۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۵
کد خبر: ۶۶۳۷۶۹
گزارش؛

عراق زائر نمی پذیرد/ مردم از مراجعه به مرز‌ها خودداری کنند

عراق زائر نمی پذیرد/ مردم از مراجعه به مرز‌ها خودداری کنند
خوزستان - علیرغم اعلام کشور عراق بر عدم پذیرش زائر خارجی در ایام اربعین اما برخی ها خودسر و بدون توجه به شرایط کنونی و هشدارها به سوی مرز شلمچه و چذابه در حرکت هستند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، همه ساله با فرا رسیدن ایام اربعین حسینی، شاهد شور و اشتیاق عزاداران برای زیارت سیدالشهدا هستیم، امسال با توجه به شرایط خاص کرونایی و گستردگی این ویروس منحوس در جهان، کشور عراق اعلام کرد که پذیرای هیچ زائری در اربعین امسال نیست.

مسؤولان و متولیان مراسم اربعین در جمهوری اسلامی ایران، از ماه‌ها پیش از احتمال عدم برگزاری پیاده روی اربعین خبر داده بودند و در روز‌های اخیر نیز پس از اعلام رسمی دولت عراق، تأکید کردند که مردم از مراجعه به مرز‌ها خودداری کنند؛ چرا که نه موکبی برپا می شود، نه خدماتی ارائه می شود و نه اجازه از عبور داده خواهد شد.

متأسفانه در این روز‌های اخیر دسته‌هایی از مردم با این تصور که اگر در مرز‌ها حضور داشته باشند، دل مسؤولان ایران و عراق به رحم آمده و اجازه زیارت را خواهند داد به سوی مرز‌ها روانه شدند؛ چنین حضوری آن هم در شرایط کنونی که وضعیت کرونا در کشور و استان قرمز شده است تبعات بسیار سنگینی به همراه خواهد داشت.

پخش کلیپ‌هایی از حضور این افراد در نخستین روز‌ها آن هم در مرز شلمچه که با ممانعت مأموران نیروی انتظامی از هر گونه تجمع مواجه شد، بازتاب‌های بسیاری در فضای مجازی داشت که این افراد اگر اندکی تأمل می نموندند بخوبی متوجه می شدند که ممانعت‌ها اولا بخاطر حفظ سلامتی شان است و از همه مهمتر دولت عراق حاضر به پذیرش زائر خارجی نیست.

در همین رابطه، ولی اله حیاتی، معاون امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان، اظهار داشت: پیرو خبر تجمع تعدادی از شهروندان آبادان و خرمشهر در ۲۸ شهریورماه، حدود ۲۵۰ نفر از زائرین اربعین حسینی بومی شهرستان آبادان و خرمشهر، قصد پیاده روی به سمت مرز شلمچه را داشتند.

معاون امنیتی انتظامی استانداری افزود: با توجه به اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا و ممانعت کشور عراق در پذیرش زوار، با تدبیر صورت گرفته در ورودی و خروجی شهرستان‌ها عوامل انتظامی و مرزبانی، ایست بازرسی و موانع ایجاد نمودند، اما تعدادی از زائران متاسفانه با مقاومت بسیار بالا و با تندروی قصد رفتن به سمت مرز شلمچه را داشتند.

معاون استاندار خوزستان ادامه داد: پس از این وقایع بلافاصله در منطقه حاضر شدیم و به همراه فرماندهی انتظامی استان، با توجیه و اقناع زائرین و توضیح تبعات بهداشتی و پیامد‌های خطر آفرین ناشی از تجمعات با توجّه به اعلام ستاد ملی کرونا و از سویی عدم پذیرش زائرین از سوی کشور عراق، زائران را متقاعد نمودیم که بازگشتند.

حیاتی خاطرنشان کرد: این موضوع خوشبختانه با حضور میدانی و به موقع مسئولین امر مدیریت شد.

همچنین حمید سیلاوی، فرماندار دشت آزادگان با بیان اینکه ورود کاروان عزاداری به مرز چذابه ممنوع است، عنوان داشت: برخی هیات‌های عزاداری در استان در روز‌های اخیر بدون توجه به هشدار‌ها و تذکرها، به سمت مرز چذابه حرکت می کنند که نیرو‌های انتظامی و مرزبانی حسب وظیفه، آنان را باز خواهند گرداند.

رئیس شورای تامین دشت آزادگان با بیان اینکه عبور از مرز چذابه برای حضور در آیین اربعین در عراق به هیچ وجه امکان پذیر نیست، افزود: کشور عراق به صراحت اعلام کرده به علت خطرات ناشی از شیوع ویروس کرونا، پذیرای زائران خارجی در ایام اربعین نیست.

فرماندار دشت آزادگان با اشاره به اینکه هیچ گونه ترددی در ایام اربعین از چذابه صورت نمی گیرد و حتی اتباع و گردشگران عراقی نیز نمی توانند به جمهوری اسلامی ایران سفر کنند، ادامه داد: نیرو‌های مرزبانی عراق با حضور در نقطه صفر مرزی شیب (چذابه) اجازه ورود هیچ زائری را به عراق حتی برای چند ساعت نمی دهند.

سیلاوی با اشاره به اینکه مسئولان ارشد عراقی از مدت‌ها پیش به طور رسمی به سفیر ایران در بغداد اعلام کرده اند در ایام اربعین همه مرز‌های زمینی عراق برای ورود زائران خارجی از جمله زائران ایرانی به این کشور بسته خواهد بود، تصریح کرد: بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا عزیمت کاروان‌های عزاداری اربعین بصورت انفرادی و دسته روی به عراق ممنوع است.

وی از عموم زائران اربعین حسینی در استان و سایر نقاط کشور خواست از حرکت به سوی مرز چذابه در ۱۱۰کیلومتری شمال غرب اهواز خودداری کنند؛ چرا که محلی برای استراحت و پذیرایی در موکب‌ها در منطقه وجود ندارد.

فرماندار دشت آزادگان گفت: تمامی موکب‌ها هیچ گونه برنامه یا امکاناتی برای پذیرایی از زائران نداشته و اصولا اجازه هیچگونه فعالیتی همچون سال‌های گذشته را ندارند.

از سوی دیگر حجت الاسلام سیدمحمود موسوی، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان نیز با بیان اینکه هیچ موکبی در مسیر‌های منتهی به مرز‌های چذابه و شلمچه برپا نخواهد شد، خاطرنشان کرد: تنها به تعدادی از موکب داران که در حال ساخت و ساز موکب در پنج کیلومتری مرز چذابه هستند اجازه تردد داده شده است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان گفت: امسال موکب‌های درون شهری در زمینه جذب مشارکت‌های مردمی، کمک مومنانه و توزیع اقلام بهداشتی به عزاداران می پردازند ضمن آنکه تاکید شده موکب‌ها از پذیرایی و توزیع خوراکی‌ها به منظور پیشگیری از ویروس کرونا خودداری کنند.

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه از چذابه بازدید داشته است، عنوان داشت: هیچ زائری در آنجا وجود ندارد و اوضاع کاملا عادی است البته گروه بسیار اندکی تا شهرستان بستان آمده بودند که به محض رسیدن بازگردانده شدند.

حجت الاسلام موسوی با اشاره به اینکه هیچ موکب میان راهی در دو سوی شلمچه و چذابه برپا نشده است، بیان داشت: بطور مرتب با دو پایانه در ارتباط هستیم، در شلمچه نیز وضعیت عادی است گرچه روز گذشته گروهی در برابر خواسته‌های مسؤولان برای بازگشت، مقاومت کردند.

وی با بیان اینکه تدابیر بسیار خوبی برای مقابله اندیشیده شده است، اظهارداشت: بسیاری از همین افراد، ویزا و گذرنامه ندارند؛ از این افراد قاصد زیارت اباعبدالله الحسین (ع) باید پرسید مگر می شود که به یک کشور خارجی بدون ویزا و گذرنامه رفت./۹۴۵۴/پ310/ب1
ارسال نظرات