۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۶۶۳۸۵۸

اقدامات نو‌آورانه هیأتی‌ها؛ جایگزین پیاده‌روی اربعین

اقدامات نو‌آورانه هیأتی‌ها؛ جایگزین پیاده‌روی اربعین
باتوجه به تجربه‌ای که هیأت‌ها و جامعه مذهبی از محرم امسال داشتند، متصور است که نحوه مواجهه جامعه مذهبی با مراسم پیاده‌روی اربعین امسال هم تغییر کند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حال و هوای روزهای منتهی به مراسم پیاده‌روی اربعینِ امسال با سال‌های قبل فرق می‌کند. سال‌های گذشته بسیاری از عاشقان اباعبدالله(ع) با آغاز ماه صفر به فکر فراهم‌سازی مقدمات سفر اربعین می‌افتادند اما گویا قرار است امسال مراسم پیاده‌روی اربعین به دلیل شیوع ویروس کرونا و تصمیم‌گیری مقامات ایرانی و عراقی برگزار نشود.

ویروس کرونا در چند ماه گذشته اخبار بدِ زیادی برای مردم جهان داشته و خیلی‌ها را ناراحت و ناامید کرده است. جانِ خیلی از هموطنان‌مان را گرفته و اشک خیلی‌ها را درآورده است اما به گمانم بدترین اتفاقی که برای مسلمانان جهان می‌شد با کرونا رقم بخورد، در شرف وقوع است. در چند روز گذشته خبرها در خصوص لغو شدن مراسم پیاده‌روی اربعین قوت گرفته تا این اتفاق بزرگ از حالت شایعه به ماجرای بزرگ‌تری مبدل شود. حالا با قوت گرفتن خبر لغو پیاده‌روی اربعین امسال، بغضی عجیب در گلوی همه عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) لانه کرده است.

برگزاری مانور بزرگ جهانی مسلمانان که بیانگر بسیاری از مفاهیم بنیادین اسلام عزیز است و هرساله بسیاری از انسان‌ها را از سایر ادیان پای سفره حسین بن علی(ع) می‌کشاند، حالا در هاله‌ای ابهام قرار دارد و گمانه‌زنی‌ها برای برگزار نشدنش، بیشتر از احتمالات برگزاری آن است. گویا دیگر قرار نیست موج‌موج عاشق غیرعراقی از مسیر نجف، خودشان را به کربلا برسانند.

در ابتدای شیوع ویروس کرونا، کسی تصور نمی‌کرد تا چه اندازه سبک زندگی عموم به دلیل برخی محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها تغییر کند و مردم ناچار شوند تا از برخی از روزمره‌ترین و عادی‌ترین رفتارهای خود دست بکشند. به طور مثال عادی‌ترین رفتار متعارفی که مردم پیش از کرونا در احوالپرسی و دست‌دادن‌ها داشتند، تغییر کرده است. مهمانی‌ها و دورهمی‌ها بسیار کاهش یافتند و افراد در فضاهای عمومی باید نکات بهداشتی را رعایت کنند. این نشانگر آن است که نحوه مواجه ما با ویروس کرونا باید تغییر کند.

پیش از ماه محرم امسال برخی خیال می‌کردند که مراسم عزاداری سیدالشهداء به دلیل شیوع ویروس منحوس کرونا تعطیل شود اما ابتکارات و ‌نوآوری در برگزاری مراسم عزاداری محرم در چهارچوب ابلاغیه‌های ستاد ملی کرونا نشان داد که می‌توان شور و شعور حسینی را با رعایت بهداشت توأمان داشت و اتفاقاً بنابر نظر بسیاری از کارشناسان حوزه‌ سلامت و بهداشت، بهترین امتیاز در مواجهه با این ویروس به هیئتی‌ها و جامعه مذهبی تعلق گرفت تا جایی که وزیر بهداشت نیز از توجه هیئت‌های مذهبی در رعایت اصول بهداشتی در ایام محرم تشکر کرد.

کرونا سبک زندگی شهروندان را به‌صورت گسترده‌ای تحت تأثیر قرار داده است و مشخص نیست این همه‌گیری تا چه زمانی ادامه داشته باشد؛ اما به‌طور حتم بازگشت به زمان پیش از شیوع ویروس کرونا به آسانی ممکن نیست و این احتمال وجود دارد تغییراتی که بر اثر ویروس کرونا در سبک زندگی افراد ایجاد شده است، دست‌کم تا مدتی پس از پایان این همه‌گیری نیز ادامه داشته باشد و سیمای کلی زندگی را در دوران پساکرونا نیز دستخوش تحولاتی اساسی کند.

باتوجه به تجربه‌ای که هیئت‌ها و جامعه مذهبی از محرم امسال داشتند، متصور است که نحوه مواجهه جامعه مذهبی با مراسم پیاده‌روی اربعین امسال هم تغییر کند. شاید این ویروس منحوس بتواند تجمع میلیونی عاشقان را در کشور عراق لغو کند اما دل‌هایمان را نمی‌تواند از عشق به خاندان اهل‌بیت(ع) دور کند.

در آستانه اربعین اباعبدالله‌الحسین(ع) قرار گرفته‌ایم و بسیاری از هیئت‌های مذهبی با تجربه‌ای که از محرم امسال به‌دست آورده‌اند به این فکر افتاده‌اند که با نوآوری و ابتکارات جدید به سراغ آیین بزرگ اربعین بروند و اقداماتی را جایگزین مراسم پیاده‌روی اربعین کنند. همان‌طور که محدودیت‌های کرونایی در ماه‌های گذشته، زمینه‌ساز ابتکاراتی در فرم برگزاری مجالس عزاداری و روضه‌خوانی شد، قابل پیش‌بینی است که در اربعین امسال نیز ظهور فرم‌های ابداعی تازه‌ای به‌عنوان آیین‌های بدل و جایگزین‌ و الگویی جدید از پیاده‌روی را شاهد باشیم./د102/ق

منبع: تسنیم
ارسال نظرات