۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
کد خبر: ۶۶۱۰۴۱
یادداشت؛

سیاست یک بام و دو هوای فرقه شیرازی

سیاست یک بام و دو هوای فرقه شیرازی
تشیع انگلیسی که در طول دفاع از کیان اسلامی و حریم اهل‌بیت‌(ع) حتی یک فتوا صادر نکرده و هیچ قدمی برای آن برنداشته است به یکباره مدعی دفاع از حریم اهل‌بیت(ع)شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، اخیرا فایل ویدئویی منتشر شده است که فردی روحانی منتسب به جریان تشیع انگلیسی و فرقه شیرازی در سخنانی مردم را دعوت به شرکت در مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام می کند و اظهار می‌دارد:« مجالس اهل بیت خالی نماند و پرچمشان بلند باشد ولو احتمال قوی هم بدهیم که کرونا بگیریم، برخی دست داده اند و ... این را به جان می‌خریم. با احتمال وجود کرونا باید پرچم اهل بیت را بلند نگه داشت،‌ ولو به قیمت جانمان تمام بشود و ...».

وی با تعریض به نظام اسلامی می‌گوید:« کرونا برای دولت هزینه دارد، مگر مدافعان حرم برای دولت هزینه نداشتند،‌ این هم یک سری مدافعان حرم، هزینه‌هایش را آقایان بدهند....‌ فقط باید دفاع از حرم پشتش سیاست باشد... اگر پشتش سیاست نباشد و دفاع خالصانه برای اهل بیت باشد نباید خرجش کرد،‌ نباید هزینه داد، نباید ورود پیدا کرد،‌ حتما این هم باید قاطی سیاست بشود تا ارزش پیدا کند و بشویم مدافع حرم...».

در این سخنان کوتاه چند مغالطه و خلط مبحث صورت گرفته است که لازم است به آن پرداخته شود.

1- دفاع از اسلام در مقابله حمله و هجمه نظامی دشمن واجب کفایی است و موضوع حکم فی نفسه خطر کردن و کشتن و کشته شدن است. بر خلاف شرکت فیزیکی در مجالس عزاداری سرور و سالار شهیدان که فی‌نفسه مستحب است. مگر آن که عنوان ثانوی دیگری بر آن بار شود که اقتضای وجوب داشته باشد. افزون بر آن که در عزاداری اصل موضوع خطر کردن و جان‌فشانی نیست، مگر آن که به عنوان حکم ثانوی که باید حکم را بر آن بار کرد.

2- مدافعان حرم با اختیار و میل خود به دفاع از حریم اهل‌بیت علیهم السلام رفته اند و می‌روند، در اینجا نیز با اختیار خود عزاداری می‌کنند. سخنران در اینجا دچار غفلت شده و مسأله مهم حق‌الناس را نادیده گرفته است.

مدافع حرم، جانش را فدای اسلام و دفاع از حریم اهل بیت علیهم السلام می‌کند، ولی فردی که می‌داند شرکت در عزاداری باعث می‌شود که مبتلا به کرونا شود و این بیماری را به دیگران انتقال دهد،‌ نه تنها جان خود را به خطر انداخته است و مصداق بارز مخالفت با صریح قرآن« وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ؛ خود را به دست خود به هلاكت نياندازيد» است،‌ بلکه جان ده‌ها بلکه صد‌ها نفر دیگر را به خطر می‌اندازد و شکی در ضمان دنیوی و اخروی آن نیست.

3- دفاع فیزیکی و حضور در جبهه‌های دفاع از حریم اهل بیت در مقابل هجوم و حمله دشمن به کیان اسلام و اهل‌بیت علیهم السلام بدل پذیر نیست اما عزاداری سرور و سالار شهیدان به روش‌های مختلف قابل جایگزینی است و همان‌گونه که مراجع بزرگوار تقلید در قم و نجف به آن دستور داده‌اند با رعایت نکات بهداشتی و پروتکل‌ های آن قابل اجرا است. به ویژه آن‌که هیچ‌کس حکم به تعطیلی عزاداری نداده است و تنها بر رعایت بهداشت و اصول بهداشتی در عزاداری‌ها و طبخ و توزیع نذورات تأکید کرده‌اند.

4- سخنران گمان‌کرده مدافعان حرم برای محافظت از چهار‌دیواری حرم‌ها و اعتاب مقدسه به عراق یا سوریه رفته‌اند، از این‌رو بحث حرم احتمالی و یقینی را مطرح می‌کنند،‌ غافل از این‌که مرزهای ما در دفاع از حرم همان مرزهای دفاع از اسلام است و اصطلاح مدافعان حرم یک اصطلاح عرفی است نه شرعی متخذ از روایات. به ویژه آن‌که در حلب و بسیاری از  شهرهای سوریه و عراق اصولا حرمی به معنای مصطلح وجود ندارد و قطع به یقین محافظت از اسلام و کیان اسلامی ملاک است، اگرچه دفاع از  اعتاب مقدسه از مصادیق بارز و اهم آن است.

5- سخنران شرکت در مجالس عزاداری امام حسین علیه‌السلام را به درستی کاری خالصانه، ‌اما کار مدافعان حرم را آمیخته به سیاست می‌داند و به آن طعنه می‌زند.

تشیع انگلیسی که در طول دفاع از کیان اسلامی و حریم اهل‌بیت‌ علیهم السلام حتی یک فتوا صادر نکرده و هیچ قدمی برای آن برنداشته است به یکباره مدعی دفاع از حریم اهل‌بیت علیهم السلام شده است و کار افرادی را که بدون هیچ‌ چشم‌داشتی جان خود را بر کف نهاده و در سوریه و عراق با استکبار جهانی آمریکا، دشمن صهیونیستی و اذناب و اعوان به ظاهر مسلمان‌ آنها به مقابله پرداخته‌اند، سیاسی می‌داند و عزاداری و تجمع افراد را که باعث به خطر افتادن جان‌شان می‌شود ارجح می‌داند.

این موضع‌گیری تشیع انگلیسی و افراد وابسته به آن در حالی‌است که همان‌گونه که گفته شد، هیچ کس حکمی مبنی بر تعطیلی عزاداری سرور و سالار شهیدان نداده است و برگزاری این مراسم با رعایت نکات بهداشتی مورد تأکید علما و مراجع بزرگوار تقلید قرار گرفته است.

رهبر معظم انقلاب در این‌باره فرمودند:« در عزاداری‌ها معیار آن چیزی است که ستاد ملی کرونا اعلام میکند. بنده هرچه آنها لازم بدانند مراعات خواهم کرد. توصیه و تأکید من به همه‌ عزاداران، هیئات، منبری‌ها و مداحان نیز این است که ضوابط ستاد ملی کرونا باید رعایت شود، چراکه اگر همین مقدار مراقبت و کنترل هم سست شود، فاجعه‌ای بزرگ پدید خواهد آمد.»

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی نیز بر لزوم برگزاری مراسم های عزاداری ماه محرم و صفر تاکید کرده و گفته است: باید متولیان امر در این خصوص توجه کافی و لازم را داشته باشند تا هم دغدغه‌های مذهبی و دینی مردم مورد توجه قرار گیرد و هم پروتکل‌های بهداشتی و سلامت آنان حفظ شود.

حضرت آیت‌الله وحید خراسانی در پاسخ به این پرسش که «وظیفه ما در ایام محرم الحرام نسبت به اقامه عزاء حضرت سیدالشهداء علیه السلام و سایر مناسبات أهل بیت علیهم السلام با وجود این بیماری (کرونا) چیست؟» جواب می‌دهند: « شعائر اهل‌بیت علیهم‌السلام و خصوصا اقامه‌ عزای حضرت سید الشهداء علیه السلام، نباید تعطیل شود، ولیکن با رعایت جهات بهداشتی و آنچه که متخصصین امر توصیه می‌کنند».

حضرت آیت‌الله سیستانی به استفاده از شبکه‌های تلویزیونی و فضای مجازی در پخش سخنرانی‌ها و مداحی‌‌ها تأکید کرده و می‌گوید:« در مجالس عمومی، باید همه ضوابط بهداشتی با دقت تمام رعایت گردد؛ بدین معنا که فاصله اجتماعی بین حاضران منظور شود و ماسک‌های بهداشتی و دیگر لوازم بازدارنده از گسترش ویروس کرونا مورد استفاده قرار گیرد.»

حضرت آیت الله نوری همدانی‌ از دیگر مراجع تقلید نیز به این سخن امام راحل استناد می‌کند که: «ما هرچه داریم از محرم و صفر است» و در این‌باره می‌گوید: ما عزاداری را در چارچوب اجرای دستورات مسؤولان متدین و متعهد ستاد کرونا اقامه می کنیم و رعایت مسائل بهداشتی مثل فاصله گذاری و زدن ماسک و غیره با عزاداری قابل جمع است و متدینین باید برای حفظ سلامتی خود و دیگران به توصیه های متخصصان بهداشت و درمان ملزم باشند و انتشار و فعالیت در فضای مجازی نیز برای زنده نگه داشتن ایام عاشورا مؤثر خواهد بود».

حضرت آیت‌الله سبحانی نیز بر لزوم برگزاری این مراسم تأکید کرده و می‌گوید:« مسؤولان سلامت جامعه باید برنامه‌ریزی کنند که عزاداری انجام بگیرد و سلامت جامعه نیز محفوظ بماند. خداوند متعال این بلا را از سر بشریت برطرف فرماید».

همچنین حضرت آیت‌الله علوی گرگانی اقامه عزای سید الشهداء علیه السلام در ماه محرم را از جمله مهم ترین شعائر دینی می‌داند که هرگز نباید فراموش شود. از این‌رو می‌گوید: «در شرایط فعلی که ویروس کرونا گسترش یافته است، لازم است با سیاه پوشی و نصب پرچم های عزاداری و مراقبت نفس، مجالس عزاداری به روش های سنتی با رعایت نکات بهداشتی یا به طرق نوین و ابتکاری انجام شود.»

قضاوت با خوانندگان گرامی است که یک سخنران چگونه با فتنه‌گری قصد بر هم زدن آرامش مؤمنان و عزاداران را دارد و سعی می‌کند عزاداری سرور و سالار شهیدان را دستمایه حمله به مدافعان حرم و اسلام قرار دهد و مسؤولان و مدیران نظام اسلامی را متهم کند که چرا مانع عزاداری مردم می‌شوند./ی702/ف

علی شیرازی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۷
بنده کاری به فرقۀ شیرازی و همفکران آنها نداشته و ندارم و اقدامات آنها نیز مورد تأیید حقیر نبوده و نیست اما مشکل افرادی مثل شما نیز این است که فقط حرفها و عقاید خودتان را وحی منزل می دانید اما معتقدات و باورهای دیگران را باطل به حساب می آورید. این اعتقاد و رویکرد با منطق دین و اهلبیتی که شما سنگ ایشان را به سینه می زنید، همخوانی ندارد.
2
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۶
... (انتقاد)از نویسنده مطلب ..
1
1