۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۹
کد خبر: ۶۶۱۰۰۵

پاسخ آیت الله عبداللهی به مغالطه مقایسه عزاداری در شرایط کرونا با جهاد

پاسخ آیت الله عبداللهی به مغالطه مقایسه عزاداری در شرایط کرونا با جهاد
نماینده خبرگان گفت: گاهی مغالطه می‌شود و عزاداری در شرایط کرونا را با جهاد مقایسه و ادعا می‌کنند همان طورکه در جهاد و دفاع، رزمندگان خودشان را در معرض خطر قرار می‌دهند، پس در عزاداری ها هم نباید نگران خطرات و آسیب ها باشیم.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله محمود عبداللهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ، با اشاره به اهمیت زنده نگه داشتن یاد اولیای الهی در جامعه، اظهار داشت: «یکی از آموزه های مهم که در متون قرآنی و روایی ما روی آن تکیه شده است مساله زنده نگه داشتن یاد پیامبران الهی، اولیا و شخصیت های بزرگ جامعه است. انسان هایی که می‌توانند الگوی جوامع بشری باشند و سرنوشت و خاطرات آنها برای جامعه و مردم عبرت انگیز است»

وی افزود: در قرآن و روایات بارها بر این مساله تاکید شده است. مثلا در آیات قرآن داریم که «واذکر فی الکتاب براهیم»، «واذکرفی الکتاب موسی»، «واذکرفی الکتاب اسماعیل»، «واذکرعبادنا ابراهیم و اسحاق و یعقوب»

عضو جامعه مدرسین ادامه داد: بنابراین براساس توصیه های اسلامی، وظیفه داریم که خاطرات، خصوصیت، فضائل اخلاقی و برنامه های سازنده بزرگان را بیان و ترسیم کنیم تا به این وسیله، جامعه درمسیر حرکت آنها گام بردارد.

وی با اشاره به فرا رسیدن ماه محرم تاکید کرد: زنده نگهداشتن یاد اهل بیت(ع) و بخصوص یاد شهدا و جانبازان و مخصوصا شهدای کربلا و در رأس آنها سیدالشهدا از اهمیت بالایی برخوردار است و در روایات ما هم روی این موضوع تاکید زیادی شده است. دلیل آن هم روشن و واضح است. بخاطر اینکه فداکاری ها، جانبازی ها، مقاومت ها ، تحمل سختی ها و تمام ارزش های الهی در حادثه کربلا منعکس است و بنابراین زنده نگهداشتن یاد کربلا و بیان جانبازی ها و فداکاری های آنها می تواند خط شهادت و جانبازی و مقاومت را برای همیشه در جامعه زنده نگهدارد. لذا یکی از سرمایه های مهم و معنوی درجامعه ما همین برخورداری از یاد شهدا و مراسم عاشورا و جریان کربلاست. درحقیقت ذکر مصائب کربلا و گریه بر مصائب امام حسین(ع) باعث می‌شود که خط مقاومت، خط ایثارگری، خط فداکاری در راه مقصد و مکتب و اهداف بزرگ و اهداف عالیه زنده نگهداشته بشود.

آیت الله عبداللهی با اشاره به تاکید ائمه (ع) بر لزوم زنده نگه داشتن یاد شهدای کربلا، اظهار داشت: ائمه اطهار به شیوه های مختلف روی این مساله تاکید داشتند. شاعرانی همچون «کمیل اسدی»، «سید حِمیَری»، «دِعبِل خزائی» از شاعران اهل بیت(ع) بودند و ائمه روی موقعیت اجتماعی آنها تاکید داشتند.»

عضو جامعه مدرسین، انقلاب اسلامی ایران را مولود کربلا دانست و ضمن تاکید بر این نکته که امام خمینی(ره) یاد عاشورا و کربلا را احیا و بازسازی کردند، گفت: «انقلاب ما حسینی هست و پایداری این انقلاب درطول این چهل سال درمقابل تهاجمات مختلف فرهنگی،نظامی، اقتصادی، سیاسی دشمن بخاطر الگوگیری از کربلا و مقاومت های کربلاست. ما فراموش نمی کنیم در طول آن هشت سال نبرد و دفاع مقدس، رزمندگان ما با زیارت عاشورا، با یاد کربلا و یاد امام علی و امام حسین(ع) انرژی می گرفتند و آماده دفاع می شدند و توصیه آنها هم در تداوم این خط بود. »

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود به فلسفه احکام اسلام در شرایط زمانی مختلف اشاره کرد و گفت: «یکی از رموز و فلسفه های جهانی بودن و ابدی بودن اسلام این است که احکام اسلام، توصیه های وجوبی یا ترخیصیش یا استحقاقیش همه براساس فطرت و منطبق با عقلانیت است و یکی از شاخه های این فطرت و عقلانیت، همین است که می بینیم دستورات و احکام اسلام با تغییر موضوعات و تغییر شرایط، تغییر می‌کند. از جمله این که حفظ سلامتی و تندرستی یکی از آموزه هایی است که در احکام اسلامی روی آن تکیه شده است. چراکه سلامتی و تندرستی پشتوانه و ضمانت کننده فعالیت اجتماعی هست. یعنی انسانها درصورتی می توانند به فعالیت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خودشان ادامه بدهند یا تلاش های مادی و معنوی داشته باشند که از سلامتی برخوردار باشند لذا در آموزه های اسلامی روی حفظ سلامتی تاکید شده است. در روایت داریم که « نعمتان مجهولتان الامن و العافیة » یعنی سلامتی و امنیت از چیزهایی است که مردم قدر آن را نمی دانند.

وی با اشاره به بحران بیماری کرونا و تاثیر آن بر مراسمات مذهبی مخصوصا عزاداری های ماه محرم اظهار داشت: «حال ما در شرایطی قرار داریم که ویروس کرونا سلامتی انسان را به خطر انداخته است، بنابراین چون موضوع تغییر می‌کند، به طور طبیعی کیفیت عزاداری و کیفیت حضور در جلسات نیز تغییر می کند. چراکه حفظ سلامتی انسان واجب است بخصوص در شرایط کنونی که ویروس کرونا، نه فقط خود انسان را مبتلا و سلامتی او را تهدید می کند، بلکه منشا سرایت به دیگران هم می‌شود. به عنوان مثال روزه گرفتن درماه رمضان یکی ازواجبات مهم است و روزه خواری گناه بزرگی است و مرتکب آن باید جریمه ویژه ای بپردازد اما همه می دانند اگر انسان در شرایطی قرار دارد که روزه گرفتن سبب بیماری یا تشدید بیماری او می گردد ازنظر شرعی نباید روزه بگیرد و انجام این واجب به زمان دیگری موکول می گردد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به تاکیدات مراجع عظام تقلید و رهبر معظم انقلاب درخصوص توجه به نظر کارشناسان گفت: حفظ شعائر یکی از افتخارات ماست اما طبیعی است که در هر شرایطی نظر کارشناسان مورد اطمینان و مرجع می باشد. حال در این شرایط همه ما می‌دانیم که این ویروس چه اخلال هایی ایجاد می کند و پیشگیری از سرایت این ویروس چگونه هست، طبعا دستورالعمل های کارشناسان معتبر، برای ما مرجع است و لذا می بینیم مقام معظم رهبری و مراجع بزرگوار در این ایام بر زنده نگهداشتن و احیاء شعائر با حفظ سلامتی و توجه به خطوطی که کارشناسان بیان می کنند، بسیار تاکید می‌کنند.

وی با تاکید براینکه در مسائل مختلف باید درچاچوب احکام شرع رفتار کنیم و دست از مقایسه و مغالطه برداریم، اظهار داشت: «گاهی آگاهانه یا غیرآگاهانه مغالطه می‌شود مثلا عزاداری در شرایط کرونا را با جهاد مقایسه و ادعا می‌کنند همان طورکه در جهاد و دفاع، رزمندگان خودشان را در معرض خطر قرار می‌دهند، پس در عزاداری ها و مسائل مشابه آن هم نباید نگران خطرات و آسیب ها باشیم! واضح است که این یک خط اشتباه و انحرافی است. مثل آن است که بگوییم چون روزه یک امر مهم و واجب هست، پس انسان مریض هم باید این فریضه را انجام دهد ولو اینکه ضرر داشته باشد یا اینکه نماز چون عمود دین و از واجبات هست حتی در موقعی که وضو برای انسان ضرر دارد باید وضو بگیرد و نمازش را بخواند. متاسفانه برخی افراد این قبیل مقایسه ها را از خودشان ساخته اند، اما ما باید درچاچوب احکام شرع و طبق آنچه فقها و مراجع ما براساس منابع خاص خودش احکام را بیان کرده اند عمل کنیم.

رئیس کمیسیون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: اصولا جهاد، ماهیتش متفاوت است. جهاد واجبی است که رزمنده درمقابل تهاجم نظامی، جان خود را در معرض خطر قرارمی‌دهد چون اصولا نوع وجوب اینگونه هست و این قابل مقایسه نیست با وجوباتی که انسان آن‌ها را انجام می‌دهد و درعین حال معیارهای سلامتی را هم باید رعایت کند. مثلا روزه بگیرد اما در شرایط خاصی، آن را به زمان دیگری موکول کند. یا نماز بخواند اما زمانی که وضو یا غسل برایش ضرر دارد شرایط را تغییردهد و تیمم کند یا عزاداری کند و درعین حال معیارهای سلامتی را هم رعایت کند.»/1350/د102/ق

ارسال نظرات