۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۵
کد خبر: ۶۶۱۵۸۲
حاجیان زاده خبر داد؛

اعزام ۳۰ هزار مبلغ به مدارس دوره‌های مختلف تحصیلی

اعزام ۳۰ هزار مبلغ به مدارس دوره‌های مختلف تحصیلی
دبیر ستاد همکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش گفت: ۳۰ هزار مبلغ به مدارس دوره‌های مختلف تحصیلی اعزام شدند.

به گزارش خبرگزاری رسا، علیرضا حاجیان زاده مشاور عالی وزیر و دبیر ستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش با اشاره بر روند اجرایی شدن نخستین سال از برنامه ۵ ساله همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش، گفت: برنامه ۵ ساله همکاریها حاصل بیش از یک دهه فعالیت این دو دستگاه بوده است. مقدمات برنامه پنج ساله در سال ۹۷ از جمله مطالعات اولیه، نیازسنجی و احصاء خواسته‌های آموزش و پرورش از حوزه‌های علمیه انجام و در ابتدای سال ۹۸ تصویب شد و سال تحصیلی ۹۹-۹۸ اولین برش سالیانه آن جهت اجرا به بخش‌های ذیربط حوزه‌های علمیه و آموزش‌وپرورش ابلاغ شد.

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش گفت: برنامه دارای ۵ عنوان کلی و ۵۲ زیر فعالیت می‌باشد که عناوین کلی و زیر فعالیت‌های آن عبارتند از: سیاست گذاری، مدیریت و برنامه ریزی برای ارتقا و گسترش همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش‌وپرورش از جمله توسعه کمی و ارتقای کیفی مدارس وابسته به حوزه‌های علمیه بوده و تاکنون ۸ مدرسه علوم معارف اسلامی توسط حوزه علمیه ایجاد شده است.

حاجیان زاده خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های متعدد زمینه شرکت طلاب در آزمون استخدامی ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان از سه رشته به ۸ رشته ارتقا یافته و در سال تحصیلی جاری بیش از ۱۲ هزار طلبه در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت و در نهایت تعداد ۴۴۳ نفر از این طریق جذب آموزش و پرورش می‌شوند.

وی گفت: در جلسات کارشناسی امکان بکارگیری حدود ۳ هزار روحانی برای تدریس در مدارس آموزش و پرورش فراهم شده است و امیدواریم در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بخشی از افراد که عمدتاً در روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته حضور دارند به بدنه آموزش و پرورش بپیوندند.

آموزش و برنامه درسی با استفاده از ظرفیت حوزه‌های علمیه
دبیر ستاد همکاریها در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آموزش و برنامه درسی با استفاده از ظرفیت حوزه‌های علمیه از دیگر برنامه‌های سال اول برنامه پنج ساله بوده است که در این خصوص نقد و بررسی و اعتبار بخشی کتب درسی در حال انجام می‌باشد و مقدمات ارتباط صاحب نظران حوزه علمیه با گروه‌های برنامه ریزی درسی و تألیف کتب درسی نیز فراهم شده است. جذب، آموزش، توانمند سازی و ارتقای منابع انسانی از جمله برنامه‌های این ستاد در سال جاری بوده است.

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش افزود: در خصوص جذب منابع انسانی می‌توان به مواردی چون؛ جذب طلاب در قالب خرید خدمات آموزشی نام برد که در سال تحصیلی آینده ادارات کل آموزش و پرورش می‌توانند بر اساس نیاز و در چارچوب ضوابط از ظرفیت طلاب مستقر در مناطق محروم و روستایی در امور آموزشی و تربیتی بهره مند شوند.

حاجیان زاده به ارتقای کیفی و کمی طلاب وظیفه در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ سهمیه ۷۰۰ نفر طلاب وظیفه تکمیل شد و مقدمات جذب و بکارگیری ۲ هزار نفر در سال تحصیلی آینده فراهم شده است و برای انجام صحیح و کیفی این امر طرح جامع جذب و به کارگیری طلاب وظیفه تدوین و به جریان افتاده است.

وی افزود: با توجه به اینکه تعداد ۴۵۰۰ نفر از نیروهای شاغل در آموزش و پرورش با مدرک تحصیلات حوزوی به عنوان معلم رسمی فعالیت دارند استفاده از این ظرفیت در حوزه تربیت دینی به عنوان یکی از منابع ماندگار محسوب می‌شود، لذا برای ارتقای توانمندی‌های این مجموعه از همکاران، دوره آموزشی متناسب با نیازهای روز حوزه تربیتی برای آنان تدارک و اجرا می‌شود.

ارتقا توانمندی‌های معلمان
دبیر ستاد همکاریها در این خصوص به تدوین اساسنامه کانون روحانیون شاغل در استان‌ها اشاره کرد و افزود: در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ برنامه‌های متعددی برای ارتقا توانمندی‌های معلمان، کارشناسان و اعضای کمیته‌های همکاری انجام گرفته از جمله تعریف دوره آموزشی مقدماتی «مهارت برگزاری جلسات گفتمان دینی و پاسخ‌گویی به شبهات دینی و اعتقادی» است که همکاران ما در این دوره‌ها شرکت کردند.

وی برگزاری ۳۸۰۰ نشست علمی تخصصی معارف اهل بیت (علیهم السلام) و نیز برگزاری دوره معارف مهدوی به صورت مجازی برای همکاران فرهنگی را از دیگر برنامه‌های اجرا شده در سال نخست برنامه پنج ساله همکاری‌ها دانست.

حاجیان زاده همچنین شرکت ۳ هزار نفر از مبلغان فعال در آموزش‌وپرورش در دوره‌های آموزشی که توسط حوزه‌های علمیه برای ایشان برگزار شد و نیز برگزاری حدود ۲۰ هزار دوره آموزشی در مدارس برای اولیا دانش‌آموزان با موضوع سبک زندگی اسلامی بویژه حجاب و عفاف را از فعالیت‌های این ستاد دانست.

پژوهش در حوزه همکاری‌ها
وی با بیان اینکه پژوهش در حوزه همکاری‌ها از دیگر فعالیت‌های سال نخست برنامه پنج ساله می‌باشد افزود: تأسیس مرکز پژوهشی تعلیم و تربیت ویژه همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش و تشکیل هیئت‌های اندیشه ورز با حضور اندیشمندان و صاحب نظران حوزه علمیه و برگزاری کرسی‌های نظریه پردازی تعلیم و تربیت از برنامه‌های شاخص در این بخش است که زیرساخت‌ها و مقدمات آن طی شده است.

تبلیغ و امور تربیتی، فرهنگی
مشاورعالی وزیر در ادامه به دیگر برنامه‌ها و فعالیت‌های ستاد همکاریها اشاره کرد و بیان داشت: در بحث تبلیغ و امور تربیتی- فرهنگی، به منظور حضور نظام مند طلاب در مدارس ماده واحده طرح تربیتی امین در حال طی فرآیند قانونی از جمله بررسی و تصویب در صحن علنی شورای عالی آموزش و پرورش می‌باشد، اعزام حدود ۳۰ هزار مبلغ به مدارس دوره‌های مختلف تحصیلی، و حضور ۴ هزار طلبه به صورت تمام وقت در مدارس محقق شده است، همچنین فعالیت‌های متعددی برای شناسایی و جذب دانش‌آموزان علاقه مند به رشته علوم و معارف اسلامی انجام گرفته از جمله فعال شدن حوزه‌های علمیه برای مشارکت در تشکیل این مدارس، ایجاد حساسیت نسبت به کیفیت بخشی برنامه درسی و محتوای آموزشی این رشته در آموزش‌وپرورش، احصاء آمار داوطلبین این رشته از سامانه‌های مرتبط.

وی افزود: در برنامه سال تعداد ۳۰۰ هزار نفر از دانش‌آموزان با هدف آشنایی با سبک زندگی اسلامی با علما و فضلای حوزه‌های علمیه نشست‌های صمیمانه برگزار می‌کنند و این مهم با هدف آشنایی دانش‌آموزان پایه نهم و دوازدهم با نظام آموزشی حوزه‌های علمیه که در آستانه انتخاب مسیر تحصیلی و شغلی خود هستند اجرا شده است.

مسجد و مدرسه
مشاور عالی وزیر و دبیر ستاد همکاریها در خصوص پیوند مسجد و مدرسه گفت: مسجد و مدرسه بi عنوان پایگاه محلی در تحقق اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی برای هم افزایی و ارتقا کارایی و بهره‌وری خود نیاز به هماهنگی و همکاری دارند این برنامه به دنبال آن است تا ائمه جماعات مساجد در فعالیت‌های خود برای نوجوانان و جوانان نگاه ویژه‌ای داشته و بسترسازی مناسبی برای جذب آنان به مساجد داشته باشند و در سال ۹۹-۹۸ بیست هزار مسجد هدف‌گذاری شده بود که البته تعطیلی مساجد و مدارس در نیمه دوم سال تحصیلی موجب توقف این مهم شد ولی زمینه را برای سال‌های آینده آماده کرده است.

ارتقای جایگاه تعلیم و تربیت
حاجیان زاده در پایان سخنانش گفت: ارتقای جایگاه تعلیم و تربیت و معلم که از اهداف سند تحول بنیادین می‌باشد، نیازمند همکاری همه دستگاه‌های فرهنگی به خصوص حوزه‌های علمیه، سازمان‌ها و مؤسسات پژوهشی و تبلیغی حوزوی، مساجد به عنوان گسترده‌ترین کانون‌های دینی، تشکل‌های دانش آموزان مؤمن و انقلابی و رسانه‌ها می‌باشد که به طور مستقیم و غیرمستقیم باعث تقویت این جایگاه در جامعه خواهند شد.

منبع؛ خبرگزاری مهر

ارسال نظرات