۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۶۶۱۵۱۵
قدیری ابیانه در گفت‌وگو با رسا مطرح کرد؛

فرصت‎های بدون بازگشت ملت قربانی توهمات دولت

فرصت‎های بدون بازگشت ملت قربانی توهمات دولت
کارشناس مسائل سیاسی، دشمن شناسی و اعتماد به ملت را شاخص دولت جوان و حزب‎اللهی دانست و گفت: کسانی را می خواهیم که ذوب در خدمت بوده و عمیقاً به ولایت اعتقاد داشته باشند.

همواره دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با دانشجویان، حامل پیام‌های مهمی است که تحلیل آن‌ها در شرایط امروز و به مناسبت هفته دولت، گفتنی‌های بسیاری را در ذهن متبادر می‌کند، اما نکته‌ای که شاید بتوان آن‌را از همه مهم‌تر قلمداد کرد، تکیه‌ ایشان بر دولت جوان حزب‌اللهی به عنوان راه‌حل مشکلات کشور است.

ایشان خطاب به دانشجویان فرمودند: «مکرر گفته‌ام که به چنین دولتی معتقد و امیدوارم، اما معنای این حرف صرفاً این نیست که یک جوان سی‌وچندساله رئیس دولت باشد، بلکه معنای دولت جوان و حزب‌اللهی یک دولت پای کار، آماده و بانشاط است که علاج مشکلات است و می‌تواند کشور را از راه‌های دشوار عبور دهد.»

محمدحسن قدیری ابیانه، تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به هفته دولت، قوه مجریه را مهم ترین قوه در میان قوای جمهوری اسلامی دانست و گفت: با توجه به انتخاب رییس جمهور از سوی مردم و این که سازمان برنامه و بودجه، وزارتخانه‎های مختلف، سازمان‎‌های اقتصادی، فرهنگی و بانکی از زیرمجموعه های دولت هستند، این مردم هستند که دولت‎ها را انتخاب کرده و خوب و بد عملکرد آنها نیز به خودشان باز می‎گردد.

وی با بیان اینکه حضرت امام(ره) فرمودند «مبادا به لیبرال‎ها و مرفه ها رأی دهید»، اظهار داشت: طی سالیان گذشته شاهد بوده ایم که مردم گاهی لیبرال ترین و مرفه ترین ها را انتخاب کرده و به تبع خوب و بد عملکرد آنها نیز به خودشان بازگشته است.

قدیری ابیانه خاطرنشان کرد: دولت های مختلف در چهل و یک سال گذشته دارای گرایش های مختلف و عملکردهای مختلفی بوده اند و قطعاً کارهای خوبی از سوی آنها صورت یافته، اگرچه نمره قبولی نگرفته و اشتباهاتشان بیشتر از کارهای مثبتشان بوده است.

سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا اضافه کرد: از اشکالاتی که در دولت های مختلف دیده می شود این است که هر دولتی که روی کار می آید دست به تخریب دولت های قبل زده و کارهای آن را نادیده می گیرند؛ دولت هایی که روی کار می آیند می گویند دولت قبل ویرانه ای را به ما تحویل داده است، اما اگر در دوره دوم نیز عملکردشان مطلوب نباشد به جای پذیرش مسؤولیت اعمال خویش، ادعا می کنند که بر سر راهشان مانع تراشی شده است؛ البته این موضوع یک استثنا نیز دارد و آن این که دولت آقای روحانی حتی در دوره دوم نیز مشکلات را به دولت قبل نسبت می دهد، در حالی که دولت قبل هم خودش است!

وی قوه مجریه را دارای بالاترین اختیارات در کشور دانست و گفت: دولت ها بعد از یک مدت مایل هستند حدود اختیارات خود را گسترش دهند و در امور سایر قوا دخالت کنند؛ کل بودجه کشور از جمله بودجه مربوط به قوای مستقل از دولت به خزانه وارد می شود و خزانه نیز در اختیار دولت است، از این رو باید گفت قرار نیست چون اختیار خزانه بر عهده دولت قرار گرفته، می تواند در امور سایر قوا دخالت کند.

میل به دخالت در امور سایر قوا در هر دولتی وجود دارد

قدیری ابیانه با بیان اینکه میل به دخالت در امور سایر قوا در هر دولتی وجود دارد، عنوان کرد: دولت ها با بهانه های مختلف مسأله دخالت در امور سایر قوا را پیگیری می کنند؛ آری دولت ها باید بودجه سایر قوا را تأمین کرده و تدارک ببینند، اما این بدان معنا نیست که بتوانند در امور قوای مستقل دخالت داشته باشند؛ اگر دولت ها می خواهند تدارکاتچی سایر قوا نباشند، باید بپذیرند سازمان برنامه و بودجه و خزانه از زیر نظرشان خارج شود تا دستگاه های دیگر تقسیم بودجه میان قوا را برعهده بگیرند؛ کسانی که برای ریاست جمهوری نامزد می‎شوند، باید بدانند تدارک بودجه قوای مستقل از وظایف دولت است.

کارشناس مسائل استراتژیک عنوان کرد: اگر کسانی گمان می کنند تأمین و تدارک بودجه سایر قوا بدون حق دخالت در امور داخلی آنان شیرین نیست بهتر است خود را نامزد نکنند و کسی هم که به عنوان رییس جمهور انتخاب می شوند باید از اعمال نفوذ در سایر دستگاه ها اجتناب ورزد.

بیشترین فسادها در دولت آقای روحانی رخ داده است

وی با ابراز تأسف از رخ دادن بیشترین فسادها در دولت آقای روحانی، یکی از وظایف دولت را مبارزه با فساد دانست و مطرح کرد: قوه مجریه باید نسبت به درون خود با فساد مبارزه داشته باشد؛ امروز قوه قضائیه با جدیت در دستگاه قضایی با فساد مبارزه می کند و لازم است این مبارزه در دولت توسط رییس جمهور صورت گیرد؛ متأسفانه امروز شاهد آن هستیم که بزرگترین فسادها توسط بستگان درجه یک مقامات دولتی انجام گرفته است.

مجازات فساد و دروغ در قوه مجریه باید با اشد قاطعیت اجرا شود و مجازات جرمی که از سوی مسؤولان در هر قوه ای صورت گیرد، باید سخت تر از مجازات همان جرم توسط افراد عادی و غیر مسؤول باشد

قدیری ابیانه شاخصه های دولت جوان و حزب اللهی که چندی پیش رهبر معظم انقلاب به آن اشاره داشتند را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: دروغ گویی در دولت ها و در افکار عمومی باید به عنوان یکی از پست ترین رذائل اخلاقی محسوب و از آن دوری شود؛ مجازات فساد و دروغ در قوه مجریه باید با اشد قاطعیت اجرا شود، زیرا به اعتقاد بنده مجازات جرمی که از سوی مسؤولان در هر قوه ای صورت گیرد، باید سخت تر از مجازات همان جرم توسط افراد عادی و غیر مسؤول باشد.

رییس انجمن نخبگان جهان اسلام «اعتماد به ملت» را از شاخصه های مهم دولت اسلامی برشمرد و افزود: کسانی باید نامزد ریاست جمهوری و مسؤولیت های دولتی شوند که به ملت خود اعتماد داشته باشند و مصالح عمومی را به منفعت‎ها و محبوبیت های فردی خویش ترجیح دهند.

وی با بیان اینکه دشمن شناسی از ویژگی های بارز دولت اسلامی است، عنوان کرد: کسانی که می خواهند ریاست جمهوری اسلامی را برعهده بگیرند باید بدانند دولت در چارچوب قواعد اسلامی و روح انقلاب اسلامی تشکیل شده و باید به اسلام و نظام و قانون اساسی و حقوق ملت نه تنها پایبند باشد، بلکه از صمیم قلب به آن معتقد باشد.

قدیری ابیانه ادامه داد: تنها التزام عملی برای اخذ مسؤولیت های حساس کافی نیست، بلکه اعتقاد قلبی نیز لازم است، زیرا اگر اعتقاد قلبی وجود نداشته باشد افراد همواره در پی فرار از التزام عملی خواهند بود.

تحلیلگر مسائل سیاسی بر ضرورت دشمن شناسی مسؤولان تأکید کرد و با بیان اینکه مسؤولان باید به ملت، ظرفیت های داخلی و وعده های الهی ایمان داشته باشند، گفت: متأسفانه دولت فعلی، دشمن قسم خورده رو به اضمحلال ایران یعنی آمریکا را کدخدایی دانست که باید با آن به توافق رسید و هفت سال فرصت های بدون بازگشت ملت ایران را پای توهمات خویش قربانی کرد.

دولتمردان با برجام مرده برای خود دستاورد آفرینی می کنند

وی با اشاره به اینکه دولتمردان مرگ برجام را نپذیرفته اند و آن را زنده جلوه می دهند تا برای خود دستاوردآفرینی کنند، تصریح کرد: برجام نافرجام نمونه عملکرد این دولت است؛ متأسفانه دولت ما کدخدا(آمریکا) را تا حد خدایی بالا برد، مردم را نادیده گرفت و آنها را بارها تحقیر کرد.

برجام مرده است چون تحریم ها زنده هستند و دولت حاضر نیست حتی تا این حد به انقلاب خدمت کند که بپذیرد اعتقاد به تعامل با آمریکا از اشتباهات فاحش محسوب می شود

قدیری ابیانه با انتقاد از دستاوردآفرینی دولتمردان برای برجام ابراز کرد: دولت شکست آمریکا در شورای امنیت را در استفاده از مکانیسم ماشه و بازگرداندن تحریم ها و تعلیق تحریم ها روی کاغذ را نتیجه برجام می دانند و این در حالی است که امروز تحریم های بسیار سخت تری از سوی آنها در حال اعمال است؛ برجام مرده است چون تحریم ها زنده هستند و دولت حاضر نیست حتی تا این حد به انقلاب خدمت کند که بپذیرد اعتقاد به تعامل با آمریکا از اشتباهات فاحش محسوب می شود.

وی اضافه کرد: امروز جسد برجام هم کرونایی بوده و دفن آن نیز هزینه بر است؛ در حالی که انگلستان و فرانسه طبق برجام حق دارند هر زمان که بخواهند از مکانیسم ماشه استفاده کنند و باید گفت دیر یا زود از آن استفاده خواهند کرد.

قدیری ابیانه تصریح کرد: امروز اروپا همانند لاشخور به خیال این که با توقف تحریم ها و اوج گیری مشکلات، اقتصاد ایران فرو خواهد پاشید منتظر اثر کردن تحریم ها بر ایران بوده و اگر هم با بکارگیری مکانیسم ماشه مخالفت می کند و انتظار می کشد، انتظارش انتظار لاشخورها است؛ البته آنها در توهمات خویش شکست خواهند خورد، اما امیدوارانه چنین لحظاتی را به انتظار نشسته اند، بدون این که به تعهدات خود درباره برجام عمل کنند.

هفته دولت به «هفته نقد دولت» تبدیل شده است

رییس انجمن نخبگان جهان اسلام با ابراز تأسف از این که امروز به جای جشن گرفتن در هفته دولت بخاطر وجود دولتی خدمتگزار و با تدبیر باید به نقد عملکرد آن بپردازیم، بیان کرد: امروز هفته دولت به «هفته نقد دولت» تبدیل شده و دولتمردان به جای عرضه عملکردهای خویش و پذیرش انتقادات دلسوزان انقلاب به ایجاد سراب دستاورد برای خود مشغول هستند.

وی افزود: امروز مردم به جای جشن گرفتن هفته دولت دعا می کنند مدت کوتاه باقیمانده مسؤولیت دولت فعلی بدون خسارات بیشتر هر چه زودتر طی شود و دولتی جوان و انقلابی روی کار آید.

قدیری ابیانه با اشاره به اینکه مراد رهبر انقلاب از «دولت جوان و حزب اللهی»، نیروی جوانی بوده و ایشان نگاهی به سن افراد ندارند، ابراز کرد: ایشان در سخنرانی های خود درباره نیروی جوانی مثال شهید سلیمانی را زدند و تأکید داشتند که اگر این شهید بزرگوار زنده بود تا ده سال آینده نیز مسؤولیت سپاه قدس را که تحرکات زیادی لازم دارد از او سلب نمی کردند و این یعنی برای شخصی همچون شهید سلیمانی 73 سالگی هم سن پیری محسوب نمی شود.

مسؤولیت ها فرصتی برای تجربه اندوزی مسؤولان نیست، بلکه باید از تجربیات و علم خود برای پیشبرد اهداف و امور کشور استفاده کنند

وی بدترین دولت در تاریخ انقلاب اسلامی را دولت آقای روحانی دانست و با بیان اینکه ما کسانی را لازم داریم که مثل شهیدان رجایی و باهنر ذوب در خدمت به ملت بوده و عمیقاً به ولایت اعتقاد داشته باشند، خاطرنشان کرد: مردم باید در انتخاب رییس جمهور توجه کنند، زیرا این مسؤولیت ها فرصتی برای تجربه اندوزی مسؤولان نیست، بلکه باید از تجربیات و علم خود برای پیشبرد اهداف و امور کشور استفاده کنند./841/ت300/ق

ارسال نظرات