۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۰
کد خبر: ۶۶۲۲۹۹
سخنران حرم مطهر رضوی مطرح کرد؛

زیارت عاشورا منشور زندگی شیعه

زیارت عاشورا منشور زندگی شیعه
خراسان رضوی - حجت الاسلام سرلک زیارت عاشورا را منشور زندگی شیعه دانست و گفت: ثبات قدم، سرسپردگی به ولایت، همراهی با اولیای خدا و آینده نگری از درس های زیارت عاشورا است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علی سرلک، سخنران حرم مطهر رضوی، شامگاه سه شنبه در جمع عزاداران حسینی در بارگاه مطهر ثامن الحجج(ع) با بیان این که زیارت عاشورا منشور زندگی شیعه است، گفت: هفت فراز در زیارت عاشورا داریم که باید مبنای رفتار شیعه باشد و براساس این بینش ها زندگی فردی و اجتماعی خود را تنظیم کند.

وی ابراز کرد: براساس زیارت عاشورا یا ما در جبهه حق یا در نقطه مقابل هستیم، ثبات قدم نکته دوم در زیارت عاشورا است و کسانی که راه حق را انتخاب می کنند باید اصل ثبات قدم را رعایت کنند.

حجت الاسلام سرلک تحلیل وقایع و عوامل موثر در وقایع را از دیگر درس های زیارت عاشورا بیان و ابراز کرد: ما باید با تحلیل وقایع عاشورا ذهن و دل را آماده کنیم و بدانیم که تنها دربرابر کسانی که حضرت را به شهادت رساندند، نباید موضع بگیریم بلکه علیه کسانی که ریشه ظلم را برپا کردند و دستور کشتن حضرت را دادند نیز باید موضع گیری کنیم.

کارشناس دینی افزود: توجه به جزئیات کربلا از دیگر مواردی است که در زیارت عاشورا به ما تأکید می شود از جمله در زیارت عاشورا می خوانیم: «لَعَنَ الله اُمّةً اسْرَجَتْ وَ اَلْجَمَتْ وَتَنَقَّبَتْ لِقِتالِکَ»، کسانی که اسب را زین و لگام کرده تا به نبرد سیدالشهدا(ع) بروند را نیز لعن می کنیم، شیعه باید به جزئیات توجه کند.

وی سرسپردگی به ولایت را از دیگر درس های زیارت عاشورا بیان و ابراز کرد: در زیارت عاشورا یاد می گیریم که هر چه در انجام بندگی خدا انجام می دهیم،  مادامی که محور تقرب ولی خدا نباشد، بی ثمر است همچنین ولی خدا محور تقرب به خدا است.

حجت الاسلام سرلک افزود: خدا به فرشتگان دستور می دهد که به آدم سجده کنند چون پیغمبر و ولی خدا محور است، شیطان 6 هزار سال عبادت کرد اما وقتی در برابر ولی خدا تسلیم نشد خدا او را از بهشت بیرون کرد همچنین لشکر عمر سعد هم نماز می خواند اما چون از ولی خدا اطاعت نکرد مورد لعن خدا قرار می گیرد.

وی همراهی با اولیا خدا را از دیگر درس های زیارت عاشورا عنوان کرد و گفت: در زیارت عاشورا می خوانیم: «وَ أَتَقَرَّبُ إِلَی اللَّهِ ثُمَّ إِلَیْکُمْ بِمُوَالَاتِکُمْ وَ مُوَالَاةِ وَلِیِّکُمْ وَ بِالْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِکُمْ» همچنین خداوند در قرآن می فرماید:«مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ»

استاد حوزه علمیه آینده نگری را از دیگر نکته ها در زیارت عاشورا بیان و ابراز کرد: کسی که زیارت عاشورا بخواند خود را برای آینده و ظهور ولی عصر آماده می کند چنانچه که شهدا و شهید حاج قاسم سلیمانی چنین بودند، سراسر زندگی حاج قاسم بر مبنای زیارت عاشورا بود./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات