی ادامه داد: برای اقامه دین الهی بر اساس آیه شریفه «أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا» نیاز به همکاری های گسترده داریم و این همکاری تنها میان دو فرد، دو گروه یا دو جماعت نیست، بلکه همه کشورهای اسلامی باید در سطوح مختلف با یکدیگر هم افزایی داشته باشند.

حجت الاسلام نعیمیان کشور لبنان را از کشورهای دوست و همسوی با جمهوری اسلامی ایران دانست و خاطرنشان کرد: کشور لبنان با تنوع مذهبی و قومیتی از جمله کشورهای دوست جمهوری اسلامی است که همواره در چهل سال گذشته تلاش کرده ایم با آن تعامل سازنده و همکاری منطقه ای داشته باشیم.

تعامل سازنده تفاوت چشمگیری با دخالت در کشورهای دوست و همسایه دارد

عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام با بیان اینکه تعامل سازنده تفاوت چشمگیری با دخالت در کشورهای دوست و همسایه دارد، ابراز کرد: همکاری ایران اسلامی با لبنان بر اساس تعامل سازنده بوده، همانطور که همکاری با کشورهای سوریه، عراق و افغانستان از منظر جمهوری اسلامی بر اساس سیاست تعامل سازنده صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه از نظر جمهوری اسلامی همکاری با کشورهای دوست به معنای تعاون اسلامی است، عنوان کرد: جمهوری اسلامی با دعوت کشور سوریه و عراق وارد حمایت نظامی از آنها در قالب فعالیت های مستشاری شد؛ ما با دعوت و تفاهم کشورها وارد فعالیت های سیاسی و اقتصادی می شویم.

سوژه پردازی دشمن در راستای تخریب چهره ایران اسلامی

حجت الاسلام نعیمیان با بیان اینکه دشمنان و رسانه های معاند همواره به دنبال سیاهنمایی بوده و سوژه های مختلف را برجسته می کنند تا چهره ایران را در منطقه تخریب کنند، گفت: حزب الله یک گروه فعال دینی و سیاسی است که در عرصه کشور لبنان به فعالیت می پردازد و در فضایی شکل گرفت که رژیم غاصب صهیونیستی وارد خاک لبنان شده و تا پایتخت آن پیشروی کرده بود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام به همکاری های ایران و حزب الله در راستای عقب راندن رژیم غاصب صهیونیستی از خاک لبنان اشاره و بیان کرد: اصل کار بر عهده جوانان انقلابی اهل مقاومت در لبنان بود که حزب الله را انسجام بخشیدند و تا به حال در امور مختلف نقش آفرینی جدی داشته اند؛ افزون بر همه این موارد تا به حال از جهت سیاسی و اجتماعی استقلال فکری دارند، اما بر اساس مبانی اعتقادی خود به نقطه اشتراک با جمهوری اسلامی رسیده اند و دریافته اند که رهبر آنها در سراسر جهان نمی تواند بیش از یک ولی فقیه باشد.

وی اضافه کرد: امروز حزب الله بر اساس اعتقادات خود از ولی فقیه اعلام تبعیت کرده اند و این موضوع به نگاه خودشان بازمی گردند؛ به عنوان مثال حزب التحریر اسلامی پس از جدایی اش از اخوان المسلمین در سال 1954 شعار خلافت اسلامی سر داد و در مقطعی به امام خمینی(ره) پیشنهاد دادند که خلیفه مسلمین باشند؛ آنها به این نقطه رسیدند که جهان اسلام نیازمند احیای خلافت است و از همین جهت سراغ امام(ره) آمدند؛ هر چند بعداً تغییر دیدگاه دادند و در جریان جنگ خلیج سراغ صدام رفتند و به او گفتند از حزب کمونیسم دست بردارد و خلیفه مسلمین در جهان باشد.

تبعیت حزب الله از ولایت فقیه یک اصل اعتقادی و تئوریک است

حجت الاسلام نعیمیان تبعیت حزب الله از ولایت فقیه را یک اصل اعتقادی و تئوریک دانست و تأکید کرد: اندیشه مقاومت و وحدت بین گروه های مبارز متعدد در منطقه به خودشان بازمی گردد؛ گروه های مختلف در لبنان تعلقات فکری مختلفی نیز دارند و اگر عیبی در اعتقادات حزب الله وجود دارد، آن را در سایر گروه ها هم باید در نظر گرفت؛ آیا مگر سعد حریری مورد حمایت عربستان نبود؟ آیا افراد و گروه هایی که اعتقادات ایران و حزب الله را به چالش می کشند، خودشان اهل حمایت پذیری نیستند؟

عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام با اشاره به اینکه حرکت حزب الله بر مدار وحدت ناشی از وجود تواضع و ایمان در استراتژی ها و سیاست هایش است، ادامه داد: این شجاعت سید حسن نصرالله و حزب الله بوده که همواره بر شعار وحدت اسلامی بر مدار ولی فقیه در جبهه مقاومت تأکید دارد؛ حرکت حزب الله بر مدار حدت سبب شده است شاهد گروه هایی نباشیم که هر کدام داعیه دار محوریت مقاومت اسلامی باشند.

وی با بیان اینکه سید حسن نصرالله در پی ایجاد جبهه ای واحد برای مقاومت است، خاطرنشان کرد: دخالت از منظر حقوق بین الملل تعریف مشخصی دارد و ایران هیچکدام از این چارچوب ها را مورد خدشه قرار نداده است؛ یعنی اگر ایران با لبنان همکاری اقتصادی دارد و «شهید مهندس» ما در جریان بازسازی های لبنان حضور داشت، بنابر دعوت خود لبنان بود و ما بدون رعایت پروتکل های حقوق بین الملل در این کشور نقش آفرینی اقتصادی، سیاسی و احیاناً نظامی نداریم.

همکاری حزب الله با ایران در چارچوب منافع ملی لبنان است

حجت الاسلام نعیمیان تمسک های رسانه ای به بعضی سفرها و صحبت های مسؤولان حزب الله را مورد توجه قرار داد و افزود: حزب الله می خواهد در درون لبنان نقش آفرینی بومی و ملی خود را داشته باشد؛ حزب الله همواره در چارچوب منافع ملی لبنان فعالیت می کند و همکاری اش با ایران نیز در همین چارچوب است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام با بیان اینکه حکومت اسلامی واحد از طریق وحدت گروه های مختلف جبهه مقاومت محقق می شود، تأکید کرد: امروز غیر از مفهوم ریاست جمهور یا ریاست یک کشور با مفهوم جدیدی به عنوان رهبری مواجه هستیم که کشورهای گوناگون در طول ادوار مختلف پذیرای رهبری یک فرد یا کشور بوده اند؛ بسیاری از کشورها همانند عربستان همواره در پی آن بوده و هستند که خود را ام القرا و رهبر کشورهای اسلامی معرفی کنند و برخی کشورها طوعاً یا کرهاً به خاطر پول یا فشارهای مستقیم یا غیر مستقیم آمریکا و اسرائیل، رهبری چنین کشوری را به صورت موقت پذیرفته اند.

اندیشه امام و رهبری در سراسر جهان مورد توجه گروه های مختلف قرار گرفته است

وی با اشاره به اینکه اندیشه امام و رهبری در سراسر جهان مورد توجه گروه های مختلف قرار گرفته است، امام و رهبری را ائمه تمدنی جهان اسلام دانست و به ظرفیت تمدنی جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب اشاره و تأکید کرد: امام و رهبری دو آیت روشن مقاومت در دوران جدید بوده و امام تمدنی، فرهنگی و فکری جهان اسلام هستند.

حجت الاسلام نعیمیان با بیان اینکه جایگاه ولایت فقیه از ظرفیت تمدن سازی برخوردار است، یادآور شد: حمایت از حزب الله و همسویی آن با جمهوری اسلامی در راستای تمدن سازی است./841/ت301/ق

ارسال نظرات