۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۴
کد خبر: ۶۶۳۳۰۵
نماینده ولی فقیه در هرمزگان تبیین کرد؛

پیوند عقلانیت و معنویت در نگاه امام سجاد

پیوند عقلانیت و معنویت در نگاه امام سجاد
نماینده ولی فقیه در هرمزگان گفت: نگاه امام سجاد(ع) به معنویت، معنویت عقلانی است و این معنویت را می توانیم به عنوان یک اندیشه نوین به دنیای معاصر خود منتقل و عرضه کنیم.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد عبادی زاده نماینده ولی فقیه در هرمزگان و رئیس شورای سیاستگذاری کنگره بین المللی امام سجاد(ع) عصر امروز در ششمین نشست بزرگداشت مقام شامخ حضرت سید العابدین(ع) که در سالن امام خامنه ای حرم حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد، ضمن عرض تسلیت شهادت امام سجاد(ع) اظهار داشت: یکی از دلایل این که قم را برای برگزاری این نشست ها انتخاب کردیم، بهره برداری از انوار قدسیه کریمه اهل بیت(س) برای استمرار ادامه راه و دلیل دیگر هم تشکر از مقام شامخ مرجعیت شیعه بود که بیش از 15 پیام را در طی 10 سال برگزاری این کنگره ارسال فرمودند.

وی با بیان این که شعار دهمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) اسوه معنویت، عقلانیت و مقاومت است، گفت: این سه فضیلت می تواند برای جامعه جهانی دستمایه ارزشمندی باشد که لطف و عنایتی که امام سجاد(ع) داشتند امسال شعار و گستره کنگره در کشورهای مختلف بیشتر شده و پیام امام سجاد(ع) به دنیا منتقل شود.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان با اشاره به رابطه معنویت و عقلانیت در دیدگاه امام سجاد(ع) تصریح کرد: باز تعریفی باید از معنویت و عقلانیت داشته باشیم که پیوند این دو در راستای مکتب اهل بیت(ع) مورد استفاده قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی با بیان این که معنویت در خیلی از جوامع اسلامی با کج اندیشی هایی مواجه شده است، اظهار داشت: دنیای مسیحیت، تعارض و تباین جدی با دنیا پیدا می‌ کند، در حالی که معنویت در اسلام با یکی عقلانیتی عجین است که می‌ تواند برای جامعه امروزی، حاوی نکات ارزشمندی باشد که به عنوان فلسفه بعثت مطرح شده است.

وی گفت: نوع نگاه کج اندیشانه ای که شاهد هستیم، به این منجر می‌ شود که معنویت فقط مربوط به عمل به شریعت است در حالی که عمل به ظواهر شریعت در این مفهوم نورانی کفایت نمی کند؛ اگر نیم نگاهی به دوران تاریخ حیات بخش امام سجاد(ع) داشته باشیم، آن حضرت در خصوص معنویت غلط اموی فرمودند «30 هزار نفر در واقعه عاشورا در مقابل پدرم قرار گرفتند و می‌ خواستند با ریختن خون آن حضرت به خدا تقرب بجویند» آنها روز عاشورا با بشارت بهشت از عمر سعد به جنگ با امام حسین(ع) رفتند.

رئیس شورای سیاستگذاری کنگره امام سجاد(ع) تصریح کرد: در مکتب امام سجاد(ع) حتی نمی توانیم معنویت را اخلاق بدانیم، بلکه منظومه ای است که در بعد معرفتی، اخلاقی، رفتاری وجود دارد.

وی افزود: اگر عقلانیت در کنار معنویت قرار نگیرد، نمی توانیم یک تفسیر روشن و درستی را از مسأله معنویت داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان اظهار داشت: نگاه امام سجاد(ع) به معنویت، معنویت عقلانی است و این معنویت را می توانیم به عنوان یک اندیشه نوین به دنیای معاصر خود منتقل و عرضه کنیم./822/پ202/ق

ارسال نظرات