۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۶۶۱۰۸۷

کتاب «مبانی تفسیرنویسی در رسانه» منتشر شد

کتاب «مبانی تفسیرنویسی در رسانه» منتشر شد
کتاب «مبانی تفسیرنویسی در رسانه» که با هدف آموزش نحوه نگارش مقالات تفسیری از سوی انتشارات پردازش منتشر شد.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، کتاب «مبانی تفسیرنویسی در رسانه» که با هدف آموزش نحوه نگارش مقالات تفسیری از سوی انتشارات پردازش منتشر شده است به تکنیک‌های تفسیر نویسی در رسانه‌ها و مرزبندی بین تحلیل و تفسیر می‌پردازد.

در پیشگفتار کتاب «مبانی تفسیرنویسی در رسانه» آمده است: «عصر رسانه با خبر و اطلاع‌رسانی معنا پیدا می‌کند اما مختصات عصر رسانه را نمی‌توان فقط در انفجار اطلاعات و خبر خلاصه کرد چرا که دوشادوش اهمیت اخبار برای مخاطبان و نقش آن در معماری افکار عمومی تفسیر و تحلیل خبرها نیز نزد مخاطب کنجکاو و علاقه‌مند به موشکافی لایه‌های خبری جایگاهی ممتاز یافت.

با گذشت زمان و ورود جوامع بشری به عصر رسانه‌های نوظهور به ویژه فراگیری روزافزون شبکه‌های اجتماعی در پراکنش اخبار توجه رسانه‌های سنتی به خصوص رادیو و تلویزیون، مطبوعات و خبرگزاری‌ها به ارائه خبرها و گزارش‌های تحلیلی اهمیتی مضاعف یافته است، به طوری که ارائه بسته‌های خبری تحلیلی یا داشتن ستون و باکس ویژه تفسیر و تحلیل خبر در موضوعات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، بین الملل و حتی ورزشی به مزیت نسبی رسانه‌ها در رقابت فشرده بین آنها برای جذب مخاطب تبدیل شده است.

با توجه به اهمیت روزافزون تفسیر در خبر و اشتیاق مخاطبان به آن و نظر به اینکه درباره چگونگی نوشتن تفسیر و تحلیل، منابع کاربردی چندانی در دست نیست در صدد برآمدیم با تهیه و تحلیل کتاب حاضر به علاقه‌مندان به مقوله تفسیر و تحلیل کمک کنیم تا با مختصات علمی و رسانه‌ای تفسیر یک رویداد یا خبر آشنایی بیشتری پیدا کند.»

کتاب مبانی تفسیرنویسی در رسانه توسط مراد عنادی و کتایون مصری در ۱۴۴ صفحه نوشته شده است.

در بخش‌هایی ازاین کتاب آمده است: «تفسیر همواره با خبر همراه است و بخش مکمل یا به عبارتی مقوم آن محسوب می‌شود، اما این بدان معنا نیست که هر خبری نیاز به تفسیر دارد.

خبرهایی نیاز به تفسیر دارند که علاوه بر پیچیدگی، از ظرفیت‌های لازم برای تفسیر برخوردار باشند. منظور از ظرفیت‌ها عوامل متعدد از جمله ارزش‌های خبری هفتگانه است.

در این اثر با خبرهایی که به تفسیر دینامیک یا پویا و تفسیر ایستاتیک یا ایستا نیاز دارند و همچنین تکنیک‌های تفسیر نویسی در رسانه‌ها و مرزبندی بین تحلیل و تفسیر آشنا می‌شوید.»/826/د102/ق

ارسال نظرات