۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۶۶۳۰۴۱
حجت الاسلام دهقان:

بررسی زبان بدون بررسی فرهنگ ثمره ندارد

بررسی زبان بدون بررسی فرهنگ ثمره ندارد
حجت الاسلام مجید دهقان نویسنده کتاب جنسیت و زبان قرآن گفت: در بررسی زبان هر نوشته ای باید به لایه های فرهنگی و اجتماعی زمان نوشتار توجه کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مجید دهقان پژوهشگر کتاب امروز در مراسم نقد کتاب جنسیت و زبان قرآن، در پژوهشکده زن و خانواده ضمن تشکر از حضور اساتید و طلاب در این مراسم، عنوان کرد: این کتاب در سال 94 به چاپ رسیده و تا کنون دو جلسه نقد برای آن شکل گرفته است و این سومین جلسه نقد این کتاب است.

حجت الاسلام دهقان اظهار داشت: من در این پژوهش کوشش کردم که با توجه به نوع نگاه های مختلف در این حوزه، این پژوهش را دارای یک چشم انداز مشخص کنم.

این پژوهشگر همچنین ابراز کرد: کار دیگر من در این پژوهش روشمند بودن آن است. بنده برای این کتاب دو روش را در پیش گرفتم و بر اساس آن فصول کتاب را تهیه کردم و مباحثی که در لابلای آن مطرح می شد را در پیوست ها به طور جداگانه ذکر کردم.

وی با اشاره به دیدگاه های فمینیست ها درباره زبان دین، گفت: در چشم انداز نظری فمینیست ها بحث زبان دینی داری اهمیت است، زیرا فمینیست ها قائل هستند، که زبان دینی یا زبانی زنانه است و یا زبانی مردانه و تفاوت جنسی در دین ها وجود دارد.

 نویسنده کتاب جنسیت و زبان قرآن با اشاره به  همراه بودن بررسی فرهنگ با بررسی زبان، عنوان کرد: بررسی فرهنگ بدون بررسی زبان نمی شود و این دو در هم تأثیر گذار هستند.

وی همچنین اظهار داشت: در کار بررسی زبان باید از روشی سه لایه بهره برد. اولین لایه آن است که هر متنی، دارای ویژگی های مختص به خودش است. دومین لایه پرکتیس گفتمانی است که علاوه بر متنی که می آید فقط نباید به بافت آن توجه کرد بلکه باید دید چه کسی آن را بیان کرده و دارای چه ویژگی منحصر به فردی است. سومین لایه تحلیل اجتماعی است که آن متن در اجتماع به وجود آمده اهمیت دارد.

حجت الاسلام دهقان با اشاره به تقسیم بندی زنان در این کتاب گفت: من زنان را در این کتاب به دو دسته تقسیم کردم یکی زنان گذشته مثل همسر لوط پیامبر و دیگری زنان معاصر.

وی در ادامه اظهار داشت: در مورد زنان معاصر باید گفت خود این زنان در این کتاب در دو بخش تقسیم شده‌اند. یکی زنانی که در مکه و مدینه حضور داشتند که این زنان اعم از همسران پیامبران(ص) و کنیزان هستند. دوم زنانی که با عنوان حقیقی مشخص کرده ام مثل: واژه های المؤمنات که عنوان حقیقی بر این زنان است./826/پ202/ق

ارسال نظرات