۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۹
کد خبر: ۶۶۱۸۷۴
در برنامه رادیویی «از سکوت تا بایکوت» تبیین شد؛

تقطیع؛ تکنیک نخ نمای رسانه‌های دشمن برای تحریف

تقطیع؛ تکنیک نخ نمای رسانه‌های دشمن برای تحریف
کارشناس مسائل رسانه با بیان اینکه یکی از تکنیک‌های دشمن برای تحریف، تقطیع است، گفت: دشمن از اختصاصات شیعه علیه خود شیعه استفاده می‌کند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، محسن همتی نژاد کارشناس مسائل رسانه عصر امروز در ویژه برنامه رادیویی «از سکوت تا بایکوت» با اشاره به تحرکات دشمن در زمینه تحریف جریان عاشورا گفت: دشمن سعی می کند مجالس عزاداری امام حسین(ع) را سکولاریزه کند، در حالی که اگر به ماهیت مکتب حسینی توجه کنیم، در می یابیم که مفاهیم سکولار هیچ‌گونه جایگاهی در این مکتب ندارد.

پ/تقطیع؛ تکنیک رسانه ای دشمن برای تحریف

منبر از مهم ترین رسانه های موجود در مکتب اهل بیت است

وی با بیان اینکه منبر یکی از مهم ترین رسانه های موجود در مکتب اهل بیت(ع) است، اظهار داشت: ایام سوگواری محرم بهانه ای برای ابعاد سیاسی و اجتماعی مکتب عاشورا است؛ امروز باید تبیین کنیم جریان عاشورا در ابعاد مختلف زندگی بشریت قابلیت جاری شدن دارد.

همتی نژاد با اشاره به اینکه ماهیت عاشورا، مبارزه با ظلم و استکبار است، ابراز داشت: ترویج فرهنگ عاشورا، بشریت را با گفتمان مبارزه با ظلم و استکبار آشنا می سازد، از این جهت دشمن دوست ندارد فریاد ظلم ستیزی به گوش عالمیان برسد.

وی با بیان اینکه امروز با توجه به شرایط کرونایی، بچه هیأتی های ما سعی دارند از طریق فضای مجازی منبرها را به خانه های مردم ببرند، گفت: با توجه به اقدامات صورت گرفته در فضای مجازی درباره مجالس عزاداری، مخاطبان ما می توانند در دو یا سه هیأت شرکت کرده و معارف بیشتری از گفتمان عاشورا را درک کنند؛ روضه ها و مجالس عزاداری سطح اطلاعات مردم را در زمینه روایت های صحیح از مکتب حسینی بالا می برد.

اجرای دین در ابعاد مختلف زندگی مانع سلطه دشمن می شود

این مستندساز و تحلیلگر رسانه ای با تأکید بر اینکه وقتی دین در عرصه زندگی و سیاسی وارد شود، دشمن نمی تواند بر آن مردمی که دین محور هستند سلطه داشته باشد، بیان کرد: باید در برابر محتواهایی که از سوی رسانه های خارجی به دست ما می رسد تفکر داشته باشیم و آن را به آسانی قبول نکنیم.

همتی نژاد بر ضرورت ارتقای سطح سواد رسانه ای افراد جامعه تأکید و خاطرنشان کرد: اگر سواد رسانه ای ما کم باشد در مواجهه با موضوعات روزآمد دچار تزلزل می شویم؛ به عنوان مثال در زمینه نذورات، جهت نذری ها بر اساس شرایط کرونایی و به توصیه علمای دین باید تغییر کند، اما کسانی که سواد رسانه ای پایینی دارند هنوز هم به سبک های قدیمی پایبند بوده و نمی توانند خود را با موضوعات روزآمد تطبیق دهند.

ضرورت راستی آزمایی مخاطبان از محتواهای موجود در فضای مجازی

کارشناس مسائل رسانه پاره حقیقت گویی، پیشگویی های دروغین و بازنمایی های غلط را از تکنیک های دشمن در جنگ رسانه ای برشمرد و اضافه کرد: امروز در جنگ رسانه ای قرار داریم و دشمن در این جنگ از همه ظرفیت های خود برای شکست ما استفاده می کند؛ دشمن همه تکنیک های عملیات روانی را برای تأثیرگذاری و ماندگاری شبهات را مورد استفاده قرار می دهد، از این رو مخاطبان باید موضوعات را مورد راستی آزمایی قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه برای مقابله با دشمن در جنگ رسانه ای بای تولید محتوای خوب و تأثیرگذار داشته باشیم، یادآور شد: باید به مثابه تلاش دشمن در زمینه انحراف افکار عمومی، تولید محتوای خوب و کارآمد داشته باشیم و پاسخ به شبهات دشمن را نیز مورد توجه قرار دهیم؛ امروز باید فرصت ها و نقاط قوت خود را بشناسیم و طبق آنها محتوای جذاب و خوب تولید کنیم.

پ/تقطیع؛ تکنیک رسانه ای دشمن برای تحریف

ریشه عاشورا رویارویی جبهه حق در برابر جبهه باطل بود

همچنین محمد قنبری کارشناس مسائل رسانه نیز کارشناس دیگر برنامه «از سکوت تا بایکوت» بود که تلاش دشمن برای خاموش کردن نور مکتب حسینی را مورد توجه قرار داد و گفت: ریشه عاشورا رویارویی جبهه حق در برابر جبهه باطل بود و همه می دانیم که این حق بود که ماندگار شد، بنابراین اگر این موضوع را اصل قرار دهیم، در می یابیم که هیچ رسانه و اقدامی نمی تواند نور حقیقت این مکتب را خاموش کند.

وی اظهار داشت: امروز رسانه های خارجی که بر مبنای مفاهیم اومانیستی و مادی گرایی رفتار می کنند، نمی توانند روح ایثار و فداکاری مکتب حسینی را تحمل کنند، از همین جهت سعی می کنند آن را به حاشیه برانند.

قنبری به ترفندهای رسانه های خارجی برای به حاشیه راندن حقیقت گفتمان عاشورا اشاره کرد و ابراز داشت: رسانه های خارجی به حذف مکتب عاشورا نمی پردازند، بلکه سعی می کنند مفاهیم و مبانی آن را مورد تحریف قرار دهند تا خود به خود به حاشیه رانده شود.

کارشناس مسائل رسانه کارویژه کرونا را ارتقای سطح خلاقیت افراد در بسیاری از موضوعات و جنبه های فضای مجازی دانست و خاطرنشان کرد: امروز شاهد هستیم که فضای مجازی رنگ و بوی محرم به خود گرفته است و این موضوع بسیار روزآمد و ارزشمندی است.

وی با بیان اینکه نور مکتب حسینی خاموش شدنی نیست و تلاش دشمن برای خاموش سازی آن «آب در هاون کوبیدن» است، مطرح کرد: امروز ابزارهای رسانه ای رسانه های بیگانه و استکباری که قصد دارند شعله عاشورا را خاموش کنند، عزاداری های ما را رصد کرده تا با بررسی مجالس عزاداری، محتواهایی بر ضد آن با هدف به حاشیه راندن این مجالس تولید کنند.

دشمن از اختصاصات شیعه علیه خود شیعه استفاده می کند

قنبری با اشاره به اینکه دشمن با استفاده از شگردهای ترکیبی رسانه ای نسبت به مجالس عزاداری در افکار عمومی ایجاد انزجار می کند، عنوان کرد: امروز دشمن با انعکاس تصاویر مشمئز کننده ای همچون قمه زنی که متأسفانه از عزاداری های خود شیعیان به دست می آورد به گفتمان عاشورا ضربه وارد می کند؛ به بیان دیگر خط تولید رسانه ای دشمن به سراغ خودمان می آید و از اختصاصات شیعه علیه خود شیعه استفاده می کند.

وی عملکرد فرقه هایی که با اقدامات افراطی خود به تحریف ها علیه محرم و گفتمان عاشورا دامن می زنند را مورد توجه قرار داد و تأکید کرد: دشمنان از اعمالی که برخی شیعیان که توجهی به فتوای رهبری و مراجع تقلید ندارند و دست به اعمال افراطی زده یا به مقدسات سایر مذاهب توهین می کنند، کلیپ هایی به دست می آورد و همان را دستمایه قرار می دهند تا فرقه ها و گروه هایی را منحرف ساخته و به جان شیعیان بیندازند.

تقطیع؛ تکنیک رسانه ای دشمن برای تحریف

قنبری بر ضرورت ارتقای سواد رسانه ای افراد جامعه تأکید و ابراز کرد: شیعیان در معرض تحریف های رسانه ای قرار دارند و باید در برابر آن هوشمندانه عمل کنند؛ یکی از تکنیک های دشمن برای تحریف، ترفند تقطیع است، از این رو شیعیان باید در مواجهه با تقطیع ها و تحریف ها در فضای مجازی آن را بایکوت کرده و به دیگران ارسال نکنند.

کارشناس مسائل رسانه ابراز داشت: مخاطبان در مواجهه با موضوعات مختلف باید همواره درباره چرایی، چگونگی، مکان، زمان و هدف محتواها را مورد بررسی قرار دهند و آدرس موضوعاتی که ذیل آن منبع ذکر شده است را مورد جست وجو در بستر اینترنت قرار دهند و یا اگر امکان جست و جو ندارند آن را از اهل دین سؤال کنند، زیرا بسیاری از روایاتی که در فضای مجازی با ذکر منبع و آدرس منتشر می شود جعلی است و مخاطبان باید آن را مورد راستی آزمایی قرار دهند.

قنبری ضمن ابراز خرسندی از اقدامات رسانه های داخلی در زمینه فرهنگ سازی در راستای گفتمان عاشورا در شرایط کرونایی، عنوان کرد: تنها بازتاب مراسم مذهبی کار رسانه ای نیست، بنابراین از قالب های دیگر نیز باید گفتمان عاشورا که در طول تاریخ جاری بوده و تا ظهور نیز ادامه دارد، استفاده داشته باشیم./841/پ200/ف

ارسال نظرات