۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۶۶۳۵۳۸
شاعر آیینی و کارشناس ادبی پیشنهاد کرد؛

تشکیل شورای عالی شعر برای تقویت و تعالی شعر و ادبیات انقلاب

تشکیل شورای عالی شعر برای تقویت و تعالی شعر و ادبیات انقلاب
حجت‌الاسلام زمانی گفت: پیشنهاد بنده این است که ما باید یک شورای عالی شعر در کشور داشته باشیم که هرسال در حوزه شعر سیاست‌گذاری‌های جدیدی را اتخاذ کنند.
حجت الاسلام جواد محمدزمانی شاعر مطرح آیینی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، به عملکرد متولیان ادبیات فارسی انتقاد کرد و گفت: نسبت به رشد و اقبال جوانان شاعر، متولیان خوب کار نکردند، به نظر بنده مدیران خیلی فعال نبودند و شعر را خیلی جدی نگرفتند؛ پیشنهاد بنده این است که ما باید یک شورای عالی شعر در کشور داشته باشیم که از نهادهای مختلف در آن‌جا حضور یابند، هرسال دربارۀ شعر سیاست‌گذاری جدیدی داشته باشند و چهره‌های تازه شعر را شناسایی کنند.
 
وی جایزه‌های ادبی را حائز اهمیت عنوان کرد و گفت: جایزه‌های ادبی باعث تشویق ناشران در انتشار شعر می‌شود، همچنین سیاست‌های حمایتی در انتشار کتاب شعر، صداوسیما، کلیپ سازی‌ها و انجمن‌های ادبی خیلی موثر است. البته ناگفته نماند که انجمن‌های ادبی خیلی کمتر شده‌اند، انجمن‌های ادبی مکانی هستند که شاعر شعر خود را می‌خواند و قابلیت‌های شعر را می‌فهمد و نقد شعر را متوجه می‌شود و اصلاح می‌کند، این موارد اگر پیگری شود شعر موفق‌تر خواهد بود.
 
حجت‌الاسلام زمانی با اشاره به عوامل تحول در نظام شعری کشور گفت: انقلاب در همه عرصه‌ها تحول ایجاد کرد و در ادبیات و شعر نیز تحول ایجاد شد؛ به دلیل اینکه انقلاب ما یک انقلاب مردمی بود و مردم در صحنه‌های مختلف حضور پیدا کردند از جمله شعر و ادبیات که این‌ها از سینه همین مردم به نسل‌های بعدی که ما باشیم منتقل شده و به دست ما رسیده است.
 
وی به رشد شعر و ادبیات پس از انقلاب اشاره کرد و اظهار داشت: ما بعد از انقلاب شاهد رشد چشم‌گیری در شعر و ادبیات بودیم و شاعران فراوانی وارد عرصه شدند، بعضی از این شاعران در زمان طاغوت در روستا‌ها و شهر‌های کوچک بودند که اصلا شعر آن‌ها شنیده نمی‌شد؛ اما بعد از انقلاب وارد عرصه شدند و در مراکز مختلف، در همایش‌ها، کنگره‌ها و حتی در صداوسیما حضور پیدا کردند.
 
شاعر آیینی کشورمان، ظرفیت جوانان در رشد شعر و ادب فارسی را حائز اهمیت دانست و عنوان کرد: جوانان بعد از انقلاب قابلیت‌های خود را نشان دادند که از نظر من جوانان در شعر و ادب فارسی رشد زیادی کردند؛ اما زمانی که ادبیات قبل از انقلاب را مشاهده می‌کنیم، می‌بینیم خبری از جوانان نیست.

وی زمان شکل‌گیری ادبیات انقلاب را از همان ابتدای انقلاب عنوان کرد و افزود: در سال‌های ابتدایی انقلاب در ماجرای پیروزی انقلاب، کانون شکل‌گیری ادبیات انقلاب انجام شد؛ به عبارتی سرود‌ها و اشعار فراوانی در همان زمانی که امام خمینی(ره) به ایران وارد شدند را شاهد هستیم.
 
کارشناس و پژوهشگر ادبی دوازده فروردین را مصادف با آماج قصیده‌ها و مثنوی‌ها در وصف انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی دانست و گفت: شما دوازدهم فروردین روز جمهوری اسلامی را مشاهده کنید، انبوهی از قصیده‌ها و مثنوی‌ها را خواهید دید که در فضای مجازی نیز منتشر شده است؛ یعنی همگان وارد عرصه شدند.
 
وی به نقش هشت سال دفاع مقدس در تسریع روند شعر و ادبیات انقلاب اشاره کرد و اظهار داشت: شروع هشت سال دفاع مقدس هم خیلی مؤثر واقع شد؛ در سال 59 که جنگ شروع شد، ما با یک نسل تازه از شعرا روبه‌رو شدیم که درباره دفاع مقدس شعر سرودند.

این شاعر مطرح آیینی با اشاره به فراز و نشیب شعر انقلاب در 40 سال اخیر، بیان داشت: در شعر انقلاب فراز و نشیب‌های زیادی داشتیم؛ اما در یک دوره‌هایی رشد بیشتر بوده و در یک دوره‌هایی نیز رشد کمتر. یک دوره سیاست‌گذاری‌های فرهنگی باعث شد تا شعرا کمتر وارد عرصه شوند ولی در دهۀ هشتاد و دهۀ نود رشد ادبیات و علاقۀ جوانان به بحث شعر خیلی بیشتر شد.
 
وی بهتر شدن سیاست‌گذاری در دهه‌های اخیر را به خاطر رویکرد رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: رویکرد حضرت آقا نسبت به ادبیات و جلسات متعدد شعرخوانی ایشان باعث مطلوب شدن سیاست‌گذاری‌ها شد و ما شاهد تشویق جوانان و توجه بیشتر متولیان مثل صداوسیما، وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات به مسأله ادبیات و شعر هستیم؛ در واقع نهادهای فرهنگی شروع به فعالیت کردند، بودجه برای شعر را افزایش دادند و فضا برای حضور جوانان خیلی فراهم‌تر شد.

حجت‌الاسلام زمانی از نبود مجله یا نشریه‌ای برای شعر ابراز تأسف کرد و اظهار داشت: یک زمانی مجله شعر در حوزه هنری وجود داشت و چاپ می‌شد؛ اما در این سال‌ها مشکلات بودجه‌ای و بعضی نابسامانی‌ها باعث شد تا هیچ نشریه‌ای نداشته باشیم. به نظر بنده بخشی از آن‌ها سوء مدیریتی بود و بخشی دیگر کمبود بودجه، امکانات و گران شدن کاغذ که در واقع همۀ این موارد باعث شد تا مجله‌ای مجزا درمورد شعر نداشته باشیم./ت301/ق
ارسال نظرات