۰۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۱
کد خبر: ۶۶۱۸۵۹

بادیه فروش؛ برگ‌هایی از زندگی شهید محمدعلی رجایی

بادیه فروش؛ برگ‌هایی از زندگی شهید محمدعلی رجایی
مؤسسه انتشارات خیزش نو به مناسبت هفته دولت کتاب “بادیه فروش: برگ‌هایی از زندگی شهید محمدعلی رجایی" منتشر کرده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، موسسه انتشارات خیزش نو به مناسبت هفته دولت کتاب “بادیه فروش: برگ‌هایی از زندگی شهید محمدعلی رجایی" از سری کتاب‌های پابرهنه به قلم مجید قاسم را روانه بازار نشر کرده است.

در مقدمه کتاب درباره انگیزه تألیف کتاب، ناشر این اثر چنین آورده است:

در این مجموعه کتاب که با عنوان «پابرهنه» طراحی و تولید شده است، تلاش کرده‌ایم تا گوشه‌ای از زندگی و سیره فردی، اجتماعی و سیاسی چند تن از مسئولین و خدمتگزاران راستین جمهوری اسلامی را در قالب خاطراتی کوتاه به تصویر بکشیم. هدف ما از ارائه این مجموعه، الگوسازی برای مخاطب نیست، نمی‌خواهیم نقش یک مبلغ یا یک معلم را ایفا کنیم، بلکه می‌خواهیم در کنار مخاطب بنشینیم و ببینیم انقلاب اسلامی چه کسانی را از مسند قدرت به زیر کشید و چه کسانی را به جای ایشان بر مسند خدمتگزاری به مستضعفین و پابرهنگان نشاند؟ می‌خواهیم ببینیم مسئولین جمهوری اسلامی چگونه باید باشند و مسئولین فعلی با چه محک و معیاری سنجیده می‌شوند و نسبتشان با آرمان‌های انقلاب اسلامی در مورد کارگزاران حکومت چیست؟

ساختار کتاب:

برای جمع‌آوری خاطرات این مجموعه خاطرات از منابع معتبر موجود انتخاب شده و پس از بازنویسی، ویراستاری و گویا سازی - با حفظ استناد هر خاطره و بدون دخل و تصرف در محتوای آن – در کتاب آمده است. بیشتر خاطرات این کتاب، «بادیه فروش»، از کتاب «سیره شهید رجایی» حاصل تلاش آقای «غلامعلی رجایی» انتخاب شده است. این کتاب از سوی «نشر شاهد» منتشر شده و با توجه به تغییر در چاپ‌های مختلف، برخی از خاطرات از چاپ اول- سال ۱۳۷۷- و برخی دیگر از چاپ چهارم - سال ۱۳۹۴ - انتخاب شده است.

برشی از کتاب:

قسمت اول:

در صفحه 42 از این کتاب با عنوان «شاید رجایی هم مثل شما زندگی می‌کند» چنین می‌خوانیم:

دایی‌ام تعریف می‌کرد: روزی سوار اتوبوس دوطبقه شده بودم. راننده اتوبوس با شاگردش درباره افزایش قیمت پیکان صحبت می‌کرد. راننده می‌گفت: «شنیده‌ای قیمت پیکان صد هزار تومان شده است؟ شاگردش هم جواب داد: «بشود یک‌میلیون تومان! آن موقع که قیمتش سی هزار تومان بود، ما نمی‌توانستیم بخریم. حالا هم نمی‌توانیم بعد، نگاهی به من کرد و به راننده گفت: «مثلاً این آقا را ببین چقدر شبیه آقای رجایی است! ولی حالا او کجا دارد زندگی می‌کند و با چه ماشین‌هایی رفت و آمد می‌کند... این بنده خدا هم آمده سوار اتوبوس دوطبقه شده است!» راننده هم حرف او را تأیید کرد و کلی به رجایی یعنی به من بدوبیراه گفت. وقتی کار به اینجا رسید، من به راننده گفتم:

حالا شما از کجا می‌دانید؟ شاید این بنده خدا هم مثل شما زندگی می‌کند و زندگی‌اش با شما تفاوتی نداشته باشد.» راننده جواب داد: «نه آقا! تو هم دلت خوش است! شما چقدر ساده‌ای! آن‌ها زندگی‌ای دارند که به خیال من و تو هم نمی‌رسد!» شاگردش هم مرتب حرف راننده را تأیید می‌کرد. من هم دیگر چیزی نگفتم.

قسمت دوم:

نویسنده در ادامه در صفحه 59 از این کتاب با این تیتر «همین فردا باید به لیست اضافه شود» چنین می‌نویسد:

در ایامی که طبق قانون اساسی از برادرم خواسته بودند به‌عنوان نخست‌وزیر صورت اموال و دارایی خود را بنویسد و به قوه قضائیه بدهد، روزی گفت: «من چقدر به شما بدهکار هستم؟» گفتم: «شما نه تنها بدهکار نیستید، بلکه ۲۰ هزار تومان هم طلبکار هستید. این پول را هم در دفترچه حسابتان در زمان شاه داشتید و از ترس اینکه ساواک آن را برداشت نکند، دفترچه را به من دادید که برداشت کنم. من با آن، کار کردم و الآن ۷۰ هزار تومان شده که پیش من است، تا برادرم این را شنید، قدری ناراحت شد و گفت: «من این را نمی‌دانستم؛ برای همین جزو دارایی‌ام ننوشتم. همین فردا باید این را تذکر بدهم تا به لیست دارایی‌ام اضافه کنند.»

دیگر آثار نویسنده:

از دیگر آثار این نویسنده می‌توان به کتاب‌های همچون: عبای سوخته: برگ‌هایی از زندگی شهید سید محمد حسینی بهشتی، فرزند ابوتراب (ع): برگ‌هایی از زندگی مرحوم سید علی‌اکبر ابوترابی و تنها در محراب: برگ‌هایی از زندگی شهید آیت‌الله سید حسن مدرس اشاره کرد. که با کمک انتشارات خیزش نو به علاقه‌مندان به کتاب ارائه شده است.

در بخشی از وصیت‌نامه الهی- سیاسی امام خمینی (ره) که در پشت جلد کتاب آمده چنین می‌خوانیم:

رئیس‌جمهور و وکلای مجلس از طبقه‌ای باشند که محرومیت و مظلومیت مستضعفان و محرومان جامعه را لمس نموده و در فکر رفاه آنان باشند، نه از سرمایه‌داران و زمین‌خواران و صدرنشینان مرفه و غرق در لذات و شهوات که تلخی محرومیت و رنج گرسنگان و پابرهنگان را نمی‌توانند بفهمند.

موسسه انتشارات خیزش کتاب “بادیه فروش: برگ‌هایی از زندگی شهید محمدعلی رجایی" از سری کتاب‌های پا بره نه به قلم مجید قاسم را در 95 صفحه با شمارگان 1500 نسخه به قیمت 6500 تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای جهت تهیه این کتاب به آدرس تهران-خیابان شهید بهشتی-تقاطع خیابان شهیدعلی‌اکبری-مجتمع امام خمینی-واحد 319 و یا با شماره: 09102114643 تماس حاصل نمایند./826/ن601/ق

بادیه فروش؛ برگ‌هایی از زندگی شهید محمدعلی رجایی

ارسال نظرات