۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۶۶۳۲۳۲
حجت الاسلام الهی منش:

طلاب پرچمدار علم و عمل باشند

طلاب پرچمدار علم و عمل باشند
تهران - حجت الاسلام الهی منش خشیت را سوغات علم آموزی دانست و گفت: عالم حقیقی در برابر پروردگار خاشع است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رضا الهی منش رییس دانشکده عرفان دانشگاه ادیان و مذاهب، پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه آغاز سال تحصیلی مدرسه علمیه ثامن‌الائمه(ع) گفت: خداوند متعال بهترین موقعیت و امکانات را برای کسانی قرار می‌دهد که در پی علم‌آموزی و عمل به علم باشند.

وی افزود: در قرآن کریم خداوند باری‌تعالی علم و علم‌آموزی را از نشانه‌های بزرگی و رفعت درجات بیان می‌کند؛ ایمان باعث ترفیع درجه انسان می‌شود اما بالاتر از ایمان، علم است که موجب ترفیع درجات می‌شود.

حجت الاسلام الهی منش بابیان اینکه خداوند متعال اهل ایمان را بالا می‌برد، ابراز کرد: ایمان به انسان عزت می‌دهد؛ ایمان به دو صورت است گاهی ایمان با علم و معرفت همراه می‌شود و بعضی‌ اوقات ایمان از یک سطح پایین‌تری از آگاهی برخوردار است.

رییس دانشکده عرفان دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: بنابراین ایمان بدون معرفت معنا ندارد کسی که ایمان و معرفت نداشته باشد مؤمن محسوب نمی‌شود؛ کسانی که اهل علم و معرفت هستند می‌توانند به‌مراتب تکامل ایمان دست یابند.

وی بابیان اینکه عالم علاماتی دارد، اظهار داشت: یکی از علامات عالم خشیت الهی است، اگر کسی حقیقتاً اهل علم باشد همان علم او را به خشیت الهی می‌رساند، خشیت الهی درجه عالی ایمان است؛ انسان به‌واسطه ایمان می‌تواند برای عبودیت و بندگی آماده شود.

حجت الاسلام الهی منش ادامه داد: خشیت بدون علم معنا ندارد و عالم از خشیت جدا نیست بنابراین اگر کسی علم ظاهری داشت اما خشیت نداشت نشان می‌دهد حقیقتاً او عالم نیست، انسان به هر میزان معرفتش نسبت به خداوند متعال و خود افزوده شود به همان مقدار ایمان و خشیتش افزایش می‌یابد.

رییس دانشکده عرفان دانشگاه ادیان و مذاهب با تأکید بر اینکه علم، عقل را بارور می‌کند، گفت: انسان صرفاً بخواهد به توانایی عقلی خودش اکتفا کند عقل او شکفته نمی‌شود زیرا دریافت‌های عقل بسیار محدود است و باید آن را با علم پرورش داد.

وی بابیان اینکه علم به انسان شوق و عزم و اراده می‌بخشد، عنوان کرد: همت بلند نشانه آگاهی است، اگر کسی به دنبال علم و معرفت باشد همه موجودات برای او استغفار کرده و از خداوند برایش خیر درخواست می‌کنند.

حجت الاسلام الهی منش با اشاره به اینکه علم جدای از عمل و ادب نیست، عنوان کرد: علم باید باادب و عمل پیوند بخورد تا در وجود آدمی تأثیر بگذارد؛ ماندگاری علم در گرو عمل به آن است./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات