۰۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۱
کد خبر: ۶۶۲۰۹۸
آیت الله جاودان:

راه رسیدن به خشوع و خضوع در نماز، درک حضور و عظمت پروردگار است

راه رسیدن به خشوع و خضوع در نماز، درک حضور و عظمت پروردگار است
تهران - استاد حوزه علمیه راه رسیدن به خشوع و خضوع در نماز را درک حضور و عظمت پروردگار دانست و گفت: نماز انسان را از آتش دوزخ نجات می دهد.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله علی جاودان استاد حوزه علمیه، هم‌زمان با شب عاشورای حسینی در حسینیه مرحوم مرتضی زاهد به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: اگر نماز انسان صحیح و کامل باشد نخستین اثر آن در وجودش اجتناب از گناه خواهد بود.

وی افزود: اگر کسی نمازش تمام باشد همان نماز اجازه نمی‌دهد نمازگزار مرتکب گناه شود زیرا این نماز در وجود آدمی قدرتی ایجاد می‌کند که فرد می‌تواند به‌راحتی خود را از گناه و آلودگی دور سازد.

آیت‌الله جاودان بیان داشت: اگر انسان با زحمت و سختی خود را از گناه دور کند چنین فردی می‌تواند نماز حداقلی را بخواند؛ بنابراین هرروزی که گناه نکند همان ایام نمازش بهتر خواهد شد. هر مقامی از مقامات معنوی به انسان عنایت شود به‌واسطه نماز است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: اگر تقوای آدمی به درجه اعلا برسد به‌سرعت روی نمازش تأثیر می‌گذارد، برای مثال اگر انسان یک روز کامل گناه نکند این حالت در نمازش مشخص می‌شود.

وی خشوع در نماز را یکی دیگر از حالات بیان و عنوان کرد: انسان متقی حالت خشوع را در نماز احساس می‌کند و این خشوع نتیجه درک حضور و عظمت خداوند متعال است؛ انسان با انجام گناه هرگز نمی‌تواند این حس را درک کند.

آیت‌الله جاودان ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) هرگز با اهل خانه بد سخن نمی‌گفتند و همچنین آیت‌الله حق‌شناس(ره) هرگز سرخود را بی‌دلیل بالا نمی‌آوردند؛ انسان با مراقبت نفس می‌تواند نمازی بخواند که خشوع را در آن حس کند.

استاد حوزه علمیه گفت: اگر انسان تنها دو رکعت نماز با حضور قلب بخواند هیچ گناهی از او باقی نمی‌ماند و بخشیده می‌شود، مؤمن کسی است که نمازش خاضعانه اقامه ‌شود و به‌شدت از لغو اجتناب می‌کند. نماز با خشوع انسان را می‌سازد و رذایل اخلاقی را از او دور می‌کند.

وی افزود: کسی می‌تواند از ریا و بخل دور باشد که نمازش درست باشد، آدمی اگر همه اعمالش صواب باشد از همان ابتدای مرگ وارد بهشت می‌شود، رذایل اخلاقی و اعمال ناپسند چون آتشی در قیامت از وجود فرد گناهکار شعله می‌کشد./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات