۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۶۶۳۱۶۷

رونمایی از از آخرین آثار فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار

رونمایی از از آخرین آثار فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار
مراسم افتتاحیه دوره جدید آموزشی فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و آیین رو نمایی از آخرین آثار گروه فقه پزشکی در سالن امام خمینی(ره) این مرکز فقهی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، مراسم افتتاحیه دوره جدید آموزشی فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و آیین رونمایی از آخرین آثار گروه فقه پزشکی پیش از ظهر امروز در سالن امام خمینی(ره) این مرکز فقهی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مزکر فقهی ائمه اطهار(ع) و آیت الله ابوالقاسم علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جمعی از اساتید و طلاب گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در این مراسم حضور داشتند.

در این مراسم از آخرین آثار گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) که شامل کتبی همچون «آیات فقه پزشکی»، «موضوع شناسی بانک خون بند ناف از منظر فقهی و حقوقی»، «بانک استفتائات فقه پزشکی»، «فقه درمان، بررسی در مسائل فقه پزشکی»، «دانشنامه فقه پزشکی»،«موضوع شناسی اختلالات روانی از منظر فقه و حقوق»،«ترمیم بکارت از منظر فقه و حقوق» و «تغییر جنسیت» رونمایی شد.

تشکیل گروه فقه پزشکی یک تحول بسیار بزرگ در حوزه علمیه قم محسوب می شود

آیت الله فاضل لنکرانی در این مراسم با تأکید بر اینکه تشکیل گروه فقه پزشکی یک تحول بسیار بزرگ در حوزه علمیه قم محسوب می شود، بیان کرد: امروز باید هر طلبه ای عمده مباحث مستحدثه فقه پزشکی را بررسی کرده و کاملاً بر آن مسلط باشد تا راجع به مباحثی همچون سقط جنین، مرگ های اختیاری و تلقیح مصنوعی، بررسی های فقهی لازم را به صورت کامل انجام دهیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه تقویت متون فقه پزشکی وظیفه طلاب و پژوهشگران حوزوی است، ابراز کرد: باید به گونه ای پژوهش کنیم تا در آینده ای نزدیک مجموعه ای مدون و بسیار خوب از فقه پزشکی داشته باشیم؛ هر چه زمان پیش می رود، بیماری ها تنوع و تکثر بیشتری پیدا می کند، به عنوان مثال بیماری کرونا بشریت را در همه زمینه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و اخلاقی تحت تأثیر قرار داده و حوزه باید ابعاد آن را از لحاظ فقهی و اعتقادی بررسی کرده و برای مقابله با آن راهکار ارائه دهد.

وی بر ضرورت توجه به موضوع «دین و پزشکی یا دین و سلامت» تأکید کرد و با اشاره به اینکه دین اهمیت ویژه ای برای سلامت انسان ها قائل است، اظهار داشت: البته باید گفت دین وظیفه ندارد به عنوان مثال برای بیماری سرطان دارو ارائه دهد، اما حکم مسائلی همچون «حکم اضرار به غیر»، «معالجعه مرد توسط زن یا بالعکس» و هزاران مورد از این قبیل، باید از سوی دین و فقه مشخص شود.

کارهای علمی بسیاری در فقه پزشکی داریم که به آنها پرداخته نشده است

همچنین آیت الله علیدوست در این جلسه با انتقاد از کسانی که حوزه را به ناکارآمدی متهم می کنند، ادامه داد: علیرغم کارهای بسیاری که صورت گرفته، کارهای علمی بسیاری نیز باقی مانده است که باید به آنها پرداخته شود.

وی اظهار داشت: امروز در زمینه فقه پزشکی علیرغم کارهای علمی که شده است، مسائل بسیاری وجود دارد که از لحاظ فقهی دارای ابهام بوده و پاسخ داده نشده است؛ مسائل به اصطلاح «کف خیابانی» بسیاری از سوی دادگاه ها در زمینه فقه پزشکی مطرح می شود که پاسخ درخوری برای آن وجود ندارد و این باید از سوی ما پاسخ داده شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان کرد: مسائل میدانی فقهی بسیاری در دادگاه ها مطرح می شود، که بحث های فقیهانه می خواهد و فضلا و فقها باید به این مسائل ورود کرده و برای قضات، محتوا و ادبیات تولید کنند./841/پ202/ق

ارسال نظرات