۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۶۶۳۳۱۳
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی تبیین کرد؛

اقدامات امام سجاد برای نشر اسلام ناب

اقدامات امام سجاد برای نشر اسلام ناب
خراسان رضوی - استاد حوزه علمیه گفت: زنده کردن یاد عاشورا، نشر معارف دینی در قالب دعا، کادرسازی و سرپرستی فقرا از جمله نقش های امام سجاد(ع) در تبلیغ اسلام ناب بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مراسم شهادت امام سجاد(ع) در جمع زائران و مجاوران حرم رضوی با اشاره به خفقان شدید زمان امام سجاد(ع) به تبیین نقش های حضرت در ترویج و تبلیغ اسلام ناب محمدی پرداخت.

وی زنده نگه داشتن کربلا را از جمله نقش های امام زین العابدین بیان و ابراز کرد: این حضرت به بهانه های مختلف کربلا را به مردم یادآوری می کرد، امام سجاد 34 سال به عنوان خبرنگار کربلا بوده و واقعه کربلا را به مردم توضیح می دادند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی افزود: هرکدام از امامان بر روی انگشتر خود ذکری را داشتند، امام سجاد(ع) بر روی انگشتر خود بعد از عاشورا جمله «شقی قاتل حسین بن علی» را حک کردند و وقتی با این انگشتر روی نامه ها مهر می زدند، واقعه کربلا ترویج می شد همچنین به صورت مرتب غصه های کربلا را بیان می کردند.

استاد حوزه علمیه نشر معارف شیعی در قالب دعا را از نقش های دیگر امام سجاد بیان و اظهار کرد: امام سجاد اجازه سخنرانی نداشته و حضرت به صورت کامل تحت نظر و کنترل بودند، ایشان به بهانه دعا حرف ها را می زدند، ایشان اجازه نداشت زیارت برود یا مراسم برای شهدای کربلا بگیرد، چنان کنترل شدید بود که قبر امیرالمومنین تا زمان امام صادق(ع) مخفی بود اما امام سجاد(ع) مخفیانه بر سر قبر ایشان آمده و زیارت امین الله را می خواندند.

وی با اشاره به گنجینه های دعای سیدالساجدین(ع)، افزود: زیارت امین الله، دعای مکارم اخلاق که در آن مطالب اخلاقی اعتقادی و سیاسی را بیان داشته است و دعای صحیفه سجادیه که مشتمل بر 250 دعا است اما در آن 54 دعا آمده است، از امام سجاد(ع) است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی کادرسازی را از دیگر نقش های امام سجاد(ع) در تبلیغ اسلام ناب محمدی خواند و گفت: امام سجاد کادرسازی کرد و در طول 34 سال 173 نفر را تربیت کرده است که هر کدام از آن ها خود شاگردانی داشتند از جمله آن ها ابوحمزه ثمالی، بوخالد کابلی و یحیی بن عقبه است، استادان دانشگاه امام صادق(ع) و امام باقر(ع) در زمان امام سجاد(ع) تربیت شدند از جمله این ها ابوحمزه ثمالی است که استاد دانشگاه امام صادق(ع) است.

اساد حوزه علمیه افزود: در زمان امام سجاد(ع) بحران ها، انقلاب و قیام های زیادی پیش آمد از جمله آن ها قیام مختار، واقعه حره و حمله یزید به مکه و کشتار مردم، قیام توابین و فقر شدید در مدینه و بحران اقتصادی بود اما امام سجاد(ع) در همه این بحران ها در حاشیه است چون امام باید بماند در عین حال حضرت با نقش های دیگر در صحنه است و به نشر معارف دینی و اسلام ناب می پردازد.

وی بیان داشت: سرپرستی فقرا از دیگر نقش های امام سجاد(ع) بود، منابع مالی ائمه به خاطر داشتن باغ ها و وجوهات، زیاد بود، این حضرت هزینه 400 خانواده را تأمین می کرد همچنین 50 هزار برده را آزاد کردند./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات