۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۶۶۳۹۲۱
گاردین:

مسلمانان روهینگیا بازنده اصلی جنگ سرد در آسیا هستند

مسلمانان روهینگیا بازنده اصلی جنگ سرد در آسیا هستند
به گزارش سازمان ملل متحد، مسلمانان روهینگیا بزرگترین قوم تحت تعقیب در دنیا هستند؛ این قوم هیچ آینده‌ای ندارد و قدرتهای آسیایی نیز تمایل یا اراده‌ای برای نجات آنها ندارند.
به گزارش سرویس بین الملل خبر گزاری رسا، جنایاتی که علیه قوم روهینگیا در میانمار صورت گرفته کاملاً مشخص، روشن و ثبت شده است. همه جنایات صورت گرفته از جمله تجاوز، شکنجه، قتل، نسل‌کشی و اخراج آنها توسط ارتش و بوداییان میانمار کاملاً مستندسازی شده است اما سوال اینجاست که این حجم از جنایت چرا بدون مجازات باقی مانده است؟

دلایل زیادی برای این عدم توجه به نسل کشی مسلمانان روهینگیا وجود دارد. اول اینکه اصولاً کشور منزوی و فقیری مثل میانمار ارزش زیادی برای قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی ندارد که خود را به خاطر آن به آب و آتش بیاندازند. درحقیقت میانمار و مسلمانانش برای کشورهای غربی اهمیتی ندارند. از سوی دیگر، زمانی بریتانیا در منطقه تسلط استعماری داشت و اکنون این چین است که قدرت غالب در منطقه است. چین نیز همواره تلاش کرده جانب حکومت‌های طرفدار خود را در منطقه بگیرد و میانمار نیز جزیی از این دایره قدرت پیرامون چین است. چین هیچگاه اجازه بررسی دقیق و شفاف جنایات صورت گرفته علیه مسلمانان را در شورای امنیت ندارده و خود متهم به نسل‌کشی مسلمانان اویغور است.

معضل بعدی در میانمار، یک سازمان غیرپاسخگو، پلیسی-نظامی و بدنام به نام «تاتماداو» است که در ربایش، شکنجه، قتل و اخراج مسلمانان و دیگر اقلیت‌های میانمار نقش اساسی داشته و هیچ مقامی در این کشور توان جلوگیری از اقدامات غیربشری این نهاد را ندارد.

هفته گذشته سازمان ملل و ۸ کشور به رهبری انگلیس از میانمار خواستند به جنایات صورت گرفته در استان راخین رسیدگی کند. این درخواست تنها در حد حرف باقی مانده و هیچ تضمین اجرایی و یا مجازاتی برای میانمار در پی ندارد. میانمار نیز از همین بی‌عملی استفاده کرده و همچنان از تحقیقات گسترده در مورد نسل‌‎کشی قوم روهینگیا طفره می‌رود.

کشورهای اروپایی اراده لازم برای مقابله با چین و حمایت این کشور از میانمار را ندارند چرا که با پکن روابط گسترده تجاری دارند. همین موضوع باعث شده تا غرب چندان تمایلی به رسیدگی به وضعیت حقوق بشری در میانمار نداشته باشد. مسلمانان روهینگیا قربانی اصلی جنگ سردی در آسیا هستند که چین سردمدار آن است و کشورهای دیگر نیز تنها به دنبال سهم‌خواهی و منافع خود هستند.
ارسال نظرات