۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۶۶۰۸۵۶
اخبار کوتاه از اظهار نظرهای نمایندگان مجلس؛

از اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان تا مالیات بر خانه‌های خالی

از اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان تا مالیات بر خانه‌های خالی
نمایندگان مجلس اصلاح قانون بر نظارت بر رفتار نمایندگان، پیگیری وضعیت اختلاس‌ صندوق ذخیره فرهنگیان، پیگری بسته‌ای کامل از قوانین حوزه مسکن در مجلس یازدهم تأکید کردند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، نمایندگان مجلس اصلاح قانون بر نظارت بر رفتار نمایندگان، پیگیری وضعیت اختلاس‌ صندوق ذخیره فرهنگیان، انتقاد اعضای کمیسیون بهداشت از روش‌های متفاوت بیمه‌، پیگری بسته‌ای کامل از قوانین حوزه مسکن در مجلس یازدهم تأکید کردند.

نمایندگان ۲ هفته اول شهریور به حوزه انتخابیه می‌روند

محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست امروز هیأت رئیسه مجلس، گفت: در این جلسه در مورد برنامه کاری مجلس طی یک ماه آینده تصمیم‌گیری شد.

وی افزود: براساس تصمیم متخذه در جلسه امروز نمایندگان در ۲ هفته اول شهریورماه از اول تا چهاردهم شهریورماه برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه خود به مناطق و حوزه انتخابیه خود خواهند رفت و در ۲ هفته پایانی شهریورماه یعنی از شانزدهم شهریور به بعد مجلس جلسه علنی خواهد داشت.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: همچنین در این جلسه در مورد درخواست یکی از نمایندگان در مورد یکی از مصوبات صحن مورد بحث قرار گرفت و با توجه به اینکه طبق ماده ۱۹۶ آیین‌نامه داخلی مجلس موضوعی که در صحن مصوب شود قابل بازنگری نیست درخواست وی برای بازنگری در یکی از مصوبات صحن قابل پذیرش دانسته نشد.

فرهنگی خاطرنشان کرد: علاوه بر جلسه امروز در ارتباط با اعتبارات و بودجه نظارت بر انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا مباحثی مطرح شد و بنا شد تا کمبود اعتبارات در این زمینه مورد پیگیری قرار گیرد.

اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان در کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس

اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان در جلسه فردای کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس سه شنبه 28 مرداد 99 مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و پیشنهادات در این باره به بحث گذاشته خواهد شد.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس  گفت: از جمله پیشنهادات مطرح شده در باره اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان ممانعت از ادامه تحصیل نمایندگان در دوره نمایندگی است و اگر ادامه تحصیل از پیش از دوره نمایندگی آغاز شده باشد، طبق این پیشنهاد باید در دوران نمایندگی متوقف شود.

وی افزود: همچنین در پیشنهاد دیگری برای این طرح آمده است که نمایندگان نباید هدایایی که غیرمتعارف است را از اشخاص حقیقی و حقوقی دریافت کنند که متعارف یا غیرمتعارف بودن هدایا را بر اساس این پیشنهاد هیأت نظارت باید مشخص کند.

عضو کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس اظهار داشت: همچنین در پیشنهاد دیگری در این طرح آمده که انجام هرگونه معامله، خرید یا فروش مسکن و .... توسط نمایندگان باید به اطلاع مجلس برسد و عکس و تصویر قولنامه به ثبت رسیده در مجلس نیز به ثبت برسد.

پیگیر وضعیت اختلاس‌ صندوق ذخیره فرهنگیان از قوه قضائیه هستیم

مهرداد ویس‌کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اظهار داشت: اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان باید به صورت جدی بازبینی قرار بگیرد و ما خواستار مشارکت بیشتر فرهنگیان در این صندوق هستیم و نباید تمامی خدمات این صندوق تنها معطوف به بازنشستگان باشد.

وی افزود: مطالبات حداکثری فرهنگیان در این صندوق بایستی تأمین شود و اگر سهام کارخانجات و واحدهای تولیدی این صندوق افزایش پیدا می‌کند بایستی آثار آن در سفره فرهنگیان دیده شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: اگر نظارت کمیسیون آموزش بر صندوق ذخیره فرهنگیان افزایش پیدا کند شاهد کاهش آسیب‌هایی که در گذشته در این صندوق به وجود آمد و اختلاس‌هایی که صورت گرفت و موجب خسارت به فرهنگیان شد، باشیم.

ویس‌کرمی خاطرنشان کرد: نمایندگان عضو این کمیسیون از مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان مطالبه جدی مشخص شدن سرنوشت اختلاس‌کنندگان از این صندوق و سواستفاده کنندگان از حق و حقوق فرهنگیان را دارند و مقرر شده است که کمیسیون آموزش از طریق قوه قضاییه این موضوع را دنبال کند و اجازه ندهد کسانی که با نام صندوق ذخیره فرهنگیان بازی کرده‌اند مجدداً مجال چنین کاری را داشته باشند.

عدم اجرای مناسب قانون مالیات بر خانه‌های خالی آسیب‌زاست

مجتبی رضاخواه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی  درباره التهاب بازار مسکن و مشکلاتی که برای خانوارها در این زمینه ایجاد شده، اظهار داشت: مجلس در این موضوع به صورت جدی فعالیت خود را آغاز کرده است و در همین راستا تلاش داریم با ایجاد و تصویب قوانین لازم از سوداگری در بازار مسکن جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به مصوبه مجلس درباره اخذ مالیات از خانه‌های خالی افزود: در این طرح تلاش کردیم تا خانه را از حالت سرمایه‌ای خارج کرده و مانع از جولان دلالان در این بازار شویم.

مجلس به دنبال افزایش عرضه مسکن است

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: تسهیل در ساخت مسکن و ایجاد مشوقات لازم برای ساخت و ساز خانه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و به همین جهت است بنا داریم از افرادی که به دنبال ساخت و ساز و عرضه خانه هستند حمایت کنیم.

وی گفت: کمیسیون عمران مجلس با بررسی پیشنهادات کارشناسانه و با مشورت از متخصصین امر بنا دارد عرضه مسکن را افزایش دهد ولی اینکه به سمت مسکن مهر و یا هر عنوان دیگری برویم و یا اینکه از ساخت و ساز فردی در جامعه با تسهیلات بانک‌ها حمایت کنیم از مباحثی است که در این کمیسیون در حال بررسی است.

باید بسته‌ای کامل از قوانین حوزه مسکن در مجلس یازدهم مصوب شود

رضاخواه خاطرنشان کرد: قانون مالیات بر خانه‌های خالی و همچنین اخذ مالیات از عایدی سرمایه، از مواردی است که می‌تواند مانع سوداگری در بازار مسکن شود هر چند که برخی افراد معتقدند اگر نگاه سودمحور برخی سوداگران در بازار مسکن وجود نداشته باشد امکان دارد که میزان ساخت و ساز خانه در کشور کاهش پیدا کند ولی ما باید بدانیم که باید به سمتی گام برداریم که ساخت و ساز مسکن برای نیازمندان افزایش پیدا کند نه اینکه شرایط برای سوداگران تسهیل شود.

رضاخواه گفت: بایستی قوانینی در مجلس تصویب شود که افراد نیازمند واقعی خانه از نعمت مسکن برخوردار شوند و شرایط را به سمتی هدایت کنیم که خانوارهایی که فاقد مسکن هستند امکان صاحبخانه شدن را داشته باشند، لذا در مجموع باید بسته‌ای کامل از قوانین حوزه مسکن در مجلس یازدهم به منظور رفع سوداگری در بازار مسکن و حمایت از خانوارهای فاقد خانه و خانه‌دار شدن نیازمندان واقعی مصوب کنیم.

عدم اجرای مناسب قانون مالیات بر خانه‌های خالی آسیب زاست

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: دولت چند ماهی است که در زمینه بازار مسکن فعالیت خود را بیشتر کرده اما مجلس یازدهم بنا دارد تا قوه مجریه را به تحرک بیشتری وادارد ولی نباید انتظار خارق‌العاده ای از دولت داشت چرا که قوه مجریه فرصت زیادی را برای کسب رضایت مردم از دست داده است ولی با این حال مجلس به منظور رفع مشکلات مردم می‌کوشد خدمات دولت به عموم بیشتر شود.

رضاخواه خاطرنشان کرد: اگر قانون مالیات بر خانه‌های خالی به خوبی اجرایی نشود ممکن است اثرات آن در بازار زمانبر شود لذا به نظرم اجرای این قانون از تصویب آن مهمتر است. به همین دلیل نمایندگان به دنبال نظارت جدی بر اجرای این قانون هستند.

انتقاد اعضای کمیسیون بهداشت از روش‌های متفاوت بیمه‌

زهرا شیخی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس کمیسیون متبوعش با اشاره به حضور طاهر موهبتی مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران در این نشست، اظهار داشت: دستور کار کمیسیون بهداشت استماع گزارش ریاست سازمان بیمه سلامت ایران در خصوص اقدامات انجام شده و برنامه های آتی سازمان بود که پس از آن اعضای کمیسیون نیز ابهامات و انتقادات خود را نسبت به مباحث مربوط به بیمه سلامت مطرح کردند.

وی با اشاره به سوالات مطرح شده توسط اعضای کمیسیون بهداشت، ادامه داد: نمایندگان تاکید داشتند که نظام حمایتی درمانی بیمه تامین اجتماعی باید جزو اولویت‌ها قرارداده شود چرا که افراد دارای این بیمه خدمات مطلوبی دریافت نمی‌کنند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه نمایندگان معتقدند باید سیاست یکسان و ثابت در موارد ضروری جهت پوشش بیمه‌ای مردم اتخاذ شود، عنوان کرد: باید برای خدمات سرپایی و بستری بیماران  سقف‌گذاری شود. از طرفی نمایندگان به بیمه‌های روستایی انتقادی اساسی داشتند چرا که رسمیت کافی نداشته و بیماران نمی‌توانند به خوبی از خدمات آن بهره‌مند شوند. همچنین محدودیت بیمه‌ها موجب شده خدمات  ارزان در اختیار مردم قرار نگیرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم محدودیت‌های بیمه‌ای برای بیماران توانبخشی را از انتقادات دیگر نمایندگان به سازمان بیمه سلامت برشمرد و اضافه کرد: متاسفانه بیماران توانبخشی آنطور که باید توسط بیمه‌ها شناخته نشده اند. از این رو  بیمه بیماری‌های اسکلتی، عضلانی، عصبی و یا عارضه های خاصی که برای بیماری‌های صعب العلاج وجود دارد و به شدت هم نیازمند خدمات بیمه‌ای هستند، مورد توجه قرار نگرفته و یا با محدودیت‌هایی همراه است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم ضمن انتقاد از عملکرد سازمان‌های بیمه‌ای برای رعایت موردی و بخشی قوانین افزود: بیمه‌ها تمامی قوانین مربوطه را رعایت نکرده و تنها ساده‌ترین قوانین را برای اجرا انتخاب می‌کنند. به عنوان مثال بیمه‌ها از نظام ارجاع استفاده نمی‌کنند و همین موضوع موجب شده حق بسیاری از افراد تضییع شده و از خدمات بیمه خود محروم شوند. بنابر این بسته خدمات دهی به بیماران باید مورد بازبینی قرار گرفته و پس از اصلاح، ابلاغ شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس در پایان افزود: روشهای متفاوت بیمه‌ها یکی دیگر از موارد انتقادی نمایندگان به رئیس سازمان بیمه سلامت بود چرا که بیمه‌های پایه بدون بیمه تکمیلی کارایی لازم را ندارد. این موارد بخشی از سوالات اعضای کمیسیون بهداشت و درمان بود که متاسفانه به دلیل محدودیت زمانی ریاست سازمان بیمه سلامت فرصت ارائه توضیح پیدا نکرد. از این رو مقرر شد در جلسه دیگری ضمن پاسخ به سوالات نمایندگان، راه حل مناسبی برای رفع مشکلات اتخاذ شود./998/

ارسال نظرات