۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۵
کد خبر: ۶۶۱۹۸۵
یوسفی مطرح کرد؛

تحریف گفتمان عاشورا؛ از حربه‌های مهم تشیع انگلیسی

تحریف گفتمان عاشورا؛ از حربه‌های مهم تشیع انگلیسی
کارشناس مسائل رسانه از کم توجهی آموزش و پرورش به مقوله سواد رسانه ای انتقاد کرد و گفت: سواد رسانه ای افراد را در برابر موج هجمه های رسانه های خارجی مصون می کند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، یوسفی کارشناس مسائل رسانه در ویژه برنامه رادیویی «از سکوت تا بایکوت» برخوردهای رسانه ای دشمنان با گفتمان عاشورا را مورد توجه قرار دارد و گفت: رسانه های معاند نگاه مقاومتی و تخریبی مستقیم و غیر مستقیم درباره عاشورا دارند؛ رسانه های خارجی گاهی به صورت مستقیم مبانی عاشورا را زیر سؤال می برند، اما گاهی آن را به صورت غیر مستقیم و نرم تخریب می کنند.

پ/تحریف و سوء برداشت از گفتمان عاشورا از حربه های مهم تشیع انگلیسی

وی با بیان اینکه امروز رسانه های خارجی و فرقه موسوم به شیعه انگلیسی گفتمان عاشورا را تحریف کرده و روند عزاداری ها را به سوی دیگری هدایت می کنند، ادامه داد: عاشورا با توجه به ابعاد بسیار وسیعی که دارد، یک رسانه کامل است، از این جهت دشمنان با رسانه های خود سعی دارند این گفتمان را کمرنگ سازی کنند.

یوسفی با اشاره به اینکه قدرت نرم عاشورا سبب شد تا پس از 1400 سال پیام امام حسین(ع) به ما برسد، ابراز کرد: اگر پیام عاشورا را رمزگشایی کرده و آن را در زندگی خود جاری کنیم، بدون شک تأثیراتش را مشاهده خواهیم کرد.

کارشناس مسائل رسانه سردار سلیمانی را شخصی در تراز مکتب عاشورا دانست و بیان کرد: در مواجهه با جنگ رسانه ای دشمن باید با تأسی به گفتمان عاشورا سعی کنیم موج هجمه های رسانه ای مقابله داشته باشیم؛ امروز بی بی سی فارسی، من و تو یا ایران اینترنشنال، واقعه کربلا را زیر سؤال می برند، زیرا این جریان در 4 دهه گذشته ضربه های بسیاری به آنها وارد کرده است.

کم توجهی آموزش و پرورش به مقوله سواد رسانه ای

وی از کم توجهی آموزش و پرورش به مقوله سواد رسانه ای انتقاد کرد و گفت: امروز نسل جدید ما باید سطح سواد رسانه ای بالایی داشته باشند، زیرا سواد رسانه ای افراد را در برابر موج هجمه های رسانه های خارجی مصون می کند.

کارشناس مسائل رسانه تأکید کرد: خارجی ها از 70 یا 80 سال گذشته در پی ارتقای سطح سواد رسانه ای برای شهروندان خود بوده اند، از همین جهت اکثر غربی ها در برابر محتواهای موجود در فضای مجازی و سایبری سمپاد دارند، این در حالی است که ما در فضای آموزشی خود این کار را نکرده ایم و نمی توان انتظار داشت نسل جوان و جدید ما شبهات و ترفندهای رسانه ای خارجی را به آسانی تشخیص دهند.

نمونه ای از استانداردهای دوگانه شیعه انگلیسی

وی با بیان اینکه جریان شیعه انگلیسی تحریف و سوء برداشت از گفتمان عاشورا را به صورت مستقیم و غیر مستقیم پیگیری می کند، عنوان کرد: مشاهده می کنیم که این جریان اجازه قمه زنی به طرفداران خود می دهند، اما نمی گذارد همایش شیرخوارگان حسینی برگزار کنند، زیرا می دانند همایش شیرخوارگان حسینی و ترویج مظلومیت اباعبدالله(ع) از طریق شهادت حضرت علی اصغر(ع) جریان ساز است، اما قمه زنی به وهن شیعه می انجامد.

یوسفی با اشاره به اینکه رسانه باید با پیگیری و تولید محتوا در زمینه پاسخگویی به شبهات مستقیم و انحرافات فعالانه عمل داشته باشند، تأکید کرد: امروز باید مراقب جریان روشنفکری عزاداری امام حسین(ع) باشیم، زیرا این جریان نفوذی و تفرقه انگیز سعی می کند افراد نسبت به مبانی اصیل اسلام و تکالیف بندگی بی توجه کند؛ اگر رسانه در حوزه های مختلف روشنگری کند ترفندهای دشمن را خنثی خواهد کرد، اما اگر بی توجه باشد بدون شک در آینده به مشکلات بسیاری برخواهیم خورد.

کارشناس مسائل رسانه با ابراز خرسندی از شیوه های نوین عزاداری از سوی مداحان و سخنرانان اظهار داشت: رسانه عزاداری اباعبدالله(ع) از قالب سنتی ارتقا یافته و خلأهای ارتباط چهره به چهره مداحان و سخنرانان با مردم را جبران کرده است؛ ما در طول تاریخ عزاداری هایی به صورت محله به محله، کوچه به کوچه، خانه به خانه و چهره به چهره به شکل امروزی نداشته ایم و این موضوع در سال آینده عزاداری دهه محرم متفاوتی را رقم خواهد زد.

رسانه ها آرشیو محور عمل نکنند

وی اضافه کرد: رسانه های ما نباید آرشیو محور باشند، بلکه باید ابتکارات مداحی و مجالس عزاداری را به صورت روزآمد و سریع به مخاطبان برسانند، زیرا رسانه های متخاصم مخاطبان را به سرعت به سوی خود جذب می کنند و ما باید زودتر وارد عرصه شویم.

یوسفی با بیان اینکه ما در یک جنگ فرهنگی و نرم چند وجهی قرار داریم، یادآور شد: اگر در این جنگ از فرمول های به‌روز و چابک استفاده نکنیم توانایی مقابله با رسانه های مقابل را نخواهیم داشت.

پ/تحریف و سوء برداشت از گفتمان عاشورا از حربه های مهم تشیع انگلیسی

دشمنان می خواهند روح گفتمان عاشورا را از بین ببرند

همچنین سید امیرحسین حسینی کارشناس مسائل رسانه، کارشناس دیگر ویژه برنامه «از سکوت تا بایکوت» بود و با اشاره به اینکه ماهیت حماسه عاشورا پیام رسانی بوده است، عنوان کرد: دشمنان از همان ابتدای رقم خوردن قیام عاشورا، کار رسانه ای خود را بر ضد گفتمان این واقعه آغاز کرده و می خواستند آن را بایکوت کنند.

وی زدودن جهل را از اهداف انبیای الهی دانست و عنوان کرد: امروز به خاطر پایین بودن سطح سواد رسانه ای نوعی جهل در جامعه ایجاد شده است که افراد شایعات را به زودی باور می کنند.

حسینی با اشاره به اینکه دشمنان می خواهند روح گفتمان عاشورا را از بین ببرند، ابراز کرد: فوکویاما از اندیشمندان آمریکایی در نوشته های خود آورده بود «ما باید نظریه ای داشته باشیم که طبق آن تبلیغات گسترده بر ضد ایران انجام دهیم و از شیعه یک جریان جاهلی خرافاتی بسازیم».

کارشناس مسائل رسانه تأکید کرد: رسانه های خارجی برای تحریف گفتمان عاشورا، خبر حاشیه ای درست می کنند تا اصل ماجرا دیده نشود، از همین جهت پیوند ایران با گفتمان عاشورا را زیر سؤال برده و در راستای اهدافی که دارند از این گفتمان مقدس، تقدس زدایی می کنند.

وی با بیان اینکه دشمنان با شبهه افکنی یا از طریق سریال هایی که می سازند، نهضت حسینی را زیر سؤال می برند و مفاهیم عاشورا را مهندسی معکوس می کنند، گفت: امروز رسانه های خارجی با مستمسک قرار دادن کرونا و آمارهای غلطی که در این زمینه می دهند سعی می کنند به اهداف خود برسند.

حسینی با اشاره به اینکه باید پیام عاشورا را از طریق رسانه ها به همگان برسانیم، بیان کرد: امروز با کارهای رسانه ای که در زمینه عزاداری ماه محرم در شرایط کرونایی انجام شد، تهدیدها به به فرصت تبدیل شده است.

وی به دوگانه سازی های دشمن در زمینه به حاشیه راندن اقدامات هیأت های مذهبی در زمینه عزاداری اباعبدالله(ع) اشاره کرد و ابراز داشت: امروز هیأتی ها به این مهم دست یافته اند که در زمینه اقدامات‌شان باید کار رسانه ای انجام دهند تا از این طریق به شبهات دشمن پاسخ داده شود.

کارشناس مسائل رسانه با ابراز خرسندی از ارتباط چهره به چهره مداحان و سخنرانان در عزاداری های ماه محرم، خاطرنشان کرد: امروز با این کار، حتی افرادی که خوی مذهبی هم ندارند مخاطب دستگاه اباعبدالله قرار گرفته اند./841/پ200/ف

ارسال نظرات