۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۶۶۲۶۴۵
رییس شورای تبلیغات اسلامی خراسان شمالی:

قیام ۱۷ شهریور سبب تسریع پیروزی انقلاب اسلامی شد

قیام ۱۷ شهریور سبب تسریع پیروزی انقلاب اسلامی شد
خراسان شمالی – حجت‌الاسلام سالاری گفت: قیام هفدهم شهریور ۵۷ و شهادت جمعی از مردم تهران در میدان ژاله (شهدا)، سبب تسریع پیروزی انقلاب اسلامی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام محمدعلی سالاری، رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان شمالی، امروز در نشست برنامه‌ریزی گرامیداشت قیام 17 شهریور، با اشاره به نقش این قیام در انقلاب اسلامی، اظهار کرد: شهادت مردم تهران در 17 شهریور، در میدان ژاله (شهدا) یکی از نقاط عطف تاریخ انقلاب اسلامی ایران به شمار می‌آید.

وی افزود: شهریور 57 مصادف با ماه رمضان بود، همین امر سبب شده بود که مجامع و تشکل‌های مردمی در مساجد، سازمان‌دهی گسترده‌ای پیدا کند که با هدف حذف رژیم پهلوی و استقرار حکومت اسلامی فعال بودند.

حجت‌الاسلام سالاری اضافه کرد: اولین جرقه این اقدامات در 13 شهریور که مصادف با عید فطر بود توسط ملت غیور ایران زده شد.

وی ادامه داد: تظاهرات 13 شهریور درواقع مبدأ پیروزی انقلاب به شمار می‌آید که در پی آن قیام 16 و 17 شهریور شکل گرفت.

حجت‌الاسلام سالاری تصریح کرد: درواقع تظاهرات وسیع عید فطر، تیر خلاصی بر پیکره رژیم پهلوی وارد کرد و قدرت اسلام و روحانیت و مردم ایران بیش از پیش نمایان شد.

وی افزود: اگرچه رسانه‌های داخلی آن زمان به این موضوع به‌صورت خلاصه و تقطیع شده پرداختند؛ اما بازتاب جهانی آن گسترده بود و در داخل کشور نیز مردم از طریق ارتباطات مردمی ابعاد فاجعه را برای همگان روشن کردند.

حجت‌الاسلام سالاری گفت: به دنبال این حادثه، موج اعتراضات و موضع‌گیری‌ها نسبت به این عمل ددمنشانه رژیم پهلوی در داخل و خارج ایران به پا خاست.

وی تصریح کرد: این حادثه سبب شد که احزاب و گروه‌های داخلی و خارجی در یک فضای نسبتاً باز سیاسی، به فعالیت‌های خود ادامه دهند و با انتشار اعلامیه‌ها و تبلیغات، کشتار مردم را مورد نکوهش قرار دهند و رژیم پهلوی را به انحای گوناگون محکوم سازند.

حجت‌الاسلام سالاری افزود: انعکاس عمق فاجعه هفده شهریور به خارج از مرزهای ایران، جذب نیروهای انقلابی و متدینی را در برداشت که دژ مخالفان رژیم را مستحکم‌تر می‌کرد و همین هواداران انقلابی خارج از ایران، به پرتوافکنی انقلاب ایران در سایر کشورها می‌پرداختند.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان شمالی تصریح کرد: بر این اساس باید گفت قیام هفدهم شهریور 57 و شهادت جمعی از مردم تهران در میدان ژاله (شهدا)، سبب تسریع پیروزی انقلاب اسلامی شد./9314//210/خ

هادی رحیمی
ارسال نظرات