۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۶۶۰۸۵۷
با پیام استاندار خراسان جنوبی صورت گرفت؛

اعلام عزای عمومی در خراسان جنوبی به مناسبت سومین روز فقدان آیت‌الله ربانی‌

اعلام عزای عمومی در خراسان جنوبی به مناسبت سومین روز فقدان آیت‌الله ربانی‌
استاندار خراسان‌جنوبی به مناسبت سومین روز فقدان ‌آیت‌الله ربانی‌مهمویی امروز دوشنبه (۲۷ مرداد) را در سراسر استان عزای عمومی اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا در خراسان جنوبی، استاندار خراسان‌جنوبی، امروز دوشنبه ۲۷ مرداد را به مناسبت تجلیل از مقام مرحوم آیت‌الله ربانی، در سراسر استان عزای عمومی اعلام کرد.

متن پیام «محمدصادق معتمدیان» استاندار خراسان‌جنوبی به شرح زیر است؛

بسم الله الرحمن الرحیم

اذا ماتَ العالِمِ ثُلمَ فی الاسلامِ، ثُلمَةٌ لا یَسَدُّها شیٌ.

آیت‌الله ربانی‌مهمویی، عالم مجاهد، انقلابی نستوه و فقیه عالی‌قدر که عمر پر برکت خویش را در راه تبیین احکام الهی سپری کرد و همواره با رویی گشاده پناه همه شهروندان بود، ناباورانه به دیدار معبود شتافت.

این مجتهد گرانمایه از علما و مدرسین برجسته حوزه علمیه  بود که در کسوت معلمی به تربیت و پرورش عالمان زیادی پرداخت و در این راه برای اشاعه شریعت محمدی از هیچ تلاشی فروگذار نکرد.

وی در ردای قضاوت، امامت جمعه و جماعت، مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی متعدد، منشأ خدمات فراوانی در استان بود.

نام، یاد و آموزه‌های آن عزیز، به جهت اخلاص در عمل، همواره بر تارک استان و در یاد خاطره مردم این دیار ماندگار خواهد ماند.

این ضایعه بزرگ را به مردم شریف استان به‌ویژه اهالی قدرشناس بیرجند و بیت مکرم ایشان تسلیت و تعزیت عرض نموده، به مناسبت تجلیل از مقام این عالم عامل، امروز دوشنبه بیست و هفتم مردادماه، همزمان با سومین روز فقدان آن مرحوم در سراسر استان عزای عمومی اعلام می‌گردد.

آیت الله ربانی؛ عالم مجاهد و مبارز انقلابی خراسان جنوبی

محمد ابراهیم فرزند محمد علی و نواده شیخ محمد رضا ربانی مهمویی بیرجندی در سال ۱۳۰۶ (ه.ش) در بیرجند دیده به جهان گشود پس از تحصیل علوم مقدماتی در بیرجند نزد پدر و آقای رضوانی مهمویی به‌منظور تکمیل  به حوزه علمیه قم رفت.

وی در حوزه علمیه قم سطح را نزد شیخ اسدالله و مرحوم صدوقی و سید موسی صدر و مرحوم سلطانی آموخت و در سال ۱۳۲۹ (ه. ش) به نجف اشرف مهاجرت کرد و به تحصیل پرداخت و پس از آن با دختر آیت‌الله فاضل قاینی پیوند ازدواج برقرار کرد.

وی مدتی نزد بزرگان و اساتید حوزه به ویژه آیت‌الله شاهرودی، میرزا حسین بجنوردی شاگردی نمود و موفق به دریافت درجه اجتهاد از این دو عالم بزرگوار و همچنین اجازه روایت حدیث از مرحوم حاج آقا بزرگ تهرانی شد.

در سال ۱۳۴۵ هجری. شمسی از سوی مرحوم شاهرودی به‌عنوان وکیل تام‌الاختیار به بیرجند اعزام شد و در آنجا به انجام وظایف شرعی و تدریس مشغول شد و منشأ برکات زیادی برای منطقه جنوب خراسان و به‌ویژه بیرجند شد.

آیت‌الله ربانی طلاب زیادی تربیت نمود که تعداد زیادی از آنان از فضلا و مدرسین حوزه علمیه بیرجند، مشهد و سایر شهرها می‌باشند و همچنین عده‌ای از شاگردان این عالم نام آشنا در پست‌های قضایی مشغول خدمت هستند.

وی علاوه بر اقامه نماز جماعت، تدریس ، قضاوت و سایر فعالیت‌های مرتبط فرهنگی در عرصه اقتصادی نیر خدمات شایان توجهی انجام داد که از آن میان می‌توان به تأسیس کارخانه لاستیک‌سازی و کارخانه صابون‌سازی بیرجند اشاره کرد.

آیت‌الله ربانی اولین امام جمعه بیرجند پس از انقلاب بود و سال‌ها در دیوان عالی کشور و شورای عالی قضایی مسؤولیت داشته است.

وی صبح 24 مرداد در سن ۹۳ سالگی براثر ابتلا به بیماری کرونا در بیرجند دارفانی را وداع گفت.

هادی رحیمی
ارسال نظرات