۰۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۷
کد خبر: ۶۶۲۰۴۲
حجت الاسلام مهدوی ارفع مطرح کرد؛

عدالت، میوه‌ای تلخ با سرانجامی شیرین

عدالت، میوه‌ای تلخ با سرانجامی شیرین
اصفهان - استاد حوزه و دانشگاه گفت: امام علی(ع) در اجرای عدالت با عقول مردمی که تاراج بیت المال بین آنها تبدیل به فرهنگ شده بود مواجه بودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع، جمعه شب در هیأت عاشوراییان اصفهان، با بیان اینکه امام علی(ع) فرمودند بیت المال را حتی اگر کابین زنان شما شده باشد از شما بازپس می‌گیرم، گفت: ایشان از همان ابتدای حکومت خود اعلام کردند به دنبال مبارزه با ویژه خواری و دست بردن افراد به ویژه دانه درشت ها در بیت المال هستند.

خلیفه سوم با بخشش بیت المال، زبیر را از مسیر خود منحرف کرد

وی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از نخستین کسانی که امام علی(ع) به سراغ او رفت زبیر بود، با وجود اینکه زبیر کسی است که در ماجرای تعیین خلیفه همیشه به امام علی(ع) رأی داده است، اما همین زبیر در زمان خلیفه سوم به اندازه هیچکس از بیت المال منفعت دریافت نکرد و از همین طریق زبیر را خریدند و از مسیر انقلابی خود خارج کردند.

حجت الاسلام مهدوی ارفع با بیان اینکه زبیر کسی بود که کاملا مخالف خلیفه سوم بود و محکم به امام علی(ع) پیوسته بود، تصریح کرد: در حالی که خلیفه سوم به نزدیکان خود از بیت المال چند صد هزار درهم می دهد به زبیر نزدیک به 60 میلیون درهم از بیت المال پرداخت می‌کند، حتی خود خلیفه سوم هم 30 میلیون درهم برای خود برداشته است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه حکومت ظلم و ستم از افراد حزب اللهی احساس خطر می کند، افزود: یک پروژه‌ای در دوران خلیفه سوم طراحی می‌شود که باید زبیر را خرید، بازی‌هایی نظیر این پول‌ها برای خدمات شما به اسلام و مسلمین است و حق شما است، کم کم زبیر را عادت دادند به اینکه باید حق خود را از اسلام برداشت کند و باید میان او که در کنار پیامبر اکرم(ص) جنگیده و دیگران تفاوت باشد.

طلحه و زبیر طاقت عدالت امام علی(ع) را نداشتند

وی ویژه خواری را عادت افرادی نظیر طلحه و زبیر دانست و اظهار کرد: در زمان حکومت امام علی(ع) وقتی نوبت به تقسیم بیت المال رسید به هرکس سه درهم می‌دادند، طلحه و زبیر از این موضوع ناراحت شدند و به خدمت امام علی(ع) رفتند و اعتراض کردند که چرا ما هم مانند دیگران سه درهم از بیت المال دریافت کرده‌ایم و همین موضوع باعث شد زبیر جنگ جمل را به راه اندازد.

حجت الاسلام مهدوی ارفع با اشاره به عادت نداشتن برخی مسؤولان به ساده زیستی، خاطرنشان کرد: وقتی در دومین روز حکومت امام علی(ع) می‌فرمایند بیت المال تاراج شده را از زبیر باز پس خواهم گرفت که زمانی حزب اللهی بوده است، ناظران جامعه اما اینطور می گویند که علی(ع) با اصحاب پیامبر اکرم(ص) و افرادی نظیر زبیر در حال جنگ است و یکی یکی انقلابیون را تار و مار می‌کند.

استاد حوزه و دانشگاه، با بیان اینکه در دوران خلفا برداشت غیراصولی از بیت المال و سهم ویژه داشتن از بیت المال تا جایی فرهنگ شده بوده است که حتی برادر امام علی(ع) چنین تصوری دارد، تصریح کرد: در چنین شرایطی امام علی(ع) باید با عقول و فهم مردم که چنین تصوراتی در آن نقش بسته است نیز مبارزه کند.

وی ادامه داد: عقیل دو خدمت بزرگ و منحصر به فرد به اسلام کرده است، وی نسب شناس بزرگی بوده و پس از شهادت حضرت زهرا(س) عقیل بوده است که حضرت ام البنین را برای همسری امام علی(ع) پیدا می کند، خدمت دیگر او نیز تربیت شخصیتی مثل مسلم قاصد امام حسین(ع) است. عقیل فقیر، عیال‌وار و پیر هم بوده است، عقیل به خدمت امام علی(ع) می‌رود و سهم بیشتری از گندم بیت المال را از ایشان طلب می کند.

عدالت میوه‌ای تلخ با نتیجه ای شیرین

حجت الاسلام مهدوی ارفع اظهار کرد: عقیل نه مجوز 250 صرافی می‌خواست، نه سه میلیون و سیصدهزار یورو وام بدون وثیقه می‌خواست، تنها مقداری گندم بیشتر می‌خواست، اما حضرت زیربار نمی‌روند، برای پاسخ به او آهن داغ را به نزدیک صورت عقیل که نابینا بوده می‌آورند و می‌گویند تو طاقت آتش دنیا را نداری ولی می خواهی مرا گرفتار آتش جهنم کنی.

استاد حوزه و دانشگاه عدالت را تلخ‌ترین میوه‌ای که نتیجه آن بسیار شیرین است توصیف کرد و گفت: افراد می گفتند کاش با علی(ع) بیعت نکرده بودیم، معتقد بودند امام باید بجای عدالت و بیت المال از معنویات شروع می‌کرد و تمام وقت مردم را مشغول به عبادات کند و رویکرد عرفانی در جامعه پیاده کند، این روش بسیار ساده‌تر بود، این رویکرد امام علی(ع) نشان می‌دهد برای اصلاح جامعه تنها از طریق عدالت ممکن است.

وی با بیان اینکه معاویه مردم را متشرع احمق تربیت کرد، افزود: معاویه می‌گفت من به نماز و روزه شما کاری نخواهم داشت شما هم به حکومت من کاری نداشته باشید، هرطور که معاویه می‌خواست مردم رفتار می‌کردند، امام علی(ع) از عدالت شروع کرد که از برادرش تا دشمنان آن را تلخ می‌دانستند و هربار که امام برمبنای عدالت عمل می‌کردند دشمنان جدیدی برایشان پیدا می‌شد./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات