۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
کد خبر: ۶۶۰۸۶۳

سوژه‌های سخنرانی محرم در یک اثر

سوژه‌های سخنرانی محرم در یک اثر
عاشورا، مکتبی است درس آموز و سرشار از آموزه های تعالی بخش و خواندنی با انبوهی از مائده های آسمانی برای کسانی که بر سر این سفره حاضر شوند.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، عاشورا، مکتبی است درس آموز و سرشار از آموزه های تعالی بخش و خواندنی، با انبوهی از مائده های آسمانی. بی گمان، آنانکه بر سر این سفره مهمان شوند و طعم این مائده ها را بچشند و به درستی، درس‌های این مکتب را فرا گیرند، آینه دار حسین علیه السلام شده، وجودشان بازتاب خُلق حسینی خواهد شد و چون سالار شهیدان کربلا علیه السلام صاحب عزّت و کرامت خواهند شد. این افراد همانند ابا عبد الله علیه السلام به قلّه ایثار و جوانمردی و آزادگی خواهند رسید و بسان سرور شهیدان، حق طلب و خدامحور خواهند شد.

ساختار کتاب

کتاب سوژه سخنرانی محرم دارای سه جلد است.

جلد اول: عنوان جلد نخست کتاب سخنرانی های کوتاه، است. عناوین این جلد عبارت است از: سخنرانی کوتاه از مکتب عاشورا، منبر از صفات عاشوراییان، سخنرانی از نُه فراز زیارت عاشورا، سبک زندگی اسلامی، حجاب و اخلاق در خانواده، منبر 5 دقیقه ای(خانواده و ازدواج)، سنت امر به معروف و نهی از منکر، سنت احیاء مساجد، سنّت رعایت حقوق دیگران، جویا شدن از حال همسایه، احترام به حقوق دیگران، رسیدگی به امور دیگران، سنّت ازدواج آسان، آئین همسرداری، سنّت ساده زیستی، روایت، 15 منبر کوتاه، شبهای ماه هجران(دهه آخر صفر)، 6 درس، 6 منبرکوتاه از روایات.

جلد دوم: اشعار موضوعی، عنوان جلد دوم این کتاب است. عناوین این جلد عبارت است از: اشعار موضوعی با الهام از سخنان امیرالمومنین(ع)، اشعار موضوعی با الهام از سخنان امیرالمومنین (ع)، اشعار موضوعی برای تبلیغ و سخنوری، اشعار موضوعی برای تبلیغ و سخنوری، اشعار موضوعی برای تبلیغ و سخنوری، اشعار موضوعی برای تبلیغ وسخنوری.

جلد سوم: آخرین جلد از این کتاب با عنوان مهارت در سخنرانی، مشخص شده است. عناوین این جلد از کتاب: چگونه بد سخنرانی کنیم؟، اعتماد به نفس در سخنرانی، چگونه یک منبر غنی، متنوع و پربار داشته باشیم؟، جستاری در مدیریت منبر، سخن و سخنوری، نکته‌های سخنرانی در مجالس ترحیم.

برشی از کتاب

در صفحه 250 و 251 این کتاب درباره احترام مؤمن نزد خدای متعال این مطالب نگاشته شده است:

قال الصادق علیه السلام :«اَلْمُؤْمِنُ اَعْظَمُ حُرْمَهً مِنَ الْکَعْبَهِ؛ احترام مؤمن از احترام کعبه هم بالاتر است.» انسان اشرف مخلوقات خداست و این ویژگی او موجب می شود که شخصیت هر انسانی را محترم بشماریم. یکی از ابعاد حقوق مؤمنین بر همدیگر اینست که نسبت به یکدیگر احترام بگذارند و حقوق هر یک را در مورد او رعایت کنند و محترم بشمارند. در حدیث فوق، امام صادق علیه السلام می فرماید: احترام مؤمن از احترام کعبه بالاتر است.

حضرت آیه اللّه العظمی بروجردی رحمه الله گاهی هنگام تدریس و بحث با شاگردان، عصبانی می شدند (البته نه آن عصبانیتی که او را در خلاف رضای خدا وارد کند) ولی پس از درس سخت از آن عصبانیت پشیمان می شدند و به دنبال طرف می فرستادند و از او عذرخواهی می کردند، و گاهی برای جلب محبت او، کمکهای مالی نیز می نمودند، از اینرو در میان دوستان، این مزاح معروف شده بود که «عصبانیت آیه اللّه بروجردی مایه برکت است.» گاهی به این هم قناعت نمی کردند، روز بعد هنگامی که بر منبر تدریس می نشستند، در حضور جمع شاگردان، از آن فرد عذرخواهی می کردند.

آیه اللّه سید مصطفی خوانساری از نزدیکان آیه الله بروجردی بود. او می گوید: روزی آقا در کلاس درس نسبت به یکی از شاگردان به نام شیخ علی چاپلقی عصبانی شد تا حدی که آن شاگرد می خواست گریه کند، آن درس تمام شد، همان روز، بعد از نماز مغرب آقا مرا طلبید، با عجله به حضورشان رسیدم، تا مرا دید فرمود: «این چه حالتی بود که از من صادر شد؟ یک نفر عالم ربانی را رنجاندم، الان باید بروم و دست ایشان را ببوسم و حلالیت بطلبم و بعد بیایم نماز بخوانم. عرض کردم ایشان در مسجد «شاه زید» امام جماعت است و تا دو سه ساعت از شب گذشته به منزل خود نمی آید. من به ایشان اطلاع می دهم که آقا فردا صبح به منزل شما می آیند. صبح شد، من حرم رفتم و برگشتم، دیدم آقا سوار بر درشکه در کنار منزل ما منتظر من هستند، همراه ایشان به منزل شیخ علی رفتیم.

آقا به ایشان فرمود: «از من بگذرید، از حالت طبیعی خارج شدم و به شما پرخاش کردم و..» شیخ علی عرض کرد: «شما سرور مسلمین هستید و برخورد شما باعث افتخار من است..» باز آقا تکرار کردند «از من بگذرید، مرا عفو کنید.» آن بزرگمرد تا این اندازه به حقوق دیگران احترام می گذاشت و به حفظ آبروی آنها توجه عمیق داشت و این مسئله را عملاً به دیگران هم یاد می داد. با توجه به حرمت مؤمن نزد خداوند، انسان تا حد امکان باید از عصبانی شدن و پرخاش کردن دوری کند و اگر هم اتفاق افتاد و عصبانی شد، در اسرع وقت جبران کند و عذرخواهی نماید و نگذارد عصبانیتش ادامه یابد.

انتشارات مرکز مدیریت حوزه علمیه، کتاب «سوژه سخنرانی محرم» را در سه جلد و 715 صفحه به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات مرکز مدیریت حوزه علمیه به آدرس: قم، روبروی میدان امام خمینی، مرکز مدیریت حوزه علمیه، تلفن: 37743160 025 مراجعه نمایند./826/ن602/ق

ارسال نظرات