۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۳
کد خبر: ۶۶۱۶۲۷
آیت الله علیدوست:

عاشورا تراث انسانی و دینی است

عاشورا تراث انسانی و دینی است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از عاشورا به عنوان تراث انسانی و دینی یاد و تاکید کرد که باید از این میراث معنوی حراست کنیم.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله ابوالقاسم علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ، با اشاره به جایگاه امام حسین (ع) در میان همه انسان های آزاده جهان، گفت: «در این ایام فقط شیعیان عزادار نیستند بلکه انسان عزادار است. آنچه میگویم بر اساس احساس نیست، بلکه براساس وجدان و عقل است.»

عضو جامعه مدرسین افزود: «باید دید که در حادثه عاشورا چه چیزی در مقابل چه چیزی قرار داشت؟ چه کسی در مقابل چه کسی بود و قد علم نمود؟آیا شیعه در مقابل اهل سنت بود؟ و یا مسلمان در مقابل مسلمان؟ و یا مسلمان در مقابل انسان؟ و یا انسان، انسانیت و شرافت در مقابل پلشتی و پلیدی؟ واقعیت این است که در حادثه عاشورا، انسانیت در مقابل پلشتی و پلیدی قرار داشت.»

وی ادامه داد: «در مهرماه سال1395 همایشی با عنوان صلح بین ادیان در لاهور پاکستان برگزار شدکه در آن همایش، یکی از رهبران سیک های پاکستان، آقای گوپال سینگ چاولا چنین بیان داشت : حضرت امام حسین (علیه السلام) تنها امام شیعیان و گروهی از مسلمانان نیست بلکه امام تمام بشریت محسوب می شود. مردم غیر مسلمان نیز همانند مسلمانان به خاطر شهادت امام حسین(علیه السلام) عزادار هستند و مردم کل دنیا او را جاودان می دانند. کسی که به حسین (علیه السلام) عشق نورزد اصلا انسان نیست. امام حسین تاریخ صبر، عزم و شهادت را ساخته است. »

حجت الاسلام والمسلمین علیدوست ، عاشورا را تراث انسانی دانست و ادامه داد: «عاشورا تراث انسانی و دینی است و برای ما ایرانیان هم تراث ملی به حساب می آید. عاشورا رمز وحدت انسانی، اسلامی، دینی، شیعی و ملی ماست. عاشورا و ایران، به نحو متقابل در همدیگر تاثیر دارند؛ لذا طبیعی است که این تراث دوستان و دشمنان زیادی دارد و متاسفانه باید بگوییم که بدتر از دشمنان،دوستان ناآگاه هستند.»

وی با اشاره به توطئه هایی که در دنیای حقیقی و مجازی علیه اعتقادات دینی منتشر می‌شود، گفت: «امروزه از طریق امواجی که با هدایت دشمنان و گاه با همکاری نابخردانی که چه بسا محب اهل بیت هم هستند،علیه اعتقادات دینی و مذهبی حمله می‌شود.این امواج هیچ ملاحظه و خط قرمزی ندارند؛ البته تصور نشود که فقط به عاشورا حمله می کنند بلکه به خدا، به حضرت رسول اکرم (ص) و به امامت و قران و روایات نیز حمله می کنند.»

عضو جامعه مدرسین، حمله کنندگان به اعتقادات دینی را طیف گسترده‌ای از عوامل داخلی و خارجی دانست و گفت: «در این تهاجم به اعتقادات دینی، یک خط حساب شده وجود دارد که ناشی از طیف گسترده ای از مستشرقین و مخالفانی است که هیچ ابایی از بیان مخالفت ندارند. حتی روشن فکران و نواندیشان دینی و افرادی از درون حوزه های علمیه و حتی در لباس روحانیت که نهایتا می توان این ها را به دوستان نابخرد تعبیر نمود. ولی به هر حال در حمله به این تراث، اینها هم نقش دارند.»

وی در پایان بر ضرورت مقابله با این تهاجمات تاکید کرد و گفت: «در قبال این امواج ضلال و گمراهی، وظیفه داریم که از این تراث دینی و معنوی، حفاظت کنیم که لازمه آن در قدم اول معرفت پیدا نمودن به این تراث است. به عنوان مثال در خصوص عاشورا ، پیامدها و درس ها و عبرتهای آن را اخذ نماییم و این درس ها را به دیگران منتقل کنیم.»/924/د102/ف

ارسال نظرات