۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۶۶۲۹۹۷
عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین مطرح کرد؛

نظام روشمند حوزه علمیه برای رسیدن به اجتهاد

نظام روشمند حوزه علمیه برای رسیدن به اجتهاد
حجت الاسلام میرکتولی تعلیم و تعلم را در حوزه های علمیه دارای عمق علمی دانست و گفت: در حوزه علمیه علوم معقول و منقول دارای نظام روشمند برای رسیدن به مرحله اجتهاد هستند.

حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی میرکتولی عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نظام آموزشی حوزه علمیه را استاد محور و بر اساس تولید استاد دانست و گفت: در سایر نظام های آموزشی دانش پژوهان درس را فرا می گیرند و امتحان می دهند پس از آن می روند.

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: در این نظام ها در واقع فرد نیمی از علم را فرا می گیرید و هدف او اخذ مدرک و اشتغال است؛ این دانش پژوهان بعدها برای تدریس باید دوره مهارت افزایی ببیند.

وی با بیان این که حوزه های علمیه همیشه به سمت عمق علمی حرکت کرده نه آموزش سطحی و پوستی، گفت: در حوزه علمیه برای هر رشته ای سه مرحله مقدمات، متوسطه و اجتهاد تعریف شده است؛ در مقدمات با اصطلاحات آن علم آشنا می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی ادامه داد: در دوره میانی اقوال در آن علم را فرا می گیرند و در دوره آخر به اجتهاد می رسند و تمامی علوم معقول و منقول از این نظام روشمند برخوردار هستند.

استاد حوزه و دانشگاه به نقد نظام آموزشی آکادمیک پرداخت و اظهار داشت: در آموزش آکادمیک فرد بدون هیچ اطلاعاتی و پیشینه ای در یک رشته حاضر می شود همچنین معلوم نیست تمام آنچه فرا می گیرد به کار او آید و یا باید به اجبار واحد درسی را انتخاب کند؛ این سردرگمی ها در نظام آموزشی آکادمیک دیده می شود.

وی افزود: این در حالی است که هر فردی که به حوزه های علمیه وارد می شود همچون مبتدی برای او برنامه ریزی می شود و همان روش های متعارف در تحصیل حوزه علمیه را باید سپری کند.

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی در ادامه به شرایط امروز حوزه های علمیه اشاره کرد و افزود: جهان را باید به شرایط پیش از کرونا و پس از کرونا تقسیم کرد؛ حوزه علمیه تا پیش از کرونا فضای مجازی را به حساب نمی آورد اما امروزه به درون فضای مجازی پرتاب شده ایم.

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این که امروز نمی توانیم بگوییم ما کاری به بیرون نداریم و کار خودمان را می کنیم، گفت: حوزه علیمه درقبال مردم مسؤول است و امروز با گسترش فضای مجازی مردم گرفتار شبهات هستند.

وی با اشاره به این که نظام آموزشی حوزه های علمیه را می توان به دو بخش تقسیم کرد، افزود: مرحله نخست از زمان شیخ طوسی تا انقلاب اسلامی و مرحله دوم دوران انقلاب اسلامی است که این چهل سال باشد؛ آنگاه باید مسؤولان حوزه های علمیه این دوران چهل ساله را بررسی کنند و ببینند آیا ادامه با همین روند مناسب است یا خیر؟/1370/ت302/ب1

ارسال نظرات