۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۴
کد خبر: ۶۶۱۱۱۳
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات:

وزارت بهداشت به امکان برگزاری هیأت در فضای مسقف ۶ متر پایبند بماند

وزارت بهداشت به امکان برگزاری هیأت در فضای مسقف ۶ متر پایبند بماند
حجت الاسلام جلالی از مسؤولان وزارت بهداشت خواست همان‌طور که قبلاً هم اعلام کردند برگزاری مراسم در فضاهایی با سقف ۶ متر به همراه تهویه مانعی ندارد، مجددا آن را اعلام کنند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام جلالی، معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی شب گذشته (سه شنبه ۲۸ مرداد ماه) میهمان برنامه تهران بیست در شبکه پنج سیما شد و درباره اجرای دستورالعمل‌های مراسم عزاداری در ماه محرم توضیحاتی ارائه داد.

وی گفت: نکته مهم امسال این است که ما باید بتوانیم در عین زندگی کردن با کرونا مثل بخش‌های دیگر زندگی، عزاداری سیدالشهدا(ع) را هم داشته باشیم. مجموعه دستورالعمل‌ها هم برای این نوشته شده است که بتوانیم در عین حفظ سلامت خودمان، عزاداری امام حسین(ع) که بخش مهمی از زیست فرهنگ ماست را حفظ کنیم. تلاش شده این دستورالعمل با نهایت دقت تبیین شود.

حجت الاسلام جلالی افزود: مهم‌ترین مسئله امسال در رعایت دستورالعمل‌ها، جلوگیری از تجمع است، لذا همه دستورالعمل‌های بعدی ناظر بر این عدم توجه نوشته شده است. مهم‌ترین نکته اش این است که مراسمات باید در فضای باز برگزار شود. در خصوص بحث نذری هم، یکسری از نذریها از نظر شرعی امکان تغییرش وجود ندارد، لذا توصیه ما این است که هیئت‌ها نذری‌ها را بین نیازمندان پخش و توزیع کنند یا اگر قرار است بین مردم توزیع کنند به گونه‌ای این کار را انجام دهند که تجمع نشود.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: ما جلسات مفصلی با معاونت سازمان تنظیم ارتباطات صدا و سیما داشتیم و اپراتورهایی از وزارت ارتباطات و سرویس دهنده‌های اصلی تشریف آوردند و ما به یک جمع بندی‌هایی رسیدیم که پلتفرهایی نصب شود تا هم ارائه دهنده و هم خدمات گیرنده در این پلتفرم‌ها خدمات رایگان دریافت کنند. یکی از این پلتفرم‌ها «تکیه» است که یک سرویس خاص دارد و آن هم اینکه هیئت با یک تصویر می‌تواند چند خروجی داشته باشد. تاکنون ۱۱۰۰ هیئت در سامانه بیرق اعلام آمادگی کردند که در پلتفرم تکیه خدمات ارائه بدهند.

حجت الاسلام جلالی در خصوص ممنوعیت حرکت دسته‌ها در خیابان توضیح داد: پیش از جواب به این سوال باید در خصوص این دستورالعمل یک توضیحی به شما بدهم. مردم حق دارند که راجع به این دستورالعمل سوالات زیادی داشته باشند، چون برخی از بخش‌های دستورالعمل ابهامات فراوان دارد. مثلاً یک بندی در دستورالعمل وجود دارد که براساس آن اجازه داده شده که نماز جماعت برگزار شود، ولی هرکس با دیگری دو متر فاصله داشته باشد، ولی از لحاظ شرعی چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. در یک جلسه‌ای که در خدمت وزیر کشور بودیم این نکته را گفتیم که این دستورالعمل از لحاظ ادبیات نیاز به اصلاح دارد، چون بسیاری از موارد دقیق نگاشته نشده است؛ وزیر کشور هم دستور دادند که قبل از ابلاغ این دستورالعمل بازنویسی شود، ولی متأسفانه این دستورالعمل خیلی دیر ابلاغ شد؛ یعنی زمانی ابلاغ شد که فرصت بازنویسی برای آن نبود و بسیاری از ابهامات و اشکالات باقی مانده و برای مردم سوال است. در جلسه‌ای که با دکتر حریرچی داشتیم از ایشان خواهش کردیم که زمانی بگذارند و این ابهامات را پاسخ دهند. یکی از همین ابهامات در خصوص حرکت دسته هاست که شما عرض کردید.

وی در پایان با اشاره به اینکه امسال هیئت‌های بزرگ و جریان سازی مثل هیئت حاج محمود کریمی یا هیئت دانشگاه امام صادق(ع) برنامه ندارند، گفت: پیش از هرچیزی در این باره باید به سطح فرهیختگی جامعه هیئتی‌ها در این باره توجه کرد که با اینکه هیئت‌های بزرگ و جریان ساز هستند ولی برای مراعات وضعیت موجود پذیرفتند که امسال برنامه نداشته باشند. کمکی که ما به چنین هیئت‌های بزرگی توانستیم بکنیم این بود که با نماینده ولی فقیه در ارتش صحبت کردیم تا هیئت دانشگاه امام صادق(ع) مراسم خود را در دانشگاه افسری امام علی(ع) که یک فضای بزرگ دارند اجرا کنند تا بتوانند راحت دستورالعمل‌ها را رعایت کنند. هیئت حاج محمود کریمی هم خلاقیتی امسال دارند و آن هم اینکه قرار است کاروان ماشینی داشته باشند و روی ماشین یک طبل بزرگ قرار داده می‌شود و ماشین در کوچه‌ها حرکت می‌کند و ایشان هم می‌خوانند و به نوعی اقامه عزا انجام می‌شود. ما در حق هیئت‌ها بی دقتی کردیم و آن هم اینکه دستورالعمل‌ها بسیار دیر ابلاغ شد و در مواضعی اختلاف بیان در وزارت بهداشت داشتیم.

حجت الاسلام جلالی ادامه داد: در یکی از جساتی که وعاظ و مداحان با چند نفر از معاونین وزارت بهداشت داشتند، یکی از معاونین آقای نمکی دوتا نکته گفتند؛ اول اینکه برگزاری مراسم در اماکنی که سقف‌هایی بلندتر از ۶ متر به همراه تهویه کامل دارند، مانعی ندارد و نکته دوم اینکه برگزاری مراسم در فضای مسقف با یک چهارم ظرفیت مشکلی ندارد. بعد دکتر رئیسی، از معاونین وزیر بهداشت در مصاحبه‌ای که روز ۲۸ مرداد یعنی دو روز مانده به محرم داشتند بیان کردند که برگزاری مراسم در فضای سربسته مطلقاً ممنوع است. خب ببینید هیئتی که همه تدارکات برگزاری مراسم را براساس دستورالعمل قبلی فراهم کرده است الان که دو روز مانده به محرم باید چه کند؟ البته همین امروز یکی از وعاظ برجسته با من تماس گرفتند و خیلی گلایه داشتند و گفتند که چون مقام معظم رهبری فرموند که از دستورالعمل ستاد کرونا باید تبعیت کنید، ما تبعیت می‌کنیم، ولی واقعاً الان وضعیت هیئت‌ها آشفته است. خواهش من از مسئولین وزارت بهداشت این است که چنانچه همانطور که قبلاً هم در جلسه‌ای اعلام کردند، برگزاری مراسم در فضاهایی با سقف بیشتر از ۶ متر به همراه تهویه مانعی ندارد، اعلام کنند تا مشکل بسیاری از هیئت‌های ما که هزینه‌های زیادی را متحمل شدند حل شود و این آشفتگی موجود کمی رفع شود./د102/ف

ارسال نظرات