۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۶۶۲۸۳۵
نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین تشریح کرد؛

امتیازات نظام آموزشی حوزه علمیه

امتیازات نظام آموزشی حوزه علمیه
حجت الاسلام والمسلمین بنیادی با اشاره به مزایای نظام آموزشی حوزه علمیه، این نظام را دارای اصالت و سابقه طولانی از زمان ائمه معصوم(ع) تا امروز دانست.

حجت الاسلام والمسلمین حسین بنیادی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به مزایای نظام آموزشی حوزه علمیه، گفت: حوزه علمیه شیعی دارای امتیازاتی است که شاید در جاهای دیگر نتوان آنها را پیدا کرد.

نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: اصالت آموزشی در حوزه علمیه از امتیازات است که به دوران معصومین(ع) بازگشت دارد، دروانی که جهد و اجتهاد به صورت متقن روش گذاری شده و تا امروز نیز ادامه پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: نقش عالمان و برجستگان حوزوی در توسعه مباحث علمی بسیار پر رنگ است از این روز نظام آموزشی حوزه علمیه از اتقان لازم و اصالت بالایی برخوردار است.

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی با بیان این که توأم بودن برخی از مسائل با یکدیگر از امتیازات نظام آموزشی حوزه علمیه به شمار می رود، اظهار کرد: توأم بدون آموزش و پژوهش، آموزش با اخلاق، توأم بودن آموزش و مسائل اجتماعی، توأم بودن آموزش و نگرش به موضوعات نو در جامعه، از امتیازات نظام آموزشی حوزه علمیه است.

وی خاطرنشان کرد: ارتباط میان اساتید و طلاب و فضلا از امتیازات نظام آموزشی حوزه به شمار می رود که از جایگاه خاصی نیز برخوردار است و در حقیقت روش آموزشی حوزه های علمیه بر اساس ارتباط صمیمی میان استاد و طلبه ایجاد می شود که این ارتباط، اشراف بر امور آموزشی، امور اخلاقی و امور معیشیتی را شامل می شود.

استاد حوزه علمیه قم افزود: ارتباط استاد با شاگرد رویه بسیار حسنه ای است که در دوران های زیادی اجرا شده و خوشبختانه جواب نیز داده است؛ در حوزه علمیه ملاک اصلی تربیت است و زمانی که ملاک ما تربیت شد، آموزش به نحو احسن و پرورش به صورت متعالی صورت می گیرد از این رو ارتباط میان اساتید و طلاب در پیشرفت علمی، اخلاقی و تعالی جوانان حوزه های علمیه بسیار مؤثر است.

وی مباحثه علمی را از مزایای نظام آموزشی حوزه بر شمرد و اظهار کرد: این که گفته می شود مباحثه از امتیازات علمی حوزه است به دلیل این است که درس همراه با مباحثه از رونق بالایی برخوردار خواهد بود و موجب ورزیدگی اذهان طلاب و اشراف به نظرات عالمان در علوم مختلف می شود.

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی با تصریح بر این که مباحثه از ابتکارات نظام آموزشی حوزه به شمار می رود، ادامه داد: متأسفانه مدتی است مباحثه در حوزه دچار اختلال شده که برخی از دلایل کمرنگ شدن آن به موضوعات و برنامه های آموزشی، برخی به مباحث معیشتی، برخی به فعالیت های جانبی طلاب و فضلا و برخی به انگیزه های آنها بازگشت دارند.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر منظومه ای از عناصر موجب کمرنگ شدن امر مباحثه در حوزه علمیه می شود؛ البته در بسیاری از مدارس و مراکز امر مباحثه با اهتمام جدی برگزار می شود اما گاهی در دروس آزاد حوزه های علمیه مسأله کمرنگ شدن امر مباحثه را مشاهده می کنیم.

نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه با ارائه پیشنهاداتی برای پررنگ شدن مباحثه در حوزه علمیه تبیین کرد: در راستای ارتباط صمیمی و پیشرفت علمی میان اساتید و طلاب، جریان مباحثه می تواند مورد نظر قرار گیرد و بیان مزایای مباحثه و حتی نظارت بر مباحثه طلاب در پیش گرفته شود.

وی اضافه کرد: به عبارت دیگر ارتباط اساتید با طلاب هم در بعد آموزشی و هم در رفتار آموزشی طلاب نقشی بی بدیل دارد که مباحثه به رفتار آموزشی بازگشت دارد./1324/ت302/ب1

ارسال نظرات