۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۶۶۲۳۹۱
رییس مؤسسه روایت سیره شهدا مطرح کرد؛

صحیفه سجادیه امانت امام سجاد برای آیندگان

صحیفه سجادیه امانت امام سجاد برای آیندگان
اصفهان - حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری با اشاره به معارف گسترده صحیفه سجادیه، گفت: در مشکلات و امتحانات زندگی اگر به خدا پناه ببریم همیشه پیروز خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی ماندگاری، رییس مؤسسه روایت سیره شهدا، شب گذشته در محفل عزاداری مکتب الصادق(ع) اصفهان، با بیان اینکه اولیاء الهی تکالیف سخت، پرمشقت، پررنج و ملالت آور خود را شیرین و آسان انجام دادند، گفت: هرچه تکالیف سخت‌تر شد اولیاء الهی مقاوم‌تر و سخت‌تر شدند در حالی که ما برای انجام تکالیف ساده خود بسیار با سختی مواجه هستیم.

وی در ادامه افزود: جهاد فی سبیل الله و جان دادن در راه خدا یکی از سخت‌ترین تکالیف است که برای اولیاء خدا بسیار ساده بوده و می‌شود شیرین‌تر از عسل، امام سجاد(ع) در سخت ترین شرایط بودند، از همه نظر ممنوع شده بودند و کسی نمی توانست با ایشان به راحتی ارتباط بگیرد اما ایشان در این شرایط سخت تکالیف سختی انجام دادند.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری تربیت انسان را یکی از تکالیف سخت امام سجاد(ع) برشمرد و اظهار کرد: ایشان غلامان و برده‌هایی که از کشورهای دیگر هم بودند و پایین‌تر قشر جامعه محسوب می‌شدند را تربیت کرده و از میان آنها افراد مستجاب الدعوه به دست آمد و آنها را به شهرهای مختلف به عنوان مبلغ دین و مبلغ مکتب تشیع اعزام کردند.

صحیفه سجادیه امانتی از سوی امام سجاد(ع) برای آیندگان

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا با اشاره به دعاهای امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه، خاطرنشان کرد: ایشان از این طریق سخنرانی بدون مخاطب انجام می‌دادند، ایشان آنچه در این دعاها مطرح کردند را به عنوان امانتی برای مخاطبشان در آینده به یادگار گذاشتند و امروز صحیفه سجادیه مخاطب خود را فی الجمله پیدا کرده است.

وی در ادامه افزود: امام سجاد(ع) تمام معارفی که برای زندگی لازم داشته‌ایم را در قالب دعا در صحیفه سجادیه فرموده‌اند، دعا برای تمام حالات و احوال انسان در طول زندگی در صحیفه سجادیه وجود دارد، همینطور دعای عرفه ایشان در صحیفه سجادیه بسیار دعای مهمی است  که کمتر به آن توجه شده و البته مربوط به زمان خاصی هم نیست.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری با بیان اینکه معارف دین را که امام باقر(ع) و امام صادق(ع) در قالب احادیث به ما آموزش دادند، امام سجاد(ع) این معارف را در قالب دعا به آموختند، اظهار کرد: ایشان این شگرد را هم به ما یاد دادند، والدین می توانند بسیاری از حرف‌های خود را به فرزندانشان در قالب دعا مطرح کنند، خیلی از حرف‌های خود را می‌توانیم به عزیزان و دوستان خود در قالب دعا بزنیم و شاید مؤثرتر هم باشد.

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا ادامه داد: امام سجاد(ع) با توجه به اینکه شرایط برای تذکر لسانی در جامعه فراهم نبود، با نامه به امر به معروف و نهی از منکر می‌پرداختند، می‌توان این کار ایشان را امر به معروف و نهی از منکر مکتوب نامید، همین موضوع می‌تواند الگویی برای عصر و دوران ما باشد.

وی با تأکید بر اینکه اگر به تکالیف خود با قوت عمل کنیم تهدیدها تبدیل به فرصت خواهد شد، تصریح کرد: فرمولی که دین و قرآن و عترت و مکتب عاشورا برای حل مشکلات به ما می‌دهد تا بتوانیم تکالیف سخت و دشوار را آسان کنیم، باید نخست مانند امام حسین(ع) که به کربلا رسیدند و به خدا پناه بردند، ما هم در هنگام برخورد با تکالیف باید استعاذه کرده و به خداوند متعال پناه ببریم.

خرید خانه برای بعضی اقشار تبدیل به افسانه شده است

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری تکالیف سخت را مانند معامله بسیار گران توصیف کرد و گفت: امروز خرید خانه برای برخی اقشار مانند افسانه است و ازدواج نیز برای جوانان بسیار دشوار شده و حتی فرزندآوری هم با هزینه‌های بسیار همراه است، اما این دشواری هزینه برای کسانی است که پول ندارد در حالی که افرادی که درآمد میلیاردی دارند مشکلی در این خصوص احساس نمی‌کنند.

وی در ادامه افزود: وقتی ما در مواجهه با مشکلات به خداوند پناه می‌بریم به کسی پناه برده‌ایم که خزائن آسمان و زمین برای او است، کافی است ما بندگی کنیم تا ببینیم خداوند برای ما همه چیز را فراهم خواهد کرد، تکلیف مداری یک قرارداد دو طرفه میان ما و خداوند است، اگر ما با خدا به علاوه خداوند بشویم و در مواجهه با امتحانات و تکلیف‌های سخت که تمام زندگی ما همین امتحانات و تکالیف است با خدا باشیم خداوند ما را یاری خواهد کرد تا از این تکالیف و دشواری‌ها عبور کنیم.

اگر به خدا پناه ببریم همیشه پیروز خواهیم بود

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا با اشاره به پیروزی امام حسین(ع) در کربلا اظهار کرد: ایشان با تعداد محدودی یار باوفایی که داشتند بدون استفاده از معجزات و خارج از روال غیرعادی در مقابل 30 هزار نفر ایستادند و در طول تاریخ هم حرم ایشان از گزند دشمنان در امان نبود ولی در نهایت ایشان همیشه پیروز میدان بوده‌اند، چرا که ایشان به خداوند پناه بردند و به تکلیف خود عمل کردند، زمانی که به خداوند پناه ببریم در نهایت نتیجه به نفع ما خواهد بود حتی اگر در ظاهر دنیا به نتیجه نرسیم اما حقیقت این است که باطن آن ماجرا و سرانجام به سود ما خواهد بود.

وی امتحان را همراه با قبولی و مردودی دانست و تصریح کرد: دنیا خوابگاه و تفریح‌گاه و رستوران نیست و ما به این دنیا برای لذت بردن نیامده‌ایم، این دنیا محل سختی و امتحان است، این دنیا مزرعه ای است که محصول آن را باید در آخرت درو کنیم، برای همین دنیا همیشه همراه با سختی و مشکلات و امتحانات است.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری با بیان اینکه دنیا مانند مدرسه برای ما است، خاطرنشان کرد: هدف در مدرسه درس خواندن است، در دنیا نیز روال به همین صورت است، در کنار خواب و خوراک و تفریح که نیاز انسان است باید همه چیز براساس درسی باشد که از این زندگی می‌گیریم، اگر این موضوع را به درستی درک کردیم تکالیف دنیا برای ما آسان خواهد شد./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات