۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
کد خبر: ۶۶۳۳۳۶
آیت الله علم الهدی مطرح کرد؛

فردسازی و جامعه سازی امام سجاد در قالب دعا

فردسازی و جامعه سازی امام سجاد در قالب دعا
خراسان رضوی - امام جمعه مشهد با بیان این که امام سجاد(ع) نکته های تربیتی و آموزشی را در قالب دعا بیان می کنند، گفت: حضرت در فردسازی و جامعه سازی بی نظیر بودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ظهر امروز در مراسم عزاداری شهادت امام سجاد(ع) در حرم مطهر رضوی با اشاره به شناخت کم ما نسبت به ائمه معصومین، گفت: حوزه معرفت شناسی ما نسبت به ائمه در پهنه احساس ما نیست و آن قدر که ما این بزرگواران را دوست داریم به همان اندازه نسبت به آن ها شناخت نداریم.

وی اظهار کرد: عدم معرفت شناسی نسبت به شخصیت هر امام موجب برداشت های متفاوت می شود، با توجه به این که در مقام امامت و ولایت همه ائمه در یک حد هستند، در زیارت جامعه کبیره خدمت امام هشتم عرضه می داریم:«ولایت پذیری من نسبت به همه شما ائمه یکسان است.» لازمه این حرف این است که برداشت ما هم نسبت به ائمه مساوی باشد.

آیت الله علم الهدی سه امام را به عنوان سه رهبر کربلا بیان و ابراز کرد: انقلاب کربلا دارای سه رهبر آماده ساز، رهبر اجرایی و رهبر نهادینه ساز بود؛ امام مجتبی رهبر آماده ساز این انقلاب بود و در برخورد با معاویه از جنگ فاصله گرفته و به مدت 10 سال جامعه اسلامی را پذیرای انقلاب قرار دادند، آن روز که امام حسین(ع) قیام کردند جنایت بنی امیه و ظلم یزدید در همه نقاط مشخص شده بود و همه افراد در صدد این بودند که حرکتی انجام داده و این نظام اموی را زیر و رو کند که این فرصت به وسیله امام حسین(ع) رخ داد.

امام جمعه مشهد افزود: امام حسین(ع) به عنوان رهبر اجرایی کربلا به شکل مجاهده در روز عاشورا انقلاب کربلا را تثبیت و مورد اجرا قرار دادند حال اگر فقط حرکت اجرایی در روز عاشورا و اسارت اهل بیت بود، مسأله جلوه ای نداشت بنابراین امام سجاد(ع) به عنوان رهبر نهادینه ساز کربلا، حرکت کربلا را به صورت جریان ساز درآورد که در تاریخ و در همه زمان ها و شرایط اثرگذار باشد.

وی فردسازی و جامعه سازی را از ویژگی های امام سجاد(ع) خواند و گفت: حضرت در قالب دعا نقش فردسازی دارد، دعا چنان تأثیرگذار است که جز دعا هدایت فرد امکان پذیر نیست؛ دعا دو خصوصیت دارد یکی این که آمیخته با جریان احساسی است و وقتی انسان در درگاه خدا تضرع می کند و با این حالت از خدا مطالبه می کند پس حداکثر کوشش خود را برای تحقق آن اجرا می کند.

آیت الله علم الهدی بیان داشت: امام سجاد(ع) نکته های تربیتی و آموزشی را در قالب دعا بیان می کند، دعای مکارم اخلاق یک سوژه درسی است، در این دعا آمده است:«خدایا نقطه های رشد اخلاقی را به من ببخش» حال وقتی از خدا رشد اخلاقی را می خواهم برای این رشد اخلاقی همه تلاش را می کنیم و این نتیجه تربیت با دعا است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این که هدف سازی و آرزوسازی برای انسان از خاصیت دیگر دعا است، گفت: جوانان ما به خاطر این که تجربه ندارند، تا وقتی هدفمند نیستند، همه جوانی آن ها از بین می رود، جوان دارای توده سرمایه مانند شور و نشاط، هیجان و عشق است، اثر تعلیم دعا این است که برای افراد آرزو سازی می کنند، وقتی در دعا رشد اخلاقی را از خدا می خواهد بنابراین این پیشرفت اخلاقی برای او آرزو شده و همه سرمایه های خود را برای رسیدن به این آرزو صرف می کند.

وی به نقش امام سجاد در جامعه سازی اشاره و بیان داشت: کربلا در بسیاری از جوامع و ملل، انقلاب ها، آزادی خواهی ها حتی در ملل غیر مسلمان موثر بوده است، امام سجاد تمام طول 40 سال از عمر خود بعد از کربلا را در انقلاب سازی کربلا همت گماشت.

آیت الله علم الهدی با اشاره به این که اما سجاد(ع) در هر لحظه و زمانی کربلا را یادآوری می کرد، گفت: حضرت با استفاده از حالت ها و شرایط مختلف مانند دیدن آب و یادآوری تشنگان کربلا و مظلومیت امام حسین(ع) و یا دیدن کودکی و یادآوری شهدای کودک در کربلا چنان انقلاب کربلا را نهادینه کرد که امروز حتی کسانی که اسلام را نمی شناسند، امام حسین را می شناسند، این چنین است که عشق حسین در دل ها بلوا ایجاد کرده است.

امام جمعه مشهد ضمن گلایه از شناخت و معرفت کم نسبت به ائمه معصومین، ابراز کرد: امام سجاد(ع) در بعد فردسازی و جامعه سازی بی نظیر بودند حال چرا ایشان را به عنوان امام بیمار بشناسند؟ حضرت در سرزمین کربلا برای حفظ اسلام و بقای ولایت بیمار شدند و اگر بیمار نمی شدند باید به میدان رفته و مبارزه می کردند که در این صورت جریان ولایت قطع می شد بنابراین برای این که جریان ولایت قطع نشود، بیمار شدند که مسأله مبارزه و مجاهدت و شهادت برای ایشان وجود نداشت، بیماری ایشان چند روز بیشتر طول نکشید حال در عمر 64 ساله که داشتند باید ایشان را بیمار بیان کنیم؟

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در ذکر مصیبت امام سجاد(ع) به مسأله کربلا و عاشورا اشاره کرد و گفت: مصائب حضرت در جریان کربلا و عاشورا چنان سنگین بود که اصل شهادت و مسموم شدن ایشان با کربلا قابل مقایسه نیست./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات